Vztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje

Potřebuje-li někdo SUV, obvykle si nepořídí z ničeho nic hybrid, ať stojí benzín, kolik chce, ukazuje nová studie. U pracovních pick-upů to platí méně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje

9.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Vztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Potřebuje-li někdo SUV, obvykle si nepořídí z ničeho nic hybrid, ať stojí benzín, kolik chce, ukazuje nová studie. U pracovních pick-upů to platí méně.

Změny cen paliv pociťujeme všichni na vlastní peněžence. Hovoří se dokonce o tom, že jejich pokles znamená nárůst prodejů pick-up trucků a SUV a zároveň pokles prodejů úsporných aut včetně hybridů, zejména ve Spojených státech. Nová studie, kterou publikoval server iSeeCars.com, však uvádí, že tomu tak úplně není.

Z dat za poslední tři roky a 27 milionů prodaných ojetých automobilů vyplývá, že souvislost poklesu ceny paliv a nárůstu prodejů určitého druhu automobilů existuje, nicméně není tak jednoznačná a ani tak úzká. Co se týče pracovních pick-up trucků, tedy zhruba dolní půlky nabídek u jednotlivých modelů, nic jako King Ranch nebo High Country, tak jejich prodeje skutečně byly vyšší v období, kdy byl benzín levnější, ale ne zas tak výrazně - rozdíl v ceně paliva 1 dolaru na galon znamenal 2procentní zvýšení prodejů meziměsíčně.

Připomeňme, že dolar na galon je rozdíl opravdu velký - za současného stavu, kdy se ceny běžného benzínu v USA pohybují od 2,141 ve Wyomingu do 3,433 dolaru za galon v Kalifornii (14,08 - 22,58 Kč/litr) to může být i víc než třetina, něco jako zhruba 10 korun na litru u nás. Tímto pohledem je skutečně obtížné obhájit úzkou souvislost mezi klesáním cen paliva a růstem prodejů aut v řádu jednotek procent.

Crossovery a SUV jsou nicméně změnami cen paliva dotčeny ještě méně. Za každý dolar poklesu ceny paliva vzrostly prodeje SUV a crossoverů o pouhých 0,7 procenta, také meziměsíčně. Takovouto změnu lze spojovat se zlevňováním benzínu ještě obtížněji, spíš ale dokresluje, že zájemci o stroj této kategorie si jej pořídí, ať stojí palivo, kolik chce. To uvádí i Phong Ly, zakladatel a šéf iSeeCars.com. Menší rozdíly mohou být dány i tím, že zatímco průměrná spotřeba prodaných pick-up trucků byla podle studie 16,4 litru na 100 km, u crossoverů a SUV to bylo 12,2 l/100 km. Osobní auta dosáhla průměru 9,3 litru.

Vztah mezi prodeji hybridů a cenami benzínu byl nicméně mnohem menší, než výzkumníci očekávali. Je pravda, že pokles prodejů aut s alternativním pohonem koncem loňského roku byl do značné míry dán stárnoucí Toyotou Prius, kterou má letos nahradit nový model, jak hovořily i starší zprávy. Přesto podle studie, kterou si celou můžete stáhnout zde (PDF, 257 kB) se Američané rozhodují spíše podle svých potřeb a až pak podle toho, jakou má které auto spotřebu. A když už chtějí nižší spotřebu, pak si spíš vyberou jinou verzi zvoleného auta, než úplně jiný, např. hybridní vůz.


Vztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje - 1 - 2015 toyota highlander 09Vztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje - 2 - 2015 toyota highlander 08aVztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje - 3 - 2015 toyota highlander 11Vztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje - 4 - Toyota Prius Plug-In Brusel 19Vztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje - 5 - Toyota Prius Plug-In Brusel 20Vztah mezi cenou paliv a prodeji různých typů aut není tak silný, jak se traduje - 6 - Toyota Prius Plug-In Brusel 21
Chce-li Američan SUV, nepořídí si malý hybrid jen proto, že je zrovna drahý benzin

Zdroj: iSeeCars.com

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.