Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzpoura proti SUV je na spadnutí, říká muž, který z Audi udělal postrach Mercedesu i BMW
24.11.2019 | Petr Miler
Marketingový specialista tělem i duší zahájil svou kariéru u Mercedesu a pak mu začal dělat problémy v čele Audi. Teď vede VW v USA a o SUV říká své.
Asi nemá smysl opakovat, že SUV jsou dnes na koni. V USA tvoří skoro polovinu všech prodaných aut, v Evropě se jejich podíl blíží 40 procentům. A automobilky na to reagují a uzpůsobují tomu svou nabídku. Pro příklady nemusíme chodit daleko, stačí se podržet portfolia české Škody - ještě před pár léty nenabízela v podstatě ani jedno SUV, když Yeti měl ke klasickému vozu tohoto ražení docela daleko. Dnes nabízí Kamiq, Karoq a Kodiaq, k tomu ještě v Číně jiný Kamiq, Kamiq GT a Kodiaq GT coby pseudokupé se zvýšeným podvozkem. To je šest různých modelů, většina nabídky značky, ať se na ni podíváme jakkoli.
Z tohoto vývoje se může zdát, že SUV čeká jen hvězdná budoucnost, někteří si to ale nemyslí. A mezi takové nepatří jen jejich „odpírači”, ale i lidé, které hlad po nich v podstatě živí. V tuto chvíli mluvíme o Scottu Keoghovi, hlavě amerického zastoupení Volkswagenu, kterému se z jeho portfolia „esúvéček” také nežije špatně - kdybychom je všechna měli vyjmenovat, dnes už si asi o ničem jiném nepřečtete.
Keoghovo jméno vám nemusí být povědomé, je to ale člověk, za kterým stojí pronikavé pracovní úspěchy. Marketingový expert svou kariéru v automobilovém průmyslu zahájil u Daimleru, kde měl na starosti rozvoj značky Smart v USA. Okouzleni jeho nápady jej ještě v dobách úspěchů Smartu přetáhli lidé z Audi a nikdy nelitovali - jako šéfovi značky čtyř kruhů v USA je mu přisuzována odpovědnost za to, že z druhořadého hráče udělal postrach Mercedesu a BMW, když za pouhých pět let odbyt automobilky v Americe více jak zdvojnásobil na dostřel zejména bavorskému konkurentovi.
Když ale VW začala v USA hořet půda pod nohama, Keogh se hodil jinde - teď má na starosti nápravu image Volkswagenu za oceánem jako značky a revitalizaci jeho pozice na trhu. Aby to dokázal, musí tušit více než ostatní a v tuto chvíli se o jednu myšlenku podělil. Na autosalonu v Los Angeles řekl, že SUV se brzy z miláčka publika změní v lovnou zvěř.
Keogh doslova řekl, že „vzpoura proti SUV je na spadnutí” a proběhne zničeho nic stejně jako kdysi USA zasáhl odpor proti MPV a ještě dříve proti kombíkům. Také tyto typy aut byly svého času mimořádně populární, třebaže ne tak dominantně, jako dnes SUV a během velice krátké doby se staly symbolem něčeho, co je „cool” asi jako záchodové prkénko. Pokud je vám alespoň 30 až 40 let, budete ještě velice dobře pamatovat, jak byla MPV vykreslována jako trendy auta s obrovským růstovým potenciálem. A kde jsou dnes? Skoro nikdo je nevyrábí, protože je skoro nikdo nekupuje.
Něco takového má podle Keogha stihnout SUV a stane se to skutečně bez varování. „Vzpoury obvykle nepřichází od 65letých lidí,” říká Keogh v narážce na to, že typický zákazník SUV je dnes relativně starý člověk libující si nad snazším nastupováním do takových vozů. Nastupující generace prý SUV chtít nebude, od starších se naopak bude chtít i tímto způsobem distancovat.
Co tedy přijde místo nich? To Keogh neříká, konstatuje ale, že VW je připraven nabídnout celou šíři alternativ. Zejména na elektrické platformě MEB umí rychle vyvinout prakticky cokoli a nedávno nám ukázal nový velký kombík pro USA i Evropu, jistě jednu z potenciálních náhrad za SUV.
Dodejme, že Bob Lutz, další americký automobilový guru, říká něco trochu jiného. Podle něj SUV už nikdy populární být nepřestanou, neboť výrobci dnes dokáží mnohem pružněji reflektovat měnící se potřeby zákazníků. SUV tak podle něj dnes už stejně nejsou pořádná SUV, třeba i takový VW Touareg - ať zůstaneme v Německu - je spíše křížencem mezi SUV a velkým kombíkem a další vývoj tímto směrem může ze sportovně-užitkových automobilů udělat v podstatě jen o něco vyšší kombíky. Oba pánové si tak myslí v podstatě totéž, akorát jeden hovoří o revoluci a druhý o evoluci - uvidíme, který z nich bude mít pravdu.
VW tento týden ukázal budoucího nástupce Passatu Variant - elektrická kombinace SUV a kombíku posazená na 22palcových kolech. Něco takového se může stát nástupcem současných SUV či tím, v co se přirozeně vyvinou
Zdroj: CNET Roadshow
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel