Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácný koncept, který psal dějiny aerodynamiky, shořel při převozu z automobilové show, nezbylo z něj prakticky nic
21.8.2024 | Petr Miler
Se shořelou Teslou Semi se lze navzdory otřesným následkům jejího požáru nakonec vyrovnat docela snadno, prostě se vyrobí nová. Koncept Fordu Probe I ale zmizel z povrchu zemského ze stejného důvodu a plně ho už nenahradí nikdo a nijak.
Během 16 hodin, po které hořela první nabouraná Tesla Semi v Kalifornii, shořel po celém světě nespočet jiných aut různých koncepcí, pochopitelně hlavně těch spalovacích. Běžně si toho nikdo nevšímá, zkázu auta na záběrech níže ale dost dobře ignorovat nejde. Cestou z letošního týdne aut v Monterey totiž vzplanul vzácný, unikátní koncept Fordu s nám důvěrně známým jménem Probe. A byť nemá mnoho společného s pozdějším produkčním Probem, ve své podstatě je ještě nesrovnatelně významnějším kusem automobilové historie.
Ford jej jako studii s pořadovým číslem I odhalil už na frankfurtském autosalonu v roce 1979. Vznikl pod taktovkou italského designérského studia Ghia a byť dnešní optikou může působit jako jeden z řady konceptů, které nikdy nepoznaly sériovou výrobu, tady šlo o víc. Jedná se o vůbec první z řady aut Fordu vyvinutých pod taktovkou aerodynamiky za pomoci aerodynamického tunelu. Proto auto vypadá docela nemastně a neslaně, jeho smyslem ale bylo nasměrovat vývoj k aerodynamicky efektivnějším řešením.
Auto tak ve výsledku mělo koeficient odporu vzduchu jen 0,25 a bylo optikou aerodynamické efektivity jako takové o 37 procent dál, než bylo v 70. letech u aut tohoto ražení běžné. Na rozdíl od mnoha jiných konceptů byl navíc plně provozuschopný, takže i se svým 2,3litrovým přeplňovaným čtyřválcem dokázal svou efektivitu předvádět také v praxi. V rychlosti 90 km/h tedy zvládal jezdit s 6litrovou spotřebou - dnes směšné, u sportovního kupé ze 70. let převratné.
Klínovitý tvar vozu nebude po chuti každému, o to víc ale nechá vyniknout výrazný interiér obšitý hnědou kůží s červenými látkovými sedadly. Koncepce Fordu nejenže předběhla svou dobu z hlediska designu, ale kabina byla také velmi vyspělá - obsahovala dotykové ovladače, zapalování pomocí karty a elektronický zábavní systém. A to jste neviděli druhou evoluci tohoto konceptu, která působí i dnes skoro jako z jiné planety.
Bohužel, tohle auto - tedy ona jeho první iterace - už není. Ford Probe I Ghia byl totálně zničen při převozu z letošní Concours d'Elegance v Pebble Beach. Auto vlastnila firma Scott Grundfor Company, která jej na místo pochopitelně nevezla po svých, i v přívěsu ale tento vzácný Ford z neznámých důvodů začal hořet. A zachránit se ho už nepovedlo. „S velkým zármutkem a těžkým srdcem oznamujeme, že jsme přišli o náš prototyp Ford Ghia Probe I z roku 1979 v neděli pozdě večer poté, co jsme auto ukázali v Pebble Beach,” uvedla k události firma ve svém tiskovém prohlášení. „Jsme rodinně orientovaná společnost a máme pocit, jako bychom dnes ztratili člena naší rodiny,” dodává s tím, že vůz vlastnila přes 20 let.
Majitelé dále potvrdili, že během požáru nedošlo k žádnému zranění, což je pozitivní, ale to je tak vše. Ztráta pro automobilovou historii je enormní a ta finanční též. Hodnota vozu byla odhadována na o dost víc než 1 milion dolarů, tedy částku bezpečně přesahující 23 milionů korun. To zabolí hned dvakrát.
Obrázky postupné devastace výjimečného konceptu Fordu jsou vážně smutné. Foto: Scott Grundfor Company, tiskové materiály
Takto vypadal tento konkrétní Probe I za svých lepších dnů (červený vůz). Automobilka dala za vznik ještě odvážněji pojaté alternativě, hlavně ztvárněním interiéru (bílý vůz). Foto: Ford
Zdroje: Scott Grundfor Company, Ford
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - Lamborghini končí s posledními čistě spalovacími motory, už teď je nabízí jen někde
včera - Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda při jízdě po sněhu a ledu lépe fungují více anebo méně nahuštěné pneu
včera - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
včera - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 00:39 - Jaggie
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.14. 22:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.14. 11:00 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam
- WAZE 01.12. 22:24 - audis
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.12. 20:33 - Zajda