Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácný koncept, který psal dějiny aerodynamiky, shořel při převozu z automobilové show, nezbylo z něj prakticky nic
21.8.2024 | Petr Miler
Se shořelou Teslou Semi se lze navzdory otřesným následkům jejího požáru nakonec vyrovnat docela snadno, prostě se vyrobí nová. Koncept Fordu Probe I ale zmizel z povrchu zemského ze stejného důvodu a plně ho už nenahradí nikdo a nijak.
Během 16 hodin, po které hořela první nabouraná Tesla Semi v Kalifornii, shořel po celém světě nespočet jiných aut různých koncepcí, pochopitelně hlavně těch spalovacích. Běžně si toho nikdo nevšímá, zkázu auta na záběrech níže ale dost dobře ignorovat nejde. Cestou z letošního týdne aut v Monterey totiž vzplanul vzácný, unikátní koncept Fordu s nám důvěrně známým jménem Probe. A byť nemá mnoho společného s pozdějším produkčním Probem, ve své podstatě je ještě nesrovnatelně významnějším kusem automobilové historie.
Ford jej jako studii s pořadovým číslem I odhalil už na frankfurtském autosalonu v roce 1979. Vznikl pod taktovkou italského designérského studia Ghia a byť dnešní optikou může působit jako jeden z řady konceptů, které nikdy nepoznaly sériovou výrobu, tady šlo o víc. Jedná se o vůbec první z řady aut Fordu vyvinutých pod taktovkou aerodynamiky za pomoci aerodynamického tunelu. Proto auto vypadá docela nemastně a neslaně, jeho smyslem ale bylo nasměrovat vývoj k aerodynamicky efektivnějším řešením.
Auto tak ve výsledku mělo koeficient odporu vzduchu jen 0,25 a bylo optikou aerodynamické efektivity jako takové o 37 procent dál, než bylo v 70. letech u aut tohoto ražení běžné. Na rozdíl od mnoha jiných konceptů byl navíc plně provozuschopný, takže i se svým 2,3litrovým přeplňovaným čtyřválcem dokázal svou efektivitu předvádět také v praxi. V rychlosti 90 km/h tedy zvládal jezdit s 6litrovou spotřebou - dnes směšné, u sportovního kupé ze 70. let převratné.
Klínovitý tvar vozu nebude po chuti každému, o to víc ale nechá vyniknout výrazný interiér obšitý hnědou kůží s červenými látkovými sedadly. Koncepce Fordu nejenže předběhla svou dobu z hlediska designu, ale kabina byla také velmi vyspělá - obsahovala dotykové ovladače, zapalování pomocí karty a elektronický zábavní systém. A to jste neviděli druhou evoluci tohoto konceptu, která působí i dnes skoro jako z jiné planety.
Bohužel, tohle auto - tedy ona jeho první iterace - už není. Ford Probe I Ghia byl totálně zničen při převozu z letošní Concours d'Elegance v Pebble Beach. Auto vlastnila firma Scott Grundfor Company, která jej na místo pochopitelně nevezla po svých, i v přívěsu ale tento vzácný Ford z neznámých důvodů začal hořet. A zachránit se ho už nepovedlo. „S velkým zármutkem a těžkým srdcem oznamujeme, že jsme přišli o náš prototyp Ford Ghia Probe I z roku 1979 v neděli pozdě večer poté, co jsme auto ukázali v Pebble Beach,” uvedla k události firma ve svém tiskovém prohlášení. „Jsme rodinně orientovaná společnost a máme pocit, jako bychom dnes ztratili člena naší rodiny,” dodává s tím, že vůz vlastnila přes 20 let.
Majitelé dále potvrdili, že během požáru nedošlo k žádnému zranění, což je pozitivní, ale to je tak vše. Ztráta pro automobilovou historii je enormní a ta finanční též. Hodnota vozu byla odhadována na o dost víc než 1 milion dolarů, tedy částku bezpečně přesahující 23 milionů korun. To zabolí hned dvakrát.
Obrázky postupné devastace výjimečného konceptu Fordu jsou vážně smutné. Foto: Scott Grundfor Company, tiskové materiály
Takto vypadal tento konkrétní Probe I za svých lepších dnů (červený vůz). Automobilka dala za vznik ještě odvážněji pojaté alternativě, hlavně ztvárněním interiéru (bílý vůz). Foto: Ford
Zdroje: Scott Grundfor Company, Ford
Bleskovky
- Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
před 2 hodinami - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 10 hodinami - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024
Nejnovější články
- Nejspolehlivější a nejtrvanlivější moderní motor koncernu VW najíždí 500 000 km jako nic, říkají mu Kalašnikov
před hodinou - Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli asi poslední pravověrné BMW. Má manuál, spoustu tlačítek, neváží tuny a ani není drahé
před 4 hodinami - Jeep rozjel dlouho nevídané slevy. Jeho cílem teď je prodávat milion aut ročně, to dosud nikdy nezvládl
před 5 hodinami - Poslední epizoda The Grand Tour má obrovský dopad, zájem o auta hvězd nakopl až skoro o 800 procent
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva