Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vzácná Škoda Rapid 135 RiC je k mání, ta poslední vyrobená
17.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Poslední „české Porsche” je dnes fanoušky vyhledávaným strojem a RiC je nejvzácnější a nejzajímavější verze. Vyráběla se už po revoluci.
Dvoudveřové Škodovky 70. a 80. let jsou dnes sběrateli a fanoušky mladoboleslavské automobilky velmi vyhledávané a existují pro to dobré důvody. Už 110 R byla strojem jízdně schopnějším než sedan, ze kterého byla odvozena, a její nástupce, Škoda Garde a později Rapid, na tom byla technicky skutečně dobře - měla třeba čtyřpístkové třmeny předních brzd, věc v Československu osmdesátých let vskutku nečekanou.
Všechny tyto stroje měly motory vybavené karburátory. Všechny, až na pár stovek posledních vyrobených Rapidů 135 Ri, které byly vybaveny vstřikováním. Už Rapid 135 je velmi vzácné auto, vzniklo ho jen necelých třináct stovek kusů. Jeho motor byl technicky v zásadě totožný s tím, který později poháněl Škodu Faborit 135 a krom jemnějšího a tiššího chodu měl i řadu dalších výhod. S osmikanálovou hlavu válců kupříkladu podstatně lépe zvládal studené starty a jeho motor už nevyžadoval olovnatý benzin.
Verze Ri s elektronickým vstřikováním paliva je nicméně skutečnou vzácností. Nejde o žádnou dodatečnou dodělávku, tohle se vyrábělo přímo v Mladé Boleslavi už v době, kdy novější Favority měly pořád karburátor (třebaže podstatně sofistikovanější než starší Škody). A ještě méně často se pak vidí 135 RiC, kde C znamená Catalyst - tedy Rapid vybavený vstřikováním a katalyzátorem.
Tyto stroje byly určeny zejména pro export a vyráběly se do léta roku 1990, tedy ještě pár měsíců po revoluci. Katalyzátor byl na palubě proto, že tyto vozy byly původně určeny pro kanadský trh, kde již pár let byl katalyzátor nutností. Vyráběly se ale i kusy s pravostranným řízením pro trh britský. A právě odtud pochází stříbrné auto, které si můžeme prohlédnout na fotografiích níže.
Píšeme o něm z více důvodů, tím hlavním budiž, že je aktuálně na prodej ve Velké Británii. Volant je tedy vpravo, ale to již dnes tak velkým problémem nebude. Podstatnější informací je, že je vůz očividně ve velmi slušném stavu, třebaže na některých fotkách je vidět trocha koroze a lak by chtěl na některých místech opravit. Podle popisu inzerátu by se patřilo vyměnit kulové čepy přední nápravy, jinak vůz prošel britskou STK bez problémů.
Velmi cenný je na tomto stroji originální stav, tedy až na zástěrky za předními koly, namontované prvním majitelem, Lordem Strathcarronem. Popis inzerátu také uvádí jednu zajímavou věc - tohle konkrétní stříbrné auto je nejen typově poslední „české Porsche” (to si vymysleli v Británii kvůli tomu, že šlo o poslední souběžně vyráběné auto shodné koncepce, jako má 911, akorát levněji...), ale i úplně poslední vyrobená Škoda Rapid vůbec, poslední Škodovka ze všech s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy. Majitel prý má fotografie z továrny, když tento vůz sjížděl z výrobní linky jako poslední.
Jak stojí i výše, je to Rapid 135 RiC, verze, která se zvenčí od ostatních lišila jen v detailech - jsou tu loga a nápisy na zádi a také zelené proužky na bocích auta, které tu jsou z výroby a jsou i na ostatních RiC, jak vidno i na fotkách. V útrobách vozu je třináctistovka se dvěma ventily na válec a elektronicky řízeným jednobodovým vstřikováním paliva Bendix. Elektronická řídící jednotka má název Renix a montovala se také do vozů značek Renault a Volvo.
Výsledkem je 56 koní v pěti tisících otáčkách a 92 Nm ve třech tisících. O přenos výkonu se stará pětistupňová převodovka, zde nic speciálního (i když ani pětikvalty nebyly v tehdejších Škodách běžné...) nečekejte, unikum je opravdu zejména v motoru. Dnešním pohledem to pochopitelně není žádný rychlík, stovka za 16 vteřin a maximálka 145 km/h jsou hodnoty dávno překonané.
Jistě, kabria Škoda/MTX jsou stroji vzácnějšími, ale jste-li fanoušky Rapidu, nechat si ujít tuto příležitost by byla škoda. I kdyby „jen” z toho důvodu, že cena rozhodně klesat nebude, zůstane-li toto auto v originálním stavu. Je jich totiž na světě už s velkou pravděpodobností jen hrstka, dost jich bylo poničeno tuningem. Tohle auto přijde na 4 500 liber, tedy asi 167 tisíc korun, což není špatná cena na krásné doplnění sbírky.
Tenhle stříbrný stroj je na prodej. Není úplně dokonalý, ale je to poslední vyrobená Škodovka s motorem vzadu a zadním náhonem vůbec
Rapidů 135 RiC na světě jezdí v originálním stavu velmi málo...
... a tenhle měl v roce 2007 prý najeto asi 7 tisíc km, ale na prodej není
Zdroje: Car and Classic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel