Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vynálezce přišel na elektromobilech o 74 miliard, teď musel zaplatit dalších 233 milionů
29.1.2020 | Petr Prokopec
Jsme si celkem jisti, že na nápad pustit se do vývoje vlastního elektromobilu nebude Sir Dyson vzpomínat rád. Bez hmatatelného výsledku jen platí.
Je elektromobilita naší budoucností? Pokud se budeme řídit pouze evropskými registracemi za prosinec, pak se zdá, že odpověď je zcela jasná. Nicméně tak jako jedna vlaštovka nedělá jaro, tak jeden měsíc není jasným ukazatelem. Zvláště pokud došlo k nemalému zkreslení, za čímž stojí hlavně zhoršení zvýhodnění elektrických aut v Nizozemsku. Tamní dealeři proto v posledním měsíci loňského roku registrovali nové vozy na svá jména jako zběsilí, jen aby je letos mohli nabídnout za nižší ceny. To však znamená, že nyní budou zájemce směrovat hlavně ke svým skladům.
Kromě víceméně nicotného zájmu jsou ovšem elektromobily spojené také s vysokými výrobními náklady zejména v souvislosti s akumulátory, což investice do nich činí v současné obtížně rentabilními. A nejbližší budoucnost nejspíše nebude jiná. I proto Sir James Dyson, jeden z nejvýznamnějších britských vynálezců, na počátku října oznámil, že projekt vlastního elektromobilu zamířil k ledu. Danému úkolu se přitom věnovalo 500 lidí, kteří po proinvestovaných 2,5 miliardách liber (cca 74 mld. Kč) postavili i funkční prototyp. Sériového vozu se ale přesto nedočkáme.
Tyto peníze musel britský miliardář jednoduše odepsat, jeho výdaje spojené s koncem projektu tím ale neskončily. Na vývoj vozu totiž přispěla také britská vláda, a to sumou 7,8 milionu liber (232,51 mil. Kč). Tu Dyson získal v roce 2016, nicméně v důsledku ukončení projektu nyní musel sáhnout do firemní kasy znovu a tuto sumu vládě vrátit. To potvrdil i jeho tiskový mluvčí, dle kterého ihned po oznámení konce projektu byly kontaktovány úřady. A nejnověji došlo i k faktickému vrácení grantu.
Situace jen připomíná, jak ekonomicky složitá je dnes situace výrobců ve vztahu k elektromobilům. Dyson již po odpískání projektu říjnu uvedl, že nejde ani o selhání inženýrů, ani o selhání samotného produktu. Nicméně žádná další investice by jednoduše nevedla k tomu, aby se projekt stal komerčně úspěšným. Jeho pozastavení tak bylo jedinou možností, jak zamezit dalším ztrátám.
Zmiňovaný elektromobil pak měl být první vstupenkou společnosti do světa aut, přičemž dle dosavadních patentových návrhů by šlo o jakýsi crossover mezi tradičním sedanem, MPV a SUV. Vůz by se totiž dočkal světlé výšky 300 milimetrů, čímž by překonal i mnohé off-roady. Nicméně na druhou stranu by se uvnitř sedělo poměrně nízko, hlavně pak za volantem. Cestující by navíc dostali k dispozici rozvor až 3 350 milimetrů, jenž by snadno pobral tři řady sedadel.
Vyjma velkorysého prostoru pak novinka zaujala rovněž použitím obřích 24palcových litých kol, přičemž její výroba měla od letošního roku probíhat v Singapuru. Zde Dyson již má závod na výrobu elektrických motorů pro domácí spotřebiče, proto došlo na výstavbu nové továrny. Nicméně ani fáze rozpracovanosti nakonec nevedla k záchraně produktu.
Takto mohl vypadat elektromobil britského miliardáře, Sira Jamese Dysona...
...alespoň soudě dle obrázků z patentového úřadu
Po utracení takřka 75 miliard ale projekt zamířil k ledu, Dyson tak navíc nyní musel ještě britské vládě vrátit grant
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6
před 2 hodinami - Porsche chce v autě s ručním řazením zničit zdánlivě nepřekonatelný rekord, šéf vysvětlil jeho trvající přednosti
před 3 hodinami - Už i Francie tlačí na EU, aby zastavila válku proti spalovacím autům. Bojí se o vlastní průmysl i škody na přírodě
před 5 hodinami - Čínské auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, odhalilo část svých technických parametrů
před 6 hodinami - Aston Martin znovu odpískal svůj první elektromobil, pořádné motory ale i u něj žijí na vypůjčený čas
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva