Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Výměna pneumatik na největším traktoru všech dob je fascinující operace
26.7.2020 | Petr Miler
Výměna pneumatik je za normálních okolností běžnou operací, kterou většina z nás podstupuje alespoň dvakrát ročně. Největší traktor všech dob se ji dočkal poprvé po 43 letech.
„Napustí se, vypustí se bazény, na gumách se dvakrát změní dezény,” popisuje běžný průběh roku života jedna napůl česká píseň. Je to fakt, z jarního a podzimního přezutí se pro většinu z nás stala naprostá samozřejmost, kterou nevnímáme jako cokoli hodného pozornosti, prostě se to stane. Existují ale dopravní prostředky, u nichž má totéž daleko k čemukoli obvyklému, ať už četností výměn, nebo průběhem samotné výměny.
To, co vidíte na fotkách výše i níže, je Big Bud 16V-747, největší produkční traktor, který kdy vznikl. Vyroben byl už v roce 1977 a takto monstrózní není pro nic za nic - určen je pro tzv. hluboké orání, které vyžaduje jak extrémní sílu, tak extrémní trakci hnaných kol. Proto používá 1100koňový motor, který přenáší svůj výkon hned na osm obřích pneumatik.
Ač se to může zdát zvláštní, po celých 43 let od svého vzniku si tento stroj vystačil s jedinou sadou pneu vyrobenou jemu na míru společností United Tire Company. Ta už dnes neexistuje a jak patrně tušíte, pneu ze 70. let dnes nikdo neskladuje. A jeho obří obutí určené pro ráfky o průměru ne zase tak mimořádných 35 palců dnes nikdo nevyrábí. Z přezutí Big Buda na nové pneu se tedy stala docela výzva, jejíž průběh ve stručnosti zachytil Heritage Iron Magazine.
Vzhledem k neexistenci nového obutí na běžném trhu a nepřijatelnosti vysokých výdajů spojených s výrobou osmi pneumatik na míru byla zvolena výměna i ráfků za 46palcové, na které už lze použít dokonce ještě o něco větší pneu Goodyear LSW1400/30r46, největší dnes sériově vyráběné pneu pro použití v zemědělství. Operaci jako takovou to ale jen zesložitilo - bylo nutné použít i nové ráfky, každý o hmotnosti 363 kg, a na ně nahodit nové obutí, které je ještě těžší, každá nová pneumatika váží 680 kg. To je více než 1 tuna na každé kompletní kolo a teď se se vším potýkejte osmkrát...
Jak sami uvidíte níže, chce to speciální hydraulickou rukou, která je schopná s takovými monstry manipulovat. A následně vysokozdvižný vozík, který dostane každé kompletní kolo jedno po druhém na monstrózní traktor. Byla to celkem práce na 4 hodiny, ale výsledek stojí za to - však se sami podívejte, jak hrdě tento stroj vypadá, když s novým obutím jede po běžné silnici. Snad jen připlést do cesty byste se mu nechtěli.
Pochopitelně, Big Bud po více jak 40 letech na světě už neslouží k tomu, k čemu byl určen, jako ikona svého druhu už jen vystavuje okolí na odiv svou obrovitost, kterou nové pneu jen podtrhují. Pokud byste žili ve Spojených státech (protože dopravit se tam nyní prakticky nedá), můžete tento stroj v Heartland Museum ve Weatherfordu v Oklahomě, kde bude vystaven až do září.
Největší traktor historie si po 43 letech na světě vysloužil nové obutí. Výměna osmi kol, každého o celkové hmotnosti přes 1 tunu, je vážně fascinující věc. Foto: Heritage Iron Magazine@Facebook
Zdroj: Heritage Iron Magazine@Facebook
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejčtenější články
- Unikla fotka na poslední chvíli odpískaného elektrického Jaguaru, firma v něm utopila neskutečných 30 miliard
19.11.2024 - Hybridní motory v mistrovství světa v rallye po pouhých dvou letech končí, i pro takové využití jsou drahé a neefektivní
19.11.2024 - Daleko nejlevnější Škoda Superb III Combi 2,0 TDI v prodeji nestojí skoro nic, i když je fit, najela ale neuvěřitelné kilometry
19.11.2024 - Dětská sedačka Thule je podle německého testu ADAC nejbezpečnější a nejkvalitnější autosedačkou na trhu
20.11.2024 - Nový vrcholný Moskvič se začíná prodávat, unikly první ceny. Výkonné a vybavené auto větší než Škoda Kodiaq je o dost levnější
20.11.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.18. 14:27 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.18. 11:51 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 07:49 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 12.17. 22:54 - mattonecz
- Rychlodotazy 12.17. 21:13 - TomyTom
- Volkswagen obecne 12.17. 12:52 - Brus
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.17. 11:52 - pavproch
- Politický koutek 12.16. 21:18 - Stepan