Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vykutálená partička: toto jsou finalisté ankety Zelené auto roku 2012
28.10.2011 | Petr Miler, Walter Kraft | Přidat příspěvek
Pokud máte po loňském vítězství Nissanu Leaf pocit, že anketa Zelené auto roku není třeba, docela vám rozumíme. Jenže zelená může být ještě zelenější.
Nemáme vůbec nic proti efektivně fungujícím autům, které neubližují svému okolí, právě naopak. Jenže to, co je nám poslední dobou předkládáno jako ekologické či ekonomické, je mnohdy efektivní a ohleduplné ke svému okolí více na papíře než ve skutečnosti. Třeba takový hybridní pohon může být díky rekuperaci kinetické energie provozně dosti účinný, však jsme o tom psali třeba při představení takto poháněného BMW i8, výrobci jej ale nezřídka servírují jako větší poklad, než jakým ve skutečnosti je.
Více než o opravdu efektivní systémy se totiž automobilky snaží vyvíjet řešení, která vyhoví nastaveným, zejména evropským regulacím normované spotřeby a způsobu jejího měření. I to je svým způsobem „o efektivitě”, jenže o té ekonomické pro výrobce (čím menší dostanou pokuty za nadměrné emise CO2, tím lépe bude fungovat jejich byznys), nikoli té provozní pro nás. A jako zákazníky nás opravdu nemusí zajímat, jak hloupé věci jsou automobilky schopny udělat, aby se vešly do ještě hloupěji nastavených regulací.
Jen díky nim se dnes můžeme dočítat takové nesmysly, jako že Opel Ampera ujede 100 kilometrů jen za 1,2 litru benzinu nebo Volvo V60 Plug-in hybrid zvládne stejnou trasu s ani ne dvojnásobnou spotřebou. Myslíte si snad, že rázem, po sto letech vývoje, někdo jako mávnutím kouzelného proutku přijde s řešením pětkrát efektivnějším než jsou ta současná? Pokud ano, fandíme vašemu optimismu, realitě je ale žel bohu na hony vzdálen.
A to jsme pořád jen u provozní efektivity. Tato auta se také musí složitěji vyrobit a spotřebovávají výrobně náročné akumulátory. Na tyto faktory už se zapomíná zcela.
Pak tu máme elektromobily. Ty prý mají spotřebu úplně nulovou, což snad není nutné posté vyvracet. Ekologickými se rázem stávají také naftovými motory poháněné modely, které jsou z hlediska mnoha jiných legislativ vnímány jako natolik neekologické, že se nesmějí prodávat vůbec, nebo jen po drastických úpravách. Proč je tomu na jiných místech jinak? Za vším opět hledejte předpisy a zažité mýty - za největšího nepřítele všeho lidu je v Evropě (a nejen v ní) považován oxid uhličitý neboli CO2, jehož emise jsou přímo úměrné spotřebě paliva. Rázem se tak mimořádně ekologickými staly naftové verze, které mají vyšší emise jiných, přímo jistě nebezpečnějších exhalací, ale emise CO2 (jenž vám v běžných koncentracích neudělají zhola nic) pěkně u ledu.
A v tomto duchu bychom mohli pokračovat ještě chvíli.
Z výše zmíněných důvodů nám auta označovaná jako „zelená” nevoní až tak, jak by mohla. Nejsou zkrátka tak zelená, jak se tváří. Pokud navíc loňskou anketu o evropské aut roku vyhrál elektromobil Nissan Leaf, nejzelenější ze zelených bludů, má vůbec taková anketa ještě smysl?
Vyhlášení finalistů letošního ročníku Green Car of the Year tak berme spíše jako pohled do hlubin duše ekologickou mantrou nakaženého Američana, neboť právě za oceánem vítěze této ankety vyhlašují (i když se tváří „globálně”). Stejně jako v předchozích čtyřech letech budou výsledky oznámeny na listopadové Auto Show v Los Angeles. Přehled vítězů předchozích ročníků najdete níže, letos budou o vítězství usilovat následující vozy:
Ford Focus Electric
Honda Civic Natural Gas
Mitsubishi i (v Evropě i-MiEV)
Toyota Prius V
Volkswagen Passat TDI
Vítězem se stane vůz, který nejvíce prokáže „kvantifikovatelné environmentální úspěchy”, na trhu bude hrát významnou roli a bude také dostatečně velkou novinkou či lépe řečeno představuje největší inovaci. Do jisté míry tyto parametry logicky splňují všechny zmíněné vozy, ale který nejvíce? To se dozvíme až 17. listopadu.
V tuto chvíli můžeme říci, že mezi pěticí finalistů jsou k vidění čtyři druhý pohonu. Ford a Mitsubishi jezdí na elektřinu, Honda na zemní plyn, Prius V je hybridní a Passat TDI pochopitelně naftový. Jeho výběr může zvláště v „americké” anketě zarážet, ale nedivme se, však jeden ročník už Volkswagen s motorem TDI vyhrál.
Šance jednotlivých kandidátů zhodnoťte sami, nám ale dostatečně novátorský a opravdu efektivní nepřijde žádný. O elektromobilech v jejich současné podobě nemá smysl hovořit (jsou především nepoužitelné), o dieselech už jsme řekli své. Spalovací motor Hondy Civic poháněný trochu jiným palivem asi svět nespasí a Prius V je starý známý s novou karoserií.
Máme pocit, že svět by se bez této ankety obešel docela dobře.
Vítězové předchozích ročníků ankety Zelené auto roku
2008: Chevrolet Tahoe Hybrid
2009: Volkswagen Jetta TDI (na hlavním obrázku)
2010: Audi A3 TDI
2011: Chevrolet Volt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024 - Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání jako dodnes nové auto, je to Top Gun bizarních specifikací
19.12.2024 - Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024 - Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024 - Vrcholná Corvette odhalila svou dynamiku. Akcelerací i maximálkou pokoří Ferrari či Lamborghini, ač stojí zlomek jejich cen
20.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva