Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut
22.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ostře sledovaný skandál Volkswagenu má v zámoří řešení, alespoň ve vztahu k části úřadů. Kauza tím ale zcela nekončí, žaloby jsou ve hře i nadále.
Včerejším dnem vrcholilo ultimátum amerického soudu, v jehož rámci koncern VW Group měl navrhnout řešení kauzy Dieselgate. Ještě před pár hodinami se přitom zdálo, že německá automobilka selže i napodruhé a zkusí vyprosit další odklad. Nakonec tu však máme překvapivou dohodu, jež se týká přibližně 482 000 aut osazených dvoulitrovým dieselem TDI EA 189.
Soudce Charles Breyer uvedl, že Volkswagen nabídne majitelům inkriminovaných vozů hned několik možností, jak se s daným problémem vypořádat. Jednou z nich je modifikace softwaru, načež by pohonné jednotky vyhovovaly americkým emisním regulím - tento krok však ještě bude vyžadovat následné vládní testy a na ně navazující certifikaci.
Mimo to ovšem Volkswagen nabídne také odkoupení vozů či v případě uzavřené leasingové smlouvy její okamžité zrušení bez penalizace majitelů. Ve všech případech by přitom podle soudce Breyera měla dohoda zahrnovat „podstatnou kompenzaci“. Zatím však nebylo přesně specifikováno, co či nejspíše jak velkou částku Američané obdrží.
Tím ovšem závazky německé automobilky nekončí. Volkswagen dále souhlasil s tím, že založí fond, ze kterého bude financována ochrana životního prostředí, k jehož narušení vlivem nadměrných emisí NOx došlo. Breyer pak ještě dodal, že po značce bude „požadováno“, aby zřídila fondy, které poslouží k propagaci zelených technologií.
V krátkém tiskovém prohlášení automobilka uvedla, že současná dohoda je „významným krokem“ směrem k „nápravě věcí“. Volkswagen je přitom „zavázán“ k tomu, aby získal zpátky důvěru zákazníků, dealerů, zákonodárců i veřejnosti. Z toho důvodu chce „plně odškodnit klientelu a napravit dopady na životní prostředí nadměrnými emisemi“.
Ačkoliv detaily této dohody budou muset být ještě upřesněny, Volkswagen si alespoň pro tuto chvíli může oddechnout. Stávající krok je něj základním stavebním kamenem pro budoucnost, ve které automobilku čeká celá řada žalob ze strany amerického Ministerstva spravedlnosti a Obchodní komory.
Mimo to se VW Group bude muset vypořádat s žalobami od majitelů vozů, neboť velká část z nich s navrženým řešením není spokojena. „Investovala jsem 30 000 dolarů, nemám nic,“ uvedla Joyce Ertel Hulbert, majitelka Golfu Variant, která po značce požaduje jeho zpětný odkup v plné výši.
Ekologická skupina Sierra Club pak dodává, že „bez přísných pokut a bez nápravy nebo odstranění škodlivých vozů lidé budou pokračovat v dýchání špinavého vzduchu, zákazníci ztratí důvěru v dozorující agentury a výrobci budou věřit, že mohou poškodit naše zdraví, aniž by se museli obávat plných následků“.
V tomto ohledu by přitom ekoaktivisty i majitele dieselových vozů mohl potěšit fakt, že stávající dohoda nemá žádný vliv na probíhající vyšetřování Volkswagenu ze strany Ministerstva spravedlnosti. Dále musí Volkswagen vyřešit problém, jenž se týká zhruba 80 tisíc vozů osazených třílitrovým turbodieselem. Této pohonné jednotky se aktuální slyšení netýkalo. A aby toho pak nebylo málo, Volkswagen čekají ještě pokuty za porušení emisních regulí.
Jak jsme tedy uvedli, automobilka si sice může oddechnout, ovšem jen zlehka. I nadále bude muset řešit řadu problémů, přičemž dle rozhodnutí soudu s možným výkupem dotčených vozů začne v červenci. Tím nám ale informace spojené s Volkswagenem končí, zdaleka však neuzavíráme kapitolu týkající se nadměrných emisí aut obecně.
Stejně jako kanceláře Mitsubishi v Japonsku se tento týden dočkalo policejní návštěvy i ústředí koncernu PSA v Paříži. Automobilky Peugeot, Citroën a DS jsou vyšetřovány francouzskou vládou kvůli podezření na možné překročení emisních limitů. PSA ovšem dodává, že jeho vozy plně vyhovují zákonům všech zemí, v nichž se prodávají. Mimo to Francouzi uvedli, že plně spolupracují s vládními autoritami.
Jak jsme tedy zmínili již mnohokrát, dieselový skandál Volkswagenu je víceméně jen špičkou ledovce, který stvořily špatné měřící metody. Ty jsou přitom v Evropě daleko benevolentnější než v Americe, PSA se tak nejspíše nemá čeho bát. I když možné je v případě důsledků nakonec vše - nedávno jsme ostatně probírali, že celá naftová kauza může zabít v prvé řadě hybridy...































Volkswagen si v zámoří může alespoň prozatím částečně oddechnout. Někteří majitelé dieselových vozů, mezi něž patří i americká verze Passatu, však se stávající dohodou příliš spokojeni nejsou
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321