Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW zčásti vyřešil Dieselgate v USA, ne však levně. Může vykoupit až 482 000 aut
22.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ostře sledovaný skandál Volkswagenu má v zámoří řešení, alespoň ve vztahu k části úřadů. Kauza tím ale zcela nekončí, žaloby jsou ve hře i nadále.
Včerejším dnem vrcholilo ultimátum amerického soudu, v jehož rámci koncern VW Group měl navrhnout řešení kauzy Dieselgate. Ještě před pár hodinami se přitom zdálo, že německá automobilka selže i napodruhé a zkusí vyprosit další odklad. Nakonec tu však máme překvapivou dohodu, jež se týká přibližně 482 000 aut osazených dvoulitrovým dieselem TDI EA 189.
Soudce Charles Breyer uvedl, že Volkswagen nabídne majitelům inkriminovaných vozů hned několik možností, jak se s daným problémem vypořádat. Jednou z nich je modifikace softwaru, načež by pohonné jednotky vyhovovaly americkým emisním regulím - tento krok však ještě bude vyžadovat následné vládní testy a na ně navazující certifikaci.
Mimo to ovšem Volkswagen nabídne také odkoupení vozů či v případě uzavřené leasingové smlouvy její okamžité zrušení bez penalizace majitelů. Ve všech případech by přitom podle soudce Breyera měla dohoda zahrnovat „podstatnou kompenzaci“. Zatím však nebylo přesně specifikováno, co či nejspíše jak velkou částku Američané obdrží.
Tím ovšem závazky německé automobilky nekončí. Volkswagen dále souhlasil s tím, že založí fond, ze kterého bude financována ochrana životního prostředí, k jehož narušení vlivem nadměrných emisí NOx došlo. Breyer pak ještě dodal, že po značce bude „požadováno“, aby zřídila fondy, které poslouží k propagaci zelených technologií.
V krátkém tiskovém prohlášení automobilka uvedla, že současná dohoda je „významným krokem“ směrem k „nápravě věcí“. Volkswagen je přitom „zavázán“ k tomu, aby získal zpátky důvěru zákazníků, dealerů, zákonodárců i veřejnosti. Z toho důvodu chce „plně odškodnit klientelu a napravit dopady na životní prostředí nadměrnými emisemi“.
Ačkoliv detaily této dohody budou muset být ještě upřesněny, Volkswagen si alespoň pro tuto chvíli může oddechnout. Stávající krok je něj základním stavebním kamenem pro budoucnost, ve které automobilku čeká celá řada žalob ze strany amerického Ministerstva spravedlnosti a Obchodní komory.
Mimo to se VW Group bude muset vypořádat s žalobami od majitelů vozů, neboť velká část z nich s navrženým řešením není spokojena. „Investovala jsem 30 000 dolarů, nemám nic,“ uvedla Joyce Ertel Hulbert, majitelka Golfu Variant, která po značce požaduje jeho zpětný odkup v plné výši.
Ekologická skupina Sierra Club pak dodává, že „bez přísných pokut a bez nápravy nebo odstranění škodlivých vozů lidé budou pokračovat v dýchání špinavého vzduchu, zákazníci ztratí důvěru v dozorující agentury a výrobci budou věřit, že mohou poškodit naše zdraví, aniž by se museli obávat plných následků“.
V tomto ohledu by přitom ekoaktivisty i majitele dieselových vozů mohl potěšit fakt, že stávající dohoda nemá žádný vliv na probíhající vyšetřování Volkswagenu ze strany Ministerstva spravedlnosti. Dále musí Volkswagen vyřešit problém, jenž se týká zhruba 80 tisíc vozů osazených třílitrovým turbodieselem. Této pohonné jednotky se aktuální slyšení netýkalo. A aby toho pak nebylo málo, Volkswagen čekají ještě pokuty za porušení emisních regulí.
Jak jsme tedy uvedli, automobilka si sice může oddechnout, ovšem jen zlehka. I nadále bude muset řešit řadu problémů, přičemž dle rozhodnutí soudu s možným výkupem dotčených vozů začne v červenci. Tím nám ale informace spojené s Volkswagenem končí, zdaleka však neuzavíráme kapitolu týkající se nadměrných emisí aut obecně.
Stejně jako kanceláře Mitsubishi v Japonsku se tento týden dočkalo policejní návštěvy i ústředí koncernu PSA v Paříži. Automobilky Peugeot, Citroën a DS jsou vyšetřovány francouzskou vládou kvůli podezření na možné překročení emisních limitů. PSA ovšem dodává, že jeho vozy plně vyhovují zákonům všech zemí, v nichž se prodávají. Mimo to Francouzi uvedli, že plně spolupracují s vládními autoritami.
Jak jsme tedy zmínili již mnohokrát, dieselový skandál Volkswagenu je víceméně jen špičkou ledovce, který stvořily špatné měřící metody. Ty jsou přitom v Evropě daleko benevolentnější než v Americe, PSA se tak nejspíše nemá čeho bát. I když možné je v případě důsledků nakonec vše - nedávno jsme ostatně probírali, že celá naftová kauza může zabít v prvé řadě hybridy...
Volkswagen si v zámoří může alespoň prozatím částečně oddechnout. Někteří majitelé dieselových vozů, mezi něž patří i americká verze Passatu, však se stávající dohodou příliš spokojeni nejsou
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 4 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva