Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW zastavil výrobu Passatu TDI, možná už ji nikdy nerozjede
11.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mluvčí americé továrny Volkswagenu přiznal, že dieselový Passat je v USA zřejmě minulostí. To je však ten nejmenší problém, který VW nyní trápí.
Jak již velmi dobře víme, 18. září letošního roku vypukla kauza Dieselgate, kdy byl německý koncern VW Group obviněn zámořskou agenturou pro ochranu životního prostředí EPA z manipulace s emisemi NOx v případě motorů TDI EA 189. K aplikaci „chytrého“ softwaru se automobilka záhy přiznala, přičemž vyšlo najevo, že největší skandál v její historii se netýká pouze půl milionu amerických vozů, ale jedenácti milionů prodaných aut po celém světě. Na to se navíc začaly nabalovat další a další problémy, pročež tu kupříkladu máme nové obvinění, jež se týká rovněž třílitrových turbodieselů. Mimo to pak Volkswagen pořád ne zcela pochopitelně oznámil, že došlo rovněž ke zfalšování emisí CO2.
Dosavadní vývoj asi nemusíme nikterak podrobně zmiňovat, v rychlosti jen dodáme, že v důsledku kauzy již rezignoval šéf VW Group Martin Winterkorn. Volkswagen navíc ohlásil na celý příští rok obří svolávací akci a zároveň počítá s nemalými sankcemi a podobným množstvím žalob. Tím ovšem souhrn trestů zdaleka nekončí, zmínit můžeme také výrazný pokles ceny akcií. A nově tu máme další důsledky, jež se týkají jak portfolia značky, tak rovněž odezvy politiků na ono překračování limitů emisí oxidu uhličitého.
My si nejprve posvítíme na jisté čachry v zámořské nabídce, jež souvisí s Volkswagenem Passat. Ten byl ve faceliftované verzi představen jen pár dní po vypuknutí skandálu, přičemž již během samotné premiéry se značka soustředila především na benzinové motory a naznačovala, že dvoulitrový turbodiesel dorazí později.
V mezičase navíc Volkswagen stáhl žádost o certifikaci modernizovaného provedení, neboť bylo jasné, že kontrolou neprojde. A jelikož bez požehnání EPA nemohou být v zámoří nové vozy prodávány, došlo nyní ke kompletní odstávce výroby dieselového modelu. Továrna v Chattanooze se tak soustředí pouze na benzinové modely, přičemž je otázkou kdy a zda vůbec se verze osazená motorem 2,0 TDI na americký trh vrátí. Reputace „čistého dieselu“ je zde totiž výrazně narušena.
„Jelikož se výroba teprve rozbíhá, není problém upravit mix na základě této změny,“ dodává k celé záležitosti Scott Wilson, mluvčí továrny Volkswagenu. Přitom konstatoval, že i po vypuknutí skandálu VW dieselové modely vyráběl, a to zřejmě až někdy do půlky října. Nyní jsou tyto vozy zadrženy u dealerů či ve firemních skladech a jejich osud je nejistý.
Přesunout se můžeme do Evropy, kde německá automobilka dostala nůž na krk. Zástupci Evropské unie totiž vyzvali Volkswagen, aby do 10 pracovních dnů vysvětlil „nesrovnalosti“ v rámci emisí CO2. Zároveň má značka ve stejném termínu upravit veškeré deklarované hodnoty na skutečnou úroveň. Tedy samozřejmě na tu dosahovanou v laboratořích, nikoliv v reálném světě. Pokud se tak prý nestane, pak VW Group čelí nemalým pokutám.
Evropský komisař pro klima a energie Miguel Arias Canete navíc požaduje, aby Volkswagen přišel s opravdu podrobným přehledem všech 800 tisíc inkriminovaných vozů. Automobilka má tak nyní odhalit, o jaké modely konkrétně se jedná a kolik jich v jaké zemi bylo prodáno. Na základě toho bude vypočítána daňová ztráta a nejspíše také penalizace, jež se však motoristů nikterak nedotknou. Volkswagen totiž již uvedl, že vše bere „na své triko“.
Tím jsme pro dnešek s Volkswagenem hotovi, nikoliv však s dopady celého skandálu. Jakkoliv se totiž zatím týká pouze jediné automobilky, německá KBA již rozjela rozsáhlejší vyšetřování. Na základě prozatímních informací se totiž ukazuje, že podvod s emisemi NOx se může týkat až 50 modelů 23 různých značek. Úřad zatím odmítá ukázat prstem na konkrétní výrobce, konstatoval však, že „částečně zvýšené hladiny emisí oxidů dusíku” byly objeveny u části dosud testovaných vozů. Pokud jste si tedy doteď mysleli, že zlo nosí pouze logo VW, pak byste možná měli začít svůj názor přehodnocovat. Více se prý dozvíme v dalších týdnech...
Zámořský VW Passat se krátce po vypuknutí kauzy Dieselgate dočkal faceliftu. Původně se počítalo také s dieselovým motorem, ten je ale nejspíše definitivně minulostí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva