Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW žaluje vlastního dealera za to, že prodává málo aut, tomu se říká přátelské vztahy mezi obchodními partnery
včera | Petr Prokopec
Asi bychom s vlastními dealery zacházeli jinak, ať už se bude dít cokoli, VW je ale víc než co jiného úřad. A úřad nezná bratra. Pravda, jde o specifický případ s dlouhou historií, ale stejně.
Prodej automobilů už po dlouhé dekády počítá s prostým obchodním modelem. Výrobce má až na drobné výjimky nasmlouvané autorizované dealery, kteří jeho jménem jednají se zákazníky. V závislosti na tom, o jakou značku se pak jedná, musí logicky dodržovat i jisté standardy. Pokud se jedná třeba o Rolls-Royce, je logické, že prodejci se nemohou po showroomu producírovat v montérkách. Nebo třeba v košili zapatlané od včerejší večeře.
Povinností je ale pochopitelně daleko víc, není to lehká ani vděčná práce. Automobilky přesto v posledních letech nejednou zatoužily dealery obejít a auta prodávat přímo, což by při fixních cenách nafouklo jejich marže. K úspěchu to ale nevedlo snad nikdy (s výjimkou Tesly, ale ta nemá srovnání, funguje tak od začátku, takže je možné, že s klasickou dealerskou sítí by fungovala lépe), práce s koncovým zákazníkem je delikátní a jemná činnost postavená mnohdy na osobních vazbách, nejde ji tak snadno nahradit „e-shopem”.
Když ale pomineme tyto snahy, nestávalo se v minulosti moc často, že by se automobilka chtěla toho či onoho dealera zbavit. A pokud chtěla, prostě to udělala. O to překvapivější je, že americké zastoupení Volkswagenu roky setrvávalo ve spolupráci s dealerstvím Prestige Motors sídlícím v Pleasantville ve státě New York, i když s ní zjevně nebylo spokojeno. A nyní dealera za přetrvávajícího smluvního vztahu žaluje.
Důvodem nicméně není to, že by prodejce odmítl nabízet elektrická auta. Nebo že by odebral auta, za která by nezaplatil. Místo toho bude muset obvodní soud v New Yorku řešit kuriózní případ, neboť za žalobou stojí slabé prodeje. VW dle kolegů z Auto Newsna tento problém dealerství upozornil již v roce 2010 a opakovaně o rok později. Nic z toho ale nepomohlo, stejně jako nepochodili ani jeho zástupci, kteří přímo do Pleasantville 17 měsíců jezdili a zkoušeli vše napravit.
Situace se soustavně zhoršovala, dokonce natolik, že zákazníci, kteří měli Prestige Motors prakticky za humny, raději vážili delší cestu k jiným prodejcům VW. Automobilka tak v květnu 2023 dala dealerství ultimátum, aby situaci napravilo do 1. dubna 2024. Daný termín pak ještě prodloužila do 30. září 2024, ani to ale nevedlo k lepším výsledkům. Pohár trpělivosti automobilky tak definitivně přetekl, načež se rozhodla, že s cukrem je konec a bude třeba použít bič.
V žalobě přitom VW mimo jiné zmiňuje, že dealerství kupříkladu za celý loňský rok neutratilo ani haléř za inzerci. Stejně tak neudělalo nic proto, aby bylo více vidět na internetu a nespustilo ani žádnou digitální kampaň. Asi to všechno chápeme, třebaže nevíme, jak moc realistická očekávání automobilka měla. Ale soud? Dokážeme si představit nespočet lepších řešení, jak dosáhnout výsledku přijatelného pro obě strany. Jak moc nebyl reálně možný, nevíme. Reakci prodejce se kolegům sehnat nepovedlo, stejně jako celou záležitost nehodlá komentovat právník VW.



VW se začal soudit s jedním americkým dealerem pro to, že dlouhých patnáct let nedodržuje nasmlouvané prodejní kvóty, třeba i na Golf GTI, který se v USA též prodává. Není sama tahle věta poněkud bizarní? Ilustrační foto: VW
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Aukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
včeraObří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025
Nejnovější články
Za cenu Fabie je k mání na míru postavený, dodnes nejetý světově unikátní šestiválcový kombík ze zlatých časů BMW
před 39 minutamiArogantní chování se Volvu opravdu vyplácí, někde jen během posledních tří měsíců přišlo o pětinu dealerů
před 2 hodinamiZ ceny Tesly původně za 3,2 milionu zbylo majiteli už po třech letech krutě málo, levněji by ho vyšlo i Ferrari nebo Porsche
před 3 hodinamiTohle auto má dvakrát větší baterky než ostatní nejlepší elektromobily, přesto nedokáže ohromit skoro ničím
před 5 hodinamiNové Audi A6 v úplném základu je teprve tragédie. Interiér je reklamou na věci, na které jste neměli. A co to má zádi?
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva