Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW vyrobil poslední Phaeton. Zbyla po něm supertovárna a vzpomínky na Piëcha
20.3.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
VW ukončením výroby Phaetonu uzavřel jednu bolestivou etapu své existence. Je ale otázkou, zda reakcí na Dieselgate neotevírá jinou, horší.
Je to konec jedné éry a bylo jen otázkou času, kdy k němu dojde. Volkswagen už na konci loňského roku oznámil, že ukončí výrobu modelu Phaeton, dítěte Ferdinanda Piëcha, který jím chtěl dokázat, že „Lidový Vůz” nemusí být zase tak lidový. Jenže dokázal opak - stvořil nepochybně dobré auto, které ale právě kvůli jeho značce nikdo nechtěl. Jeho žalostná existence byla natahována za hranici únosnosti a až kauza Dieselgate a vidina nákladů s ní spojených si vynutila jeho úplné vyřazení z výrobního programu.
K tomu fakticky došlo v pátek 18. března, kdy z úchvatné továrny v Drážďanech vyjel vůz, který můžete vidět i na snímku - černý Phaeton s motorem 4,2 V8 o výkonu 335 koní a pohonem 4Motion. Stalo se tak po dlouhých 14 letech od chvíle, kdy byl uveden na trh. Spolu s ním se loučí s aktivní kariérou i proslulá průhledná továrna Die Gläserne Manufaktur, tedy alespoň na čas. V tuto chvíli má sloužit pro „akce, předávání vozidel a následné úpravy”, což asi nebude mít daleko ke slovu „hibernace”.
Více k tomuto okamžiku není co říci, dovolte mi ale krátké zamyšlení. Na jednu stranu se na tento okamžik dá hledět jako nevyhnutelný krok v životě jednoho nepříliš úspěšného modelu, na tu druhou jej lze ale vnímat také jako jeden ze symbolů změn, kterým Volkswagen prochází. Někdo jej může nazývat očistou, sám si ale nejsem jistý, zda se jimi firmy sama nevydává na cestu do pekla.
Pochopitelně nevíme, co přesně se uvnitř Volkswagenu děje a zda to, co vidíme navenek, není jen hra. Ale i kdyby to hra částečně byla, je nebezpečná. VW se teď tváří jako skromná šetřící firma myslící na budoucnost planety, což někomu může přijít dojemné, z obchodního hlediska je to ale spíše sebezničující. Však si vzpomeňte jen na ženevský autosalon. Dodnes jsme se s kolegy nerozkoukali z proměny tzv. VW Night, kdysi monstrózní akce plné premiér, která naprosto ovládla stránky všech médií. Letos? Jakási nesmyslná selanka pro pár pozvaných, jejíž program vyplnily z většiny nudné řeči o úžasné budoucnosti autonomního řízení. O sotva pořádně vystavených autech nepadlo skoro nic a výsledek? VW plný éter rázem nebyl, nebylo prostě o čem psát a sehnat byť jen pořádné fotky nebylo jednoduché, ani když jste o ně stáli. A konkurence toho hned využila, večer před Ženevou Wolfsburgu rázem nepatřil.
Toto by pro Volkswagen mělo být varováním, neboť konkurenci může stejnými kroky dát prostor i v jiných ohledech. O elektromobily v dnešní podobě prakticky nikdo nestojí a jejich prodeje přes obrovské dotace klesají, i když nikam nevystoupaly. Jejich rozmach je závislý jen na akumulátorech, které v použitelné podobě možná přijdou a možná také ne a když se tak stane, vývoj z roku 2016 nebude mít žádnou cenu. Autonomní řízení je možná nevyhnutelnou budoucností, dnešní zákazníky ale jako téma jednoznačně nezajímá. Lidé nestojí ani o přátelskou firmu poklonkující regulátorům, protože ti „nekopou” za ně. A nejsme si jisti ani tím, zda stojí o skromnou firmu investující jen do toho, co chce 90 procent publika. Tohle dělá na trhu skoro každý, lidé chtějí být fascinováni specifiky Bugatti Chiron, i když si ho většina z nich nekoupí, ani kdyby náhodou mohla.
Ať se nám to líbí nebo ne, VW vyrostl na ideálech Ferdinanda Piëcha, mezi které nepochybně patří i jisté megalomanství, sebevědomé jednání hraničící s arogancí a na poměry tak velké společnosti i nezvyklá ochota riskovat. Nezapomínejme, že než Volkswagen ovládl Piëch, byl význam této firmy v automobilovém světě z dnešního pohledu docela malý. Ano, vyráběla Golf jak na běžícím pásu, to bylo její terno. Ale až Piëch z ní udělal obří koncern vyrábějící přes 100 modelů různých značek, který jasně vládne Evropě a do značné míry i Číně. Phaeton patří nepochybně k tomu, co se nepovedlo, ale i v jedné česko-slovenské písničce se zpívá, že „svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč”. A neúspěchy patří ke hře - bez pokusů nejsou nejen omyly, ale ani úspěchy. A ty měly v posledních dekádách existence VW jednoznačně navrch.
Jiné věhlasné manažerské eso, Bob Lutz, říká, že za Dieselgate může teror Ferdinanda Piëcha. Nejspíš má pravdu - byl to jeho způsob řízení firmy, který donutil i další lidi z VW riskovat, chtít nemožné a když to nešlo, tak to „nějak udělat”. Dieselgate je pro VW nepochybně velký problém, otázkou ale je, jak na ni pohlížet. VW se dnes tváří, že to je konec hry a firma teď musí fungovat jinak. Nejsme si ale jisti, jestli by Dieselgate neměl Volkswagen brát prostě jako „další Phaeton”, zaplatit účty a jet dál. Nesmíme totiž zapomínat, že ona kauza ke ztrátě důvěry naprosté většiny zákazníků jednoznačně nevedla, teď už je zkrátka jasné, že si nejen Jeremy Clarkson myslí, že VW nejednal proti zájmu svých klientů, spíše naopak. A tento výsledek celého přehmatu by měl pro německou firmu zůstávat bernou mincí, tomu by měla podřizovat své další kroky.
Jinak by se totiž mohlo snadno stát, že ji vaz nezlomí miliardové účty za Dieselgate, ale vlastní špatná reakce na ni. Tak jako s letošní VW Night to totiž jednou může dopadnout i s těmi „úžasnými nový modely”, které jednou přijdou na trh - budou zajímat zlomek těch, co dříve...
Toto je poslední vyrobený VW Phaeton. Význam odstranění podobného modelu z výrobního programu Volkswagenu může být větší, než se nyní zdá
„Továrna na Phaeton” nyní osiří. Alespoň pro nejbližší dobu zůstane mementem sebevědomí Volkswagenu přelomu tisíciletí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva