Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW potvrdil tragickou ztrátu kapacity baterie elektrického ID.3 po pouhém roce ježdění
17.11.2021 | Petr Miler
Když ji změřil sám majitel pomocí amatérského testu, fandové elektromobilů mu začali spílat, že jde o nepřesnou metodu a že se jen snaží dehonestovat elektrická auta. Teď baterii profesionálně otestovala sama automobilka a výsledek je ještě horší.
Nemá smysl dlouze debatovat o tom, co je největší slabinou elektrických aut - jde o baterie. Všechno ostatní na elektromobilu funguje stejně dobře nebo lépe jako u vozů se spalovacími motory, baterie je ale činí pro většinu využití nekonkurenceschopnými. Jen kvůli nim jsou těžké, drahé, obtížně prakticky použitelné, trápí je kvůli nim vysoká ztráta hodnoty, potenciálně krátká životnost či nejasná ekologická bilance.
Problémů je spousta a bez naprosto převratného vynálezu na tomto poli elektromobily nemají šanci plně nahradit vozy se spalovacími motory, prostě to není možné. Ze všech problémů si stačí uvědomit hloubku toho spočívajícího v praktické použitelnosti. Automobilky u nových modelů rády ohromují publikum mnohasetikilometrovými dojezdy, které jsou samy o sobě mizerné. Například prostřední Škoda Enyaq iV 60 se chlubí 412 km, když se ale stejnou optikou podíváme na dojezd konkurenčního Kodiaqu, zjistíme, že taková verze 2,0 TDI (5,3 l/100 km, 63 litrů) dojede na jedno natankování 1 188 km, skoro třikrát dál. Navíc si to za 3, možná 4 minuty může dát znovu, Enyaq ani omylem.
Samozřejmě, jsou to teoretické hodnoty, v praxi budete rádi za dvě třetiny, to jsme u Enyaqu na 270 km. Chce to v praxi velké sebezapření s ním ujet tak daleko, ale budiž, má to ovšem ještě háček. Toto je teorie počítající s tím, že baterii doplníte na 100 % a vypleníte do 0 %, něco takového v praxi jednak nikdo nedělá a jednak to ani sama automobilka nedoporučuje. Návod k obsluze říká: Nevyjíždějte pod 10 %, nedoplňujte nad 80 %, takže při následování těchto instrukcí tu máme jen 70 % ze zmíněného. Jsme tedy na 190 km, když budete mít šťastný den. Cinknutí kasy a jsme ve finále? Ani ne.
Na rozdíl od palivové nádrže, která je stejná, když auto koupíte, po roce jej prodáte nebo po 10 letech stání osedláte, baterie trpí degradací. Jak velkou, to zatím nedokáže nikdo přesně říci, reálné zkušenosti chybí a simulace nikdy neodhadnou vše. Lidé budou s auty různými způsoby jezdit, různě je dobíjet a různě je skladovat na různých místech od Sicílie po Östersund a až čas ukáže, co to s nimi přesně udělá. První praktické zkušenosti jsou ale na světě.
Jednu jsme vám přiblížili v září, kdy majitel jednoho z prvních VW ID.3 změřil, o kolik kapacity přišla baterie přesně za rok ježdění. Neujel toho moc, 22 500 km je jen nadprůměrný nájezd, přičemž auto povětšinou používal jako... normální spalovací auto. Vybíjel ho a „rychle” (rozumějte hodinu a déle) dobíjel do plna. Výsledek měření byl přesto tristní - 7,5 % ztráty kapacity za tak krátkou dobu a takové kilometry.
Fandové elektromobility (kterým ovšem sám majitel také je, kdo jiný by si založil kanál Battery Life na Youtube...) mu hned vyčítali, že použil nepřesnou metodu, že to je nesmysl, že záměrně ubližuje elektrickým autům a podobně. Překvapen výsledkem byl i VW, který jej tak požádal, zda by mu vůz nepůjčil na profesionální měření skutečného stavu akumulátoru. Stalo se tak o dva měsíce a 2 500 km později a výsledek je ještě tragičtější - 8 % akumulátoru je pryč. Osm procent.
Zpátky k našemu počítání - s touto bilancí jste po roce normálního ježdění už ne na zmíněných 190, ale jen na 175 km. Tomu se skutečně říká pokrok. Sám majitel to omlouvá tím, že auto používal „extrémně”, ale to je nesmysl, používal ho normálně tak, jak ho budou používat majitelé dnešních spalovacích vozů, kteří nemají garáž s dobíječkou, tedy naprostá většina lidí. Však co je za extrém na doplňování baterie do plna a hodinovém vystávají u dobíječky? A co za extrém je 22 500 km ujetých za rok? I některé Fabie dnes jezdí čtyřikrát víc.
Je pochopitelně otázkou, jak bude degradace baterie pokračovat, 7 nebo 8 procent ročně to dále být nemusí. Ale něco to bude a s tímto základem je skutečně otázkou, co z takového auta bude třeba za 10 let nebo 200 tisíc km, až skončí záruka na akumulátor a majiteli zbude jen to, co má. Třeba 60 procent? Kdo ví, podívejte se ale, co je to dnes 10letá ojetina nebo vůz s 200 tisíci km a co má před sebou. Elektromobil s desítkami procent kapacity baterie pryč už bude leda vyhlížet svou poslední cestu.
Volkswagen ID.3 teď už oficiálně po roce ztratil 8 procent své kapacity akumulátorů, i když najel jen 25 000 km. Z už tak mizerného základu je rázem něco ještě mnohem mizernějšího. Foto: Volkswagen
Zdroj: Battery Life@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Číňané zaplavují Evropu svými auty, v září jich sem na lodích dovezli o 61 procent víc než loni
27.10.2024 - Na první moderní elektrické Škodě neprodělávala jen firma, ruinuje i majitele. Tato ho připravila o 320 tisíc Kč za 15 tisíc km
27.10.2024 - Jaguar znovu vyrábí nová spalovací auta, ale jen na zvláštní přání pro ty nejbohatší
27.10.2024 - Porsche před 25 léty potají postavilo desetiválcový závoďák. Zařízlo ho před dokončením, teď se ukázal v ostré akci
27.10.2024 - Doba obrovských slev na nová auta začíná, říká dealer. Lidi ale spíš naštve, spoustu z nich připraví o spoustu peněz
27.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva