Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW obrací, software motorů TDI EA 189 prý v Evropě nemusí být nelegální
9.10.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pro některé šok, pro jiné očekávaný krok. Volkswagen už v EU nesází jen na dosavadní plačtivý defétismus.
Pokud vás aktuality okolo dieselového skandálu VW ještě neunudily k smrti, pravděpodobně jste si všimli jedné věci - mlhy. Mlhy, kterou Wolfsburg začal rozprostírat okolo evropského rozměru své aféry. Ten americký je jasný - Němci pochybili, přiznali se a způsob jejich obcházení zámořských pravidel je dobře popsán. Teď jen čekají na to, co za trest se na ně snese, i když šéf tamní pobočky říká, že rozhodnutí podvádět „nebylo firemní”. Prý se o něj postarali konkrétní inženýři jako důsledek „tlaku systému na nalezení řešení” a „silné zaměření firmy na výši nákladů”. Tohle už je každopádně hotová věc, v Evropě se ale situace vyvíjí jinak.
Snad s cílem snahy o co nejlepší image pramenící z otevřenosti koncernu Volkswagen, snad z naivity odstoupivšího šéfa VW Winterkorna, snad z revanšistických snah nohsledů nedávno poražených, snad z úplně jiného důvodu Němci záhy po vypuknutí ryze americké aféry pro mnohé nepochopitelně vybalili, že stejný software je v motorech 11 milionů aut prodaných zejména v Evropě. To bylo ale naposledy, co mezi dění ve stejné věci na obou kontinentech dali rovnítko.
Jistě jste si všimli rozličných nejasných vyjádření, které od té doby na adresu možného podvádění evropských testů padly. VW oficiálně řekl jen tolik, že v 11 milionech motorů je nějaký softwarový kód, který umí rozeznat moment testu a přizpůsobit mu nastavení motoru. To samo o sobě ale neznamená vůbec nic a slyšeli jsme také, že automobilka vlastně nemá tušení, zda software testy v EU reálně přechytračuje. Od té doby jen přibývalo podobně nejasných vyjádření na adresu možného problému i teoretických řešení, přesto VW a jeho filiálky zveřejnily VIN zasažených aut a chystají monstrózní svolávací akci. Proč vlastně?
Označme to za „PR-rozměr” celé záležitosti, kdy se VW snaží vypadat „akčně a dobře”. Však si je jistě vědom i toho, že podobné svolávací akce se stejně zúčastní jen hrstka majitelů toužících mít svůj vůz křišťálově čistý jako způsob nabytí majetku Stanislava Grosse. VW pravidla testů ohýbal ve prospěch zákazníků, navzdory normám, nikoli proti nim. Kdo se nyní dobrovolně zúčastní svolávací akce tento stav měnící bude krom Mirka Dušína jen někdo z naivních, neinformovaných nebo hloupých.
Legální rozměr celé záležitosti je věcí docela jinou a právě o ten už VW nejméně dny nesporně hraje. Musí si být vědom toho, že řešit domnělý problém na bázi dobrovolnosti je jedna věc, ale dostat se do právních potíží vystaven hrozbám od odebrání homologace předmětným autům přes žaloby oportunistů až po nekonečné tahanice s úřady je věc docela jiná. Proto ostatně od začátku nechápeme, proč vůbec Němci tento problém do Evropy zatáhli. Nelegálnost jejich postupu na Starém kontinentu - navzdory zjevné amorálnosti (leč kdo zde může házet kamenem...) - jsme zpochybňovali hned od počátku sami, posléze s pomocí povolanějších a nakonec znovu sami prošli dotčené normy. Nedá se říci, že by postup VW byl dokonale legální, označit jej za zjevně nelegální ale bude složité.
Volkswagen dosud tyto otázky přecházel hrajíc svou „svolávací hru”, teď už se ale z ulity stahuje. Mluvčí VW v reakcích na dotazy kolegů z britského Autocaru nejprve mlžil: „Software použitý v některých dieselových motorech může teoreticky rozeznat moment, kdy se nachází na dynamometru a ovlivnit emisní strategii,” řekl mluvčí. Všimněte si slova „teoreticky”, ale to v mlze není nic nového. Zajímavější je další věta.
„Není jasné, zda tato funkce může být kategorizována jako odpojovací zařízení v rámci evropských standardů,” konstatoval oficiální cestou VW. Je to znovu opatrné vyjádření, je z něj ale zřejmé, kam Němci obrací hru - mezi slovy ve stylu nepochopení toho, jak bylo „podvod takového rozměru možné uvnitř firmy provést” (dva týdny zpět) a výše zmíněnou větou je propastný rozdíl.
Wolfsburg si zjevně uvědomil svou kardinální chybu v celé věci - přiznání se k čemukoli. Je nad slunce jasnější, že z globálního pohledu nedělal v Evropě nic mimořádného, jen jel s ostatními na lodi emisní přetvářky plující už 23 let. Jiní ale zatloukají, on nikoli. V USA už s tím nic nesvede, v Evropě se ale nikdy nepřiznal a nyní najíždí - zřejmě z vůle nového vedení - na dvoukolejnou strategii, v níž na jednu stranu „spolupracuje a řeší”, na druhou ale „nepřiznává a připravuje se k útoku”.
Jak moc se vám to zamlouvá, posuďte sami, pochopitelné je to ale naprosto. VW nechce být sám bit za to, co se stalo standardem odvětví a pykat za dnes zdánlivě jasná provinění, která se ale po studiu závazných právních norem zase tak jasná být nezdají. Použití „odpojovacího zařízení” v Evropě zakázáno je, zda jeho podstatu naplňuje řešení Volkswagenu, je ale velkou otázkou.
Ono je velkou otázkou, zda ji vůbec může něco naplnit, pakliže jako „odpojovací zařízení” nemůže být klasifikováno dvojí nastavení motoru mající za cíl zvýšit jeho spolehlivost či zajistit bezpečnost posádky. Zde znovu můžeme citovat Maxe Warburtona ze Sanford C. Bernstein: „Z nejednoznačnosti evropských pravidel vyplývá, že i kdyby bylo zjištěno, že Volkswagen používal komplexní software k oklamání testů, bude těžké jej za to pokutovat.” Tohle musí ve Wolfburgu vědět a jednají podle toho.
Můžete se ptát, jak s tím jde dohromady včerejší razie prokurátora a asi padesátky vyšetřovatelů v sídle VW, které mělo za následek zajištění nespecifikovaného množství dokumentů v různých formátech, na které navíc koncern reagoval slovy: „Plně podporujeme kancelář prokurátora v jeho vyšetřování faktů celé kauzy a odpovědných lidí, abychom mohli rychle a úplně přijít věci na kloub.” Jenže prokurátor může vyšetřovat a dojít k závěru, že se nic špatného nestalo a firma si ve své situaci nemůže dovolit nic jiného, než plně stát „na straně dobra”.
Zdá se tedy, že se Volkswagen konečně začal chovat racionálně, neboť si při rozměru celého problému musel uvědomit, že z popela, který si sype na hlavu, by už také nemusel vstát. Koncern teď řídí Müller s Pötschem, lidé podporovaní jedním z klíčových akcionářů a protřelých stratégů - navrátivším se Ferdinandem Piëchem. Hlavně on udělal z VW to, čím je dnes a určitě o své životní dílo nechce přijít. Nepochybujme tedy o tom, že bude hrát tvrdě...
Že alespoň některá auta koncernu VW s motory TDI EA 189 neprocházela testy emisí tak úplně fér, je jasné. Otázkou ale je, jak moc výjimečný je to postup a zda jej lze v Evropě označit za protiprávní
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 8 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 10 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 11 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva