Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu
12.12.2018 | Petr Prokopec
Někteří budou Němce za tento krok chválit, neboť jím ve výsledku ulevili životnímu prostředí. Problém je ale v tom, že prodejem aut jinak určených ke zničení uvedli zákazníky v omyl.
Když automobilka chystá nějaký nový model, běžně postupuje tak, že než jej naservíruje zákazníkům v sériovém provedení, vyrobí řadu jeho vývojových verzí. Pokud pomineme Teslu a její snahy o inovace, výrobci běžně zhruba osmnáct měsíců před začátkem prodeje posílají na silnice prototypy, na kterých ladí vlastnosti výsledného produktu. Tamtéž pak o nějaký rok později míří i předprodukční série, která slouží k ověření a nastavení kvality výroby.
Ve chvíli, kdy jsou produkt i výroba prakticky bezchybné (tak tomu sice ve skutečnosti není, nicméně většina porodních bolístek je v této fázi již vychytána), se montážní linky rozjedou naplno. Teprve auta, která vznikla v rámci této fáze, by měli dostat zákazníci, dříve vyrobené vozy by měly být zničeny, i když jsou na první pohled k nerozeznání od těch, které automobilka vyrobí později.
Proč o tom ale mluvíme? Ne kvůli Tesle, třebaže zrovna tato automobilka měla kvůli vynechání částí tohoto obvyklého procesu neskutečnou spoustu potíží s rozjezdem nového Modelu 3. My se dnes přesuneme z kalifornského Fremontu do německého Wolfsburgu, kde musí Volkswagen řešit další průšvih související právě s výše zmíněným.
Z interních auditů provedených v roce 2016 vyplynulo, že během předchozích deseti let automobilka prodala zhruba 17 tisíc vozů, jež vznikly v rámci předprodukčních sérií. To zní na první pohled chvályhodně, neboť lidé nezřídka kritizují ono ničení aut, na kterých může být specifický třeba jen nesériový kus plastu v okolí zadních sedadel. Kdyby o tom věděli jak zákazníci, tak příslušné úřady, nikdo by si nemohl stěžovat, jenže VW o tom nikomu neřekl a auta prostě prodal jako ta sériová.
Současný šéf VW Group Herbert Diess se o problému dozvěděl v červenci 2016, nicméně trvalo dlouhé dva roky, než se pokusil o nápravu. Teprve před pár dny značka obeslala své zákazníky, omluvila se jim a v požádala je, aby z bezpečnostních důvodů své vozy vrátili zpátky. Samozřejmě za plnou cenu, byť možná je i výměna za nové auto.
Že nejde o záležitost, nad kterou lze mávnout rukou, svědčí skutečnost, že minimálně u 9 063 kusů nikdo neví, v jakém jsou vlastně stavu. Kvůli korekcím výroby mohlo u toho či onoho vozu dojít k instalaci nového prvku, či naopak mohl být někde některý odebrán. Auditoři tak naznačují, že zde existuje vážné bezpečnostní riziko. Automobilka tak musí přinejmenším 5 555 dotčených aut stáhnout ze silnic, jakkoliv mohou mít za sebou 10 let zcela bezproblémového provozu.
Na jedné straně lze celou záležitost pochopit - auta byla vyrobená a ukázala se být způsobilá k jízdě, pročež VW v podstatě již dále nezatěžoval životní prostředí jejich sešrotováním a výrobou náhrady, ale místo toho je jednoduše předal zákazníkům. A jak jsme již zmínili, pokud by ti byli o všem informováni, bylo by vše v pořádku. Jenže VW měl zfalšovat průvodní dokumenty, ač oficiálně tvrdí pravý opak. Kromě toho došlo i k odstranění originálních sériových čísel.
Nyní tedy spadla klec, v září Volkswagen po dlouhém váhání konečně o celé záležitosti informoval německou federální autoritu KBA, jež následně uvědomila Evropskou unii. Značka tedy musí řešit další škraloup, který může nahlodat důvěru v ní - její zákaznici si nyní nemohou být jisti, co si vlastně koupili a to samé rázem platí i pro zájemce o ojeté Volkswageny. Němci mohou jen doufat, aby se z dosavadních zjištění nevyklubal ještě větší škraloup, celá Dieselgate se také rozjížděla pomalu...
Po kauze Dieselgate má Volkswagen na krku další skandál, po léta totiž zákazníkům prodával auta z předprodukčních sérií, jejich původ však nejen zamlčel, ale i zfalšoval
Stávající šéf koncernu Herbert Diess o všem ví již od roku 2016, ovšem teprve letos v prosinci automobilka konečně začala jednat
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
- Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
před 11 hodinami - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
včera - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
22.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
22.12.2024 - Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
22.12.2024 - Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
22.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva