VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu

Někteří budou Němce za tento krok chválit, neboť jím ve výsledku ulevili životnímu prostředí. Problém je ale v tom, že prodejem aut jinak určených ke zničení uvedli zákazníky v omyl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu

12.12.2018 | Petr Prokopec

VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Někteří budou Němce za tento krok chválit, neboť jím ve výsledku ulevili životnímu prostředí. Problém je ale v tom, že prodejem aut jinak určených ke zničení uvedli zákazníky v omyl.

Když automobilka chystá nějaký nový model, běžně postupuje tak, že než jej naservíruje zákazníkům v sériovém provedení, vyrobí řadu jeho vývojových verzí. Pokud pomineme Teslu a její snahy o inovace, výrobci běžně zhruba osmnáct měsíců před začátkem prodeje posílají na silnice prototypy, na kterých ladí vlastnosti výsledného produktu. Tamtéž pak o nějaký rok později míří i předprodukční série, která slouží k ověření a nastavení kvality výroby.

Ve chvíli, kdy jsou produkt i výroba prakticky bezchybné (tak tomu sice ve skutečnosti není, nicméně většina porodních bolístek je v této fázi již vychytána), se montážní linky rozjedou naplno. Teprve auta, která vznikla v rámci této fáze, by měli dostat zákazníci, dříve vyrobené vozy by měly být zničeny, i když jsou na první pohled k nerozeznání od těch, které automobilka vyrobí později.

Proč o tom ale mluvíme? Ne kvůli Tesle, třebaže zrovna tato automobilka měla kvůli vynechání částí tohoto obvyklého procesu neskutečnou spoustu potíží s rozjezdem nového Modelu 3. My se dnes přesuneme z kalifornského Fremontu do německého Wolfsburgu, kde musí Volkswagen řešit další průšvih související právě s výše zmíněným.

Z interních auditů provedených v roce 2016 vyplynulo, že během předchozích deseti let automobilka prodala zhruba 17 tisíc vozů, jež vznikly v rámci předprodukčních sérií. To zní na první pohled chvályhodně, neboť lidé nezřídka kritizují ono ničení aut, na kterých může být specifický třeba jen nesériový kus plastu v okolí zadních sedadel. Kdyby o tom věděli jak zákazníci, tak příslušné úřady, nikdo by si nemohl stěžovat, jenže VW o tom nikomu neřekl a auta prostě prodal jako ta sériová.

Současný šéf VW Group Herbert Diess se o problému dozvěděl v červenci 2016, nicméně trvalo dlouhé dva roky, než se pokusil o nápravu. Teprve před pár dny značka obeslala své zákazníky, omluvila se jim a v požádala je, aby z bezpečnostních důvodů své vozy vrátili zpátky. Samozřejmě za plnou cenu, byť možná je i výměna za nové auto.

Že nejde o záležitost, nad kterou lze mávnout rukou, svědčí skutečnost, že minimálně u 9 063 kusů nikdo neví, v jakém jsou vlastně stavu. Kvůli korekcím výroby mohlo u toho či onoho vozu dojít k instalaci nového prvku, či naopak mohl být někde některý odebrán. Auditoři tak naznačují, že zde existuje vážné bezpečnostní riziko. Automobilka tak musí přinejmenším 5 555 dotčených aut stáhnout ze silnic, jakkoliv mohou mít za sebou 10 let zcela bezproblémového provozu.

Na jedné straně lze celou záležitost pochopit - auta byla vyrobená a ukázala se být způsobilá k jízdě, pročež VW v podstatě již dále nezatěžoval životní prostředí jejich sešrotováním a výrobou náhrady, ale místo toho je jednoduše předal zákazníkům. A jak jsme již zmínili, pokud by ti byli o všem informováni, bylo by vše v pořádku. Jenže VW měl zfalšovat průvodní dokumenty, ač oficiálně tvrdí pravý opak. Kromě toho došlo i k odstranění originálních sériových čísel.

Nyní tedy spadla klec, v září Volkswagen po dlouhém váhání konečně o celé záležitosti informoval německou federální autoritu KBA, jež následně uvědomila Evropskou unii. Značka tedy musí řešit další škraloup, který může nahlodat důvěru v ní - její zákaznici si nyní nemohou být jisti, co si vlastně koupili a to samé rázem platí i pro zájemce o ojeté Volkswageny. Němci mohou jen doufat, aby se z dosavadních zjištění nevyklubal ještě větší škraloup, celá Dieselgate se také rozjížděla pomalu...


VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 1 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 04VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 2 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 05VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 3 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 06VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 4 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 07VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 5 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 08VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 6 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 09VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 7 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 13VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 8 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 14VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 9 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 16VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 10 - Test VW Golf VII 16 TDI prvni 21
Po kauze Dieselgate má Volkswagen na krku další skandál, po léta totiž zákazníkům prodával auta z předprodukčních sérií, jejich původ však nejen zamlčel, ale i zfalšoval

VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 11 - Matthias Muller a Herbert Diess 05VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 12 - Matthias Muller a Herbert Diess 06
VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 13 - Herbert Diess VW dojezd elektromobilu 02VW má na krku další skandál. Lidem prodal tisíce aut, která měla skončit ve šrotu - 14 - Herbert Diess VW dojezd elektromobilu 03
Stávající šéf koncernu Herbert Diess o všem ví již od roku 2016, ovšem teprve letos v prosinci automobilka konečně začala jednat

Zdroj: Handelsblatt

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše