Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní
29.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý koncern byl ve třetím čtvrtletí 2015 takřka sto miliard korun v minusu. Ovšem pouze proto, že odložil stranou dvojnásobek svého zisku.
Na tokijskou motor show nedorazili pouze domácí výrobci, ale rovněž koncern Volkswagen. Ten se neprezentoval žádnou žhavou novinkou, místo toho pouze japonskému publiku ukázal již ve Frankfurtu odhalený koncept Tiguan GTE. Z toho důvodu byla veškerá pozornost upřena k novému šéfovi značky Herbertu Diessovi, který dal k dispozici pár informací týkajících se kauzy Dieselgate. Mnohý by přitom čekal, že zmiňovat bude hlavně benzinové pohonné jednotky, hybridy či elektromobily, zvláště v Zemi vycházejícího slunce, kde „naftožrouti“ nejsou zrovna prodejními trháky. Nicméně Diess zmínil, že navzdory skandálu Volkswagen vidí diesely pozitivně.
„Nadále věříme v budoucnost dieselových motorů, neboť jsou kompromisem mezi výkonem a emisemi a jsou velmi dobrou volbou pro řadu vozidel,“ uvádí Diess. A zároveň dodává, že „jsme se nyní rozhodli vybavit všechny naše dieselové motory nejmodernější technologií SCR a přidat roztok močoviny Ad Blue tak rychle, jak jen to bude možné“. Směřování firmy je tedy jasné, upřesněna pak byla i náprava kroků z minulosti. Diess přitom řekl, že u většiny motorů TDI EA 189 dojde k přehrání softwaru, který nebude žádný vliv na výkon. Tady musíme číst mezi řádky, ale protože není reálně možné, aby emise NOx byly sníženy pouhou softwarovou změnou bez vlivu na výkon či spotřebu, vypadá to, že u oné většiny aut (motory 2,0 TDI dle předchozích informací) bude pouze odstraněn software nějak umožňující přizpůsobení vozu probíhajícímu testu a jinak se nezmění vůbec nic.
Jak přitom již bylo oznámeno, největší svolávací akce v dějinách Volkswagenu odstartuje v lednu příštího roku a měla by zabrat celý rok. Německá automobilka přitom na pokrytí všech nákladů vzniklých v důsledku kauzy Dieselgate dala stranou 6,7 miliardy Eur (cca 181,5 mld. Kč), kvůli čemuž bylo nyní oznámeno, že vůbec poprvé po 15 letech jsou čtvrtletní výkazy spojeny se ztrátou. Ta provozní představuje 3,48 mld. Eur (94,27 mld. Kč), před zdaněním pak činí 2,52 mld. Eur (68,26 mld. Kč).
Pokud tedy umíte číst mezi řádky, je vám asi jasné, že ve skutečnosti byl Volkswagen standardně ziskový a ztráta je více formální než faktická, alespoň zatím. Není tedy překvapením, že hodnota akcií narostla o 1,6 procenta. Mimo to pak Diess dodává, že skandál by nakonec neměl nějakým výrazným způsobem ovlivnit registrace, neboť některé trhy nevykazují sebemenší známku poklesu prodejů. Nicméně i přesto německý koncern počítá se změnou strategie, v jejímž centru již nebude touha stát se největší automobilkou světa.
Podle nového předsedy dozorčí rady VW Group Matthiase Müllera již nebude kladen důraz na překonání Toyoty, místo toho bude prim hrát navyšování kvality a spokojenost všech těch zákazníků, kteří si koupili vůz osazený motory TDI EA 189. „Musíme se podívat za současnou situaci a vytvořit podmínky pro budoucí úspěšný rozvoj Volkswagenu, který povstane a bude silnější než dříve. Naši zákazníci jsou ve středu všeho, co 600 000 zaměstnanců značky po celém světě dělá.“
Daná strategie přitom počítá s rokem 2025 jako mezním termínem, kdy by Němci měli opětovně stát na vrcholu veškerého automobilového piedestalu. Během té doby se přitom budou snažit opatrně ořezat svou nabídku, která aktuálně napříč 12 značkami zahrnuje více než 300 modelových řad. Volkswagen tak evidentně již nepočítá s útokem na každý, byť sebemenší okraj trhu. S ohledem na osekání vývojového rozpočtu se místo toho bude zabývat hlavně bestsellery.
Kromě toho začíná být evidentní, že firma navzdory své víře v turbodiesely začíná stále více tlačit do popředí hybridy a elektromobily. Vlajkovou lodí značky pro příští dekádu se tak má stát zcela nový Phaeton, který jako zcela „bezemisní“ dorazí do výroby v roce 2020. Elektrické pohonné ústrojí a architekturu bude sdílet s chystaným Audi Q6, přičemž stejně jako zástupce čtyř kruhů má nabídnout působivý dojezd okořeněný konektivitou a bezpečnostními systémy.
Mimo to Volkswagen chystá modulární elektrickou soustavu, kterou by bylo možné použít ve všech vozech koncernu bez ohledu na karosářskou variantu. Umožnit přitom má „bezemisní“ dojezd v rozmezí 250 až 500 kilometrů, zároveň však má řidičům nabídnout i jisté emoce. Přepracování se ovšem dočká i platforma MQB, s jejíž evoluční verzí by na trh měla dorazit nová generace plug-in hybridů. Volkswagen však zapracuje i na tzv. mild hybridech a konvenčních motorech.
Diess přitom dodává, že „značka Volkswagen se nově formuje pro budoucnost. Stáváme se efektivnějšími, dáváme naší produktové řadě a našim páteřním technologiím nový směr. A tím, že urychlujeme program vyšší efektivity, vytváříme prostor pro techniku budoucnosti.“ Jak jsme tedy naznačovali již dříve, jakkoliv je krize v současné době nemalá, automobilka by z ní nakonec skutečně mohla vyjít vítězně.



Šéf Volkswagenu Herbert Diess v Tokiu naznačil, že značka nadále věří dieselům...
...zároveň však urychlí vývoj elektromobilů a hybridů, mezi něž bude spadat i produkční verze konceptu Tiguan GTE
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Číňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 5 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 7 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 8 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 10 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch