Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW je kvůli Dieselgate poprvé po 15 letech ve ztrátě, je však pouze účetní
29.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý koncern byl ve třetím čtvrtletí 2015 takřka sto miliard korun v minusu. Ovšem pouze proto, že odložil stranou dvojnásobek svého zisku.
Na tokijskou motor show nedorazili pouze domácí výrobci, ale rovněž koncern Volkswagen. Ten se neprezentoval žádnou žhavou novinkou, místo toho pouze japonskému publiku ukázal již ve Frankfurtu odhalený koncept Tiguan GTE. Z toho důvodu byla veškerá pozornost upřena k novému šéfovi značky Herbertu Diessovi, který dal k dispozici pár informací týkajících se kauzy Dieselgate. Mnohý by přitom čekal, že zmiňovat bude hlavně benzinové pohonné jednotky, hybridy či elektromobily, zvláště v Zemi vycházejícího slunce, kde „naftožrouti“ nejsou zrovna prodejními trháky. Nicméně Diess zmínil, že navzdory skandálu Volkswagen vidí diesely pozitivně.
„Nadále věříme v budoucnost dieselových motorů, neboť jsou kompromisem mezi výkonem a emisemi a jsou velmi dobrou volbou pro řadu vozidel,“ uvádí Diess. A zároveň dodává, že „jsme se nyní rozhodli vybavit všechny naše dieselové motory nejmodernější technologií SCR a přidat roztok močoviny Ad Blue tak rychle, jak jen to bude možné“. Směřování firmy je tedy jasné, upřesněna pak byla i náprava kroků z minulosti. Diess přitom řekl, že u většiny motorů TDI EA 189 dojde k přehrání softwaru, který nebude žádný vliv na výkon. Tady musíme číst mezi řádky, ale protože není reálně možné, aby emise NOx byly sníženy pouhou softwarovou změnou bez vlivu na výkon či spotřebu, vypadá to, že u oné většiny aut (motory 2,0 TDI dle předchozích informací) bude pouze odstraněn software nějak umožňující přizpůsobení vozu probíhajícímu testu a jinak se nezmění vůbec nic.
Jak přitom již bylo oznámeno, největší svolávací akce v dějinách Volkswagenu odstartuje v lednu příštího roku a měla by zabrat celý rok. Německá automobilka přitom na pokrytí všech nákladů vzniklých v důsledku kauzy Dieselgate dala stranou 6,7 miliardy Eur (cca 181,5 mld. Kč), kvůli čemuž bylo nyní oznámeno, že vůbec poprvé po 15 letech jsou čtvrtletní výkazy spojeny se ztrátou. Ta provozní představuje 3,48 mld. Eur (94,27 mld. Kč), před zdaněním pak činí 2,52 mld. Eur (68,26 mld. Kč).
Pokud tedy umíte číst mezi řádky, je vám asi jasné, že ve skutečnosti byl Volkswagen standardně ziskový a ztráta je více formální než faktická, alespoň zatím. Není tedy překvapením, že hodnota akcií narostla o 1,6 procenta. Mimo to pak Diess dodává, že skandál by nakonec neměl nějakým výrazným způsobem ovlivnit registrace, neboť některé trhy nevykazují sebemenší známku poklesu prodejů. Nicméně i přesto německý koncern počítá se změnou strategie, v jejímž centru již nebude touha stát se největší automobilkou světa.
Podle nového předsedy dozorčí rady VW Group Matthiase Müllera již nebude kladen důraz na překonání Toyoty, místo toho bude prim hrát navyšování kvality a spokojenost všech těch zákazníků, kteří si koupili vůz osazený motory TDI EA 189. „Musíme se podívat za současnou situaci a vytvořit podmínky pro budoucí úspěšný rozvoj Volkswagenu, který povstane a bude silnější než dříve. Naši zákazníci jsou ve středu všeho, co 600 000 zaměstnanců značky po celém světě dělá.“
Daná strategie přitom počítá s rokem 2025 jako mezním termínem, kdy by Němci měli opětovně stát na vrcholu veškerého automobilového piedestalu. Během té doby se přitom budou snažit opatrně ořezat svou nabídku, která aktuálně napříč 12 značkami zahrnuje více než 300 modelových řad. Volkswagen tak evidentně již nepočítá s útokem na každý, byť sebemenší okraj trhu. S ohledem na osekání vývojového rozpočtu se místo toho bude zabývat hlavně bestsellery.
Kromě toho začíná být evidentní, že firma navzdory své víře v turbodiesely začíná stále více tlačit do popředí hybridy a elektromobily. Vlajkovou lodí značky pro příští dekádu se tak má stát zcela nový Phaeton, který jako zcela „bezemisní“ dorazí do výroby v roce 2020. Elektrické pohonné ústrojí a architekturu bude sdílet s chystaným Audi Q6, přičemž stejně jako zástupce čtyř kruhů má nabídnout působivý dojezd okořeněný konektivitou a bezpečnostními systémy.
Mimo to Volkswagen chystá modulární elektrickou soustavu, kterou by bylo možné použít ve všech vozech koncernu bez ohledu na karosářskou variantu. Umožnit přitom má „bezemisní“ dojezd v rozmezí 250 až 500 kilometrů, zároveň však má řidičům nabídnout i jisté emoce. Přepracování se ovšem dočká i platforma MQB, s jejíž evoluční verzí by na trh měla dorazit nová generace plug-in hybridů. Volkswagen však zapracuje i na tzv. mild hybridech a konvenčních motorech.
Diess přitom dodává, že „značka Volkswagen se nově formuje pro budoucnost. Stáváme se efektivnějšími, dáváme naší produktové řadě a našim páteřním technologiím nový směr. A tím, že urychlujeme program vyšší efektivity, vytváříme prostor pro techniku budoucnosti.“ Jak jsme tedy naznačovali již dříve, jakkoliv je krize v současné době nemalá, automobilka by z ní nakonec skutečně mohla vyjít vítězně.



Šéf Volkswagenu Herbert Diess v Tokiu naznačil, že značka nadále věří dieselům...
...zároveň však urychlí vývoj elektromobilů a hybridů, mezi něž bude spadat i produkční verze konceptu Tiguan GTE
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Nové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před hodinouBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan