Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW Group čelí krizi vedení, Piëch se otevřeně distancoval od Winterkorna
13.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Winterkorn byl až dosud Piëchovým chráněncem, rozkol je překvapivý. Šéf dozorčí rady navíc bojuje sám.
Prakticky již od loňského léta je známo, že značka Volkswagen není v zas až tak špičkové kondici, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ač totiž německá automobilka prodává nejvíce aut ve své historii, její zisk klesá. Proto její šéf Martin Winterkorn ohlásil příchod radikálních škrtů, které by měly dosáhnout několika miliard. Za to by logicky měl být pochválen, v takové situaci jde o racionální krok. Předseda dozorčí rady koncernu VW Group Ferdinand Piëch však má aktuálně zcela jiný názor.
Piëch v pátek sdělil v rozhovoru s německým magazínem Der Spiegel, že se od šéfa Volkswagenu „distancuje“, což je poněkud překvapivé sdělení. Winterkorn byl totiž až dosud jeho největším chráněncem, kterého de facto pokaždé dosahoval na místo, které opouštěl. Když tedy Piëch vládl značce Audi, udělal z Winterkorna technického ředitele. Následovalo další šplhání po firemním žebříku - Piëch se stal šéfem celého koncernu, Winterkorn začal řídit Audi.
Další střídání stráží přišlo v roce 2007, kdy se Piëch stal předsedou dozorčí rady a Winterkorn byl jmenován šéfem VW Group. Ani to se jistě nestalo bez přičinění Ferdinanda P. V ten moment nastalo pro koncern zlaté období, neboť počet značek sdružených pod německá ochranná křídla narostl z osmi na dvanáct. Kromě toho se prodeje zvedly o 77 procent na loňských 10,2 milionu kusů nových automobilů, o 92 procent na 202 miliard Eur (cca 5 524,23 mld. Kč) narostl obrat a čistý zisk byl ztrojnásoben na 10,8 mld. Eur (295,35 mld. Kč).
S takovými zásluhami by tedy Winterkorn měl být veleben až do nebe, nicméně v úvodu zmíněný klesající zisk společně s potížemi částí koncernu zabývajícími se nákladními automobily šéfovi VW ubírají na kreditu. Kromě toho lze pak na stranu jeho neúspěchů přičíst i neúspěšné operace v Americe, zejména ty, jež souvisí s provozem továrny v Chattanooga v Tennessee. Její kapacity jsou totiž více než rok pramálo využité, neboť za mořem již čtvrtým rokem klesá poptávka po americkém Volkswagenu Passat.
Koncern VW Group ovšem po osobním lobbingu Winterkorna do výrobního zařízení napumpoval miliardu dolarů (25,81 mld. Kč). Ani tato modernizace ovšem nepomohla a kromě registrací modelu Passat klesají i celkové zámořské prodeje značky. Zatímco v roce 2012 bylo na severoamerickém trhu vyexpedováno 438 133 nových vozů, loni to již bylo „jen“ 366 970 kusů. Po třech měsících letošního roku pak Volkswagen nemá na kontě ani 80 tisíc prodaných vozů.
Právě toto by měly být hlavní důvody, proč se Piëch rozhodl na veřejnosti kritizovat svého někdejšího „protegé“. Poněkud tím ovšem narazil u zbytku vedení koncernu, neboť za Winterkorna se postavili lídři odborů i svobodný stát Dolní Sasko, který je druhým největším akcionářem VW Group a ovládá jednu pětinu hlasovacích práv. Na odbory pro změnu připadá deset míst ve dvacetičlenné dozorčí radě, k čemuž lze přičíst dvě Dolního Saska.
Kromě toho má ovšem Winterkorn podporu i Wolfganga Porsche, Piëchova bratrance a předsedy společnosti Porsche SE, která kontroluje 51 procent kmenových akcií Volkswagenu. Na rodinu Porsche přitom v dozorčí radě připadají další dvě křesla, jakákoliv snaha jejího předsedy tak zřejmě bude marná. Na druhou stranu, Piëch nám již několikráte v historii dokázal, že když si něco umane, pak udělá vše proto, aby se daná věc realizovala.
V tomto směru koneckonců můžeme vzpomenout na rok 2006, kdy Piëch již jako předseda dozorčí rady naznačil, že kontrakt tehdejšího šéfa VW Bernda Pischetsriedera je „otevřený“. Ten o pár měsíců později rezignoval a na jeho místo nastoupil právě Winterkorn. V roce 2009 pak Piëch stál za koncem vlády šéfa Porsche Wendelina Wiedekinga i šéfa finančních operací téže značky Holgera Haertera.
Je však nutné dodat, že v obou případech měl na své straně podporu prakticky celé dozorčí rady, což je velký rozdíl oproti současné situaci. Bude tedy zajímavé sledovat, jakým směrem se celá krize vedení vyvine. Všeobecně se totiž očekávalo, že Winterkorn po roce 2017 nahradí Piëcha na postu předsedy dozorčí rady. Nyní se ovšem takový scénář nezdá příliš pravděpodobný.
Otázkou je pak i samotné angažmá Winterkorna na pozici šéfa Volkswagenu. Ten ale již v sobotu v reakci na Piëchovo páteční interview oznámil, že hodlá o své místo bojovat až do roku 2016, kdy mu končí smlouva. Samotný německý koncern pak danou událost nekomentoval, Wolfgang Porsche ovšem dodal, že Piëch mluvil sám za sebe a se svou rodinou nic nekonzultoval.
Je tedy možné, že nakonec to bude Piëch, kdo „bude odejit“? Nemožné takové vyústění samozřejmě není, nezdá se ale být příliš pravděpodobné. Nebudeme ovšem dále spekulovat a raději si počkáme na další vývoj událostí, který se v příštích týdnech dá očekávat. Ani bychom se přitom nedivili, kdyby celá záležitost nakonec byla smetena pod stůl. Přece jen, větší interní roztržka by mohla srazit hodnotu akcií a to by neprospělo nikomu ze zúčastněných...

Stávající šéf Volkswagenu Martin Winterkorn se dočkal kritiky...
...zejména kvůli americkému Passatu a investicím do továrny v Chattanooga, která přesto nejede na plnou kapacitu
Zdroj: Německý tisk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 2 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 5 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva