Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW Golf propadl v novém crash testu ADACu. Pohořel i Mégane, Civic prošel
20.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Německý autoklub změnil proceduru při testu čelního nárazu a začaly se dít věci. Odhalil slabiny, které testu Euro NCAP unikají.
Crash testům Euro NCAP se věnujeme pravidelně, pokaždé přitom zmiňujeme poněkud pochybnou metodiku vedoucí k zisku určitého počtu hvězd. I proto spíše než na tento výsledek vyhlížený marketingovými odděleními automobilek klademe důraz na jednotlivá hodnocení v dílčích kategoriích samotných nárazových zkoušek, především pak v rámci ochrany dospělé a dětské posádky. I v těchto oblastech však má Euro NCAP své mezery, jak nám dokázal kupříkladu americký institut IIHS.
Je ale vlastně otázkou, jak moc lze tento stav nazvat mezerou metodiky Euro NCAP či jakékoli jiné organizace. Samotné nárazové zkoušky budou vždy nějaké, zkoumat budou pouze něco a záleží hlavně na automobilkách, zda budou šít bezpečnost svých aut na míru těmto testům a vozy se budou bezpečnými zdát hlavně v nich, nebo udělají své stroje prostě bezpečné a odolnými proti nárazu se budou jevit také v nich. Už dřívější případy ukázaly, že mezi druhé jmenované případy lze stále počítat Volva. A pár kandidátů na zařazení mezi ty první zmíněné nyní vyjmenoval test ADACu.
Nový test posílá proti vozům pohyblivou překážku
Německý autoklub vyvinul novou formu čelních nárazových testů, kterou by dokonce od roku 2018 mělo převzít samotné Euro NCAP. To přitom vozy testuje při rychlosti 64 km/h, ovšem tím způsobem, že je vyšle vstříc nehybné překážce. Ta se pak dostane do kontaktu buď s celou přídí, nebo pouze její částí. ADAC však zjistil, že i při tomto pokrytí stále existuje prostor ke zlepšení.
ADAC přitom snížil rychlost testovaných automobilů na 50 km/h, nicméně zároveň na stejné tempo rozpohyboval překážku o hmotnosti 1,4 tuny, která následně narazila přesně doprostřed přídě. Výsledky přitom nevyznívají zrovna kladně pro Volkswagen Golf, který byl společně s Hondou Civic a Renaultem Mégane nové metodice podroben. Kritiky se ovšem dočkala i zbývající dvojice.
ADAC použil jinou metodiku než Euro NCAP a výsledky se rázem podstatně změnily, pro každý vůz jinak. Figuríny uvnitř vozů jinak odpovídají současnému protokolu bruselské organizace
Nejhůře dopadl VW Golf
My si nejprve posvítíme na Golf, v jehož případě ADAC zjistil, že deformační bariéra před motorem sice chrání střed vozidla, nepočítá ovšem s okraji. Pokud by tedy došlo k nárazu kupříkladu přímo na kola, pak se protijedoucí vůz zastaví až o strukturu kabiny. K vážnému poranění posádky by sice dle výsledků odečtených z testovacích figurín nedošlo, ovšem pouze při oné rychlosti 50 km/h a při srážce s 1,4tunovým vozem.
Aby toho navíc nebylo málo, samotná ocel deformační schránky je podle autoklubu příliš měkká, což dále sráží hodnocení. Z toho Volkswagen dozajista radost mít nebude, nicméně veškerá kritika je oprávněná, zvláště v případě chybějících výstupků deformační bariéry. Německý vůz je totiž jediným z testované trojice, kde dané opatření chybí, i proto nakonec skončil na posledním místě.
Volkswagen Golf v novém testu pohořel, zejména díky měkké oceli a nedostačující ochraně před předními koly
Neexceloval ani Renault Mégane
Stříbrná pozice patří Renaultu Mégane, kde již deformační bariéra vystupující okraje má. Nicméně na druhou stranu nejsou až tak výrazné, i nadále je zde tedy riziko kontaktu protijedoucího vozu se schránkou pro pasažéry. Navíc také Francouzi zjevně používají měkkou ocel, v mnoha ohledech tedy nedochází k důslednému absorbování energie při nárazu a tím k většímu tlaku na kabinu.
Aby toho nebylo málo, dočkal se kritiky i čelní airbag. Ten sice byl nafouknut na maximum, nicméně ani tak nedokázal zabránit kontaktu hrudníku řidiče a volantu. Očekávat je tak možné větší riziko úrazu, v rámci zbytku těla však figurína prokázala, že ochrana je dostatečná. My pak jen pro úplnost dodáme, že k testu se dostavila dosluhující generace francouzského hatchbacku.
Ani Renault Mégane na tom po nárazu nebyl úplně slavně, i kvůli nedostačujícímu airbagu
Honda Civic si vedla nejlépe, ne však dokonale
Zamířit můžeme na vrchol k Hondě Civic, která se dočkala jen několika málo výtek. Ty směřovaly k velmi malé části přídě, která absorbuje energii při nárazu jen velmi malou měrou. Jak si ovšem můžete prohlédnout na níže přiloženém grafu, máme zde jen zeleně a žlutě zbarvené partie, nikoliv oranžově a červeně jako u zbývající dvojky. Poskytovaná ochrana je tak stále na vrcholné úrovni.
Kromě toho je po nárazu patrné, že čelní nosník zůstal prakticky bez deformace. Jeho okraje navíc zasahují výraznou měrou do podběhů a chrání také kola. Kabina tak zůstává prakticky nedotčena, tedy až na jednu výjimku. Při nárazu totiž došlo k posunutí pomocného předního rámu směrem dozadu, čímž vzniklo vysoké riziko poranění chodidel a lýtek řidiče.
Honda Civic je ze všech tří zkoušených vozů nejbezpečnější, nicméně i v jejím případě zazněla kritika
Je tedy patrné, že také Japonci mají co dohánět, přestože z testu ADACu vyšli nejlépe, zdvižený prst ale představuje nový test hlavně pro VW a Renault. Německý autoklub dále dodává, že dle statistik by přijetí nové procedury a tedy následná změna konstrukce zkoušených vozů měla jen v Německu ročně zredukovat počet obětí vážných dopravních nehod o sedm procent. Počet mrtvých by tedy klesl o 150 a vážně zraněných o 2 100.
My pak už jen zopakujeme, že ačkoliv ADAC použil o trochu jinou metodiku při čelním nárazu než Euro NCAP, ve všech ostatních ohledech postupoval dle protokolů této organizace. Vůz tedy byl osazen plně schválenými figurínami, kdy vpředu byly usazeny ty „dospělé“, zatímco vzadu „dětská“, a to v plně vyhovující autosedačce. Více vám prozradí přiložené video se záběry jednotlivých zkoušek.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 10 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva