Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW Golf 1,0 TSI: tříválcové turbo míří i do Golfu a zřejmě také do Octavie
15.9.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že VW pracuje na turboverzi svého tříválce, víme dávno. Že mu zametá cestičku i do Golfu, je ale novinkou.
Když jsme na sklonku pracovního týdne psali o možném konci motoru 1,2 HTP, bylo jasné, že „doba tříválcová” tím u koncernu Volkswagen tak jako tak neskončí. Zatím jen v trojlísku up!, Citigo a Mii nabízí firma i jiný tříválcový motor, litrový 1,0 MPI, a už z dřívějška víme o tom, že chystá také jeho přeplňovanou verzi 1,0 TSI. Tento motor se měl původně ještě letos objevit v ostřejším up! GT - teď se zdá, že to spíše nestihne, tato verze ale tak jako tak přijde.
Nemůžete nás chtít, abychom nad jakýmkoli tříválcem jásali, neboť z absolutního hlediska jde o řešení principielně špatné, na věc se přesto lze dívat i pozitivně. Pro auto, jako je up! a spol., kde můžete volit z jakéhokoli motoru, jen když půjde o litrový tříválec, je pořád lepší jeho přeplňovaná verze. Navíc jsme doufali, že VW jako jediný pochopil, že přes tříválce cesta k „lepším zítřkům” nevede a podobné motory nechá vyhrazené jen nejmenším modelům. Však nabízí velmi slušný 1,2 TSI, čtyřválec se vskutku nízkou spotřebou, a to nejen na papíře. Vedle tragických motorových omylů jako 0,9 TCe od Renaultu jde o lepší řešení ve všech směrech, každý rozumný člověk to musí rozpoznat během několika minut za volantem.
Jenže VW to zjevně nepochopil. Také německý koncern se chce přidat do skupiny výrobců, který přespříliš malými motory vycházejí vstříc akorát měření papírové spotřeby, ostatní faktory pomíjeje. Tyto agregáty přitom v praxi nejenže nepřinášejí kýžený efekt nejen z hlediska samotné spotřeby, ale navíc přidávají i neduhy ve zvukovém projevu, kultivovanosti a především uživatelské přívětivosti. Jezdit se zmiňovanými Fiaty 500 TwinAir nebo Renaultem Clio 0,9 TCe je zkrátka méně příjemné, než činit totéž třeba s Polem 1,2 TSI a nižší spotřeba paliva vám toto soužení ve skutečném světě nevynahradí.
Navíc pochopitelně platí, že čím o větší auto se jedná, tím větší problém má objemově malý motor s přeplňováním a nedostatečným počtem válců potíže dodat mu přirozený švih. Proto bychom chystaný 1,0 TSI pochopili v upu!, možná i Polu, Fabii nebo Ibize, také tam by zřejmě nabídl více než HTP. Ale vrhat se s touto nabídkou do kompaktní třídy, tedy do Golfu, Leonu nebo Octavie, kde se sice 1,2 TSI projevuje jako řešení snesitelné, ovšem už blízko hranice únosnosti? To se nám zdá být nápadem mimořádně špatným.
Přesně tuto budoucnost ale nastínil Dr. Hans-Jakob Neusser, šéf výzkumu a vývoje Volkswagenu. Kolegům z Car and a Driver na frankfurtském autosalonu potvrdil, že VW na tomto motoru dále pracuje a že jej uvidíme v Golfu. Doktor Neusser navíc uvedl, že motor bude nabízet až 110 koní výkonu a pravděpodobně bude použit také v Polu a „dalších modelech”. Pod pojmem „další modely” si zřejmě můžeme domyslet i novou Octavii, kde by si 1,0 TSI se 110 koňmi mohl říkat poloRS, neboť nabídne přesně poloviční objem motoru a přesně poloviční výkon.
Cifra 110 koní navíc varuje před tím, že novinka by nemusela být dalším motorem do party, ale náhradou 1,2 TSI, který dnes pro koncernové kompakty nabízí 85 a 105 koní výkonu. To je celkem smutná vize plná modré barvy a zlatých hvězd, ze které nám úplně dobře po těle není. Ačkoli by se ze samotných čísel mohlo zdát, že nepůjde o žádný problém, praxe několikrát jasně ukázala, že jak výkonový projev, tak spotřeba paliva, má v reálu u tříválcových turb od papírových očekávání daleko.
Zatímco při pohřbu 1,2 HTP bychom si mohli nechat zahrát „We are the champions” od Queenů, nahrazení 1,2 TSI tříválcovým 1,0 TSI by jednoznačně volalo po „Lásko, mé ubývá sil” od Pavla Bobka. Doufejme, že realita bude nakonec o něco příznivější...
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo z Frankfurtu












Pro VW Golf je motor 1,0 TSI už jistotou
Jestli se objeví také v o něco větší Octavii, zůstává otázkou, s výkonem až 110 koní ale takovému scénáři mnoho nebrání
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
dnesStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nejčtenější články
Je konec, první velká továrna VW v Evropě dnes nadobro zavře, 3 000 zaměstnanců jsou bez práce
28.2.2025Věřte nebo ne, ale otřesná Tesla Cybertruck může vypadat ještě hůř, stačilo ji půjčit Mansory. A co to jméno?
28.2.2025Maserati má na kahánku. 38miliardová investice do firmy byla zrušena, prodeje jsou v kopru, klíčové novinky prohrávají v testech
28.2.2025Zprávy o tom, jak moc Muskovy kontroverze ničí prodeje Tesly, zjevně přehání, firma má dál jasně nejvěrnější kupce
28.2.2025První test letních pneu pro rok 2025: Čínské „gumy” šokují svou životností, ani dvakrát dražší Evropané nemají odpověď
28.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva