Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vtip dne? Bezpáteřní čínská automobilka žaluje Mercedes kvůli plagiátorstvi
24.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedes platí za velkého průkopníka ve světě aut, Číňané pak za ty, kteří na stejném poli nevymysleli snad nikdy nic. Že by se nyní karta obracela?
Plagiátorství patří k Číně stejně neodmyslitelně jako tamní Velká zeď a automobilům se ani trochu nevyhýbá. Kdysi jsme „čínskému automobilovému snu” věnovali podrobný článek a na této praxi se za dlouhých šest let od jeho vydání prakticky nic nezměnilo. Bylo sice překvapivé, když tamní soudy loni v prosinci daly za pravdu BMW a zastavily zneužívání bavorského loga, ke kterému docházelo ze stran firem Deguo Baoma Group a Chuangjia. Tento spor je ale třeba brát jen jako opravdu raritní výjimku z pravidla, běžně se totiž evropské, americké či japonské značky na největším trhu světa spravedlnosti nedovolají. Takový Land Rover a nebo Porsche by mohly vyprávět.
S ohledem na tato fakta nám přijde úsměvné, že nyní se předmětem sporu stal Mercedes. Ovšem nikoliv jako strana, která si stěžuje na čínské automobilky, které mu za léta zcizily kde co. Místo toho byla třícípá strana sama žalována za to, že zasahuje do duševního vlastnictví značky Chery. Důvodem je označení EQ, se kterým Mercedes vyrukoval loni v Paříži a pod kterým hodlá uvádět na trh elektrifikované vozy.
Chery ovšem poukazuje na svůj model eQ, který má v nabídce již po dva roky. A jelikož jde o elektromobil (respektive elektrickou verzi hatchbacku QQ), čínská firma se nejspíše obává toho, že by jí případný vstup Mercedesu se stejně znějícím modelem na její domácí trh mohl uškodit. A právě proto se snaží zabránit tomu, aby německá značka mohla označení EQ v Číně užívat.
„Pokud by vstoupili na čínský trh, poškodilo by to naši ochrannou známku. Mercedes-Benz EQ a naše eQ jsou si výrazně podobné, jejich produkt je také elektromobilem,“ potvrdil výše zmiňované mluvčí Chery. Jeho slovům se ale opravdu můžeme jen smát, neboť se dá předpokládat, že po zahájení prodeje mnohem dražšího německého vozu by registrace toho čínského jen narostly. Navíc si musíme připomenout, co je to Chery.
Tato značka proslula bezpáteřním plagiátorstvím v poměru 1:1 a nevyhnula se ani používání právě cizích jmen. Ve svém portfoliu v posledních letech měla modely jako A1, X1 či X5. V případě prvního zmíněného šlo přitom o městské mini, v případě druhých dvou o SUV. Tím ale snaha o parazitování na BMW či Audi neskončila, momentálně totiž portfolio Chery zahrnuje také A3 vyráběný jako hatchback i sedan.
To jsou ale jen shnilé třešinky na zapáchajícím dortu, sám model QQ je totiž plagiát dobového Chevroletu Matiz a jeho obdob. Není to ani omylem licenční produkt, koncern GM Chery v roce 2003 žaloval a právníci automobilky před soudem ukázali, jak lze dveře originálního Matizu bez jakýchkoli úprav použít na sériovém Chery QQ. Američané spor přesto nevyhráli - soud po vleklém sporu v roce 2005 konstatoval, že si GM své patenty řádně nepřihlásil.
Do značné míry tu tedy máme jistou parafrázi přísloví „zloděj honí zloděje“ v té nejabsurdnější podobě - firma kopírující cizí jména se zkopírovaným supermini v nabídce si stěžuje, že chce někdo použít jeho jméno? To zní vážně jako vtip. Však Mercedes by rozhodně nehodlal profitovat z „úspěchu“ již existujícího modelu eQ, jako to udělalo Chery u „svých” modelů. Oddělení německé značky zabývající se ochrannými známkami by si přesto mělo drbat hlavu, že mu existence elektromobilu se stejným jménem unikla. A zrovna v Číně, na které Mercedes do značné míry staví své aktuální úspěchy...
Toto je Chery eQ, plagiát Chevroletu Matiz s údajně originálním jménem
A toto je koncepční Mercedesem EQ - stejné jméno má nést celá řada elektrických modelů třícípé hvězdy
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 28 minutami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 3 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 08:35 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis