Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola
30.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Řídit nejrychlejší auto světa je jistě náročné samo o sobě. Jen řídit by ale dnes pilotům F1 k úspěchu nestačilo. Zvládat toho musí víc.
Asi nikdo nepochybuje o tom, že závodění ve Formuli 1 je velmi náročný sport. Musíte mít talent, musíte mít zkušenosti, musíte mít výtečnou fyzičku i při malé fyzické velikosti, musíte mít i trochu štěstí a nejlépe štědrého sponzora za zády. Pak se možná stane, že budete považováni za jednoho z nejlepších řidičů vůbec a bude vám dovoleno utkat se s těmi, o kterých si svět myslí totéž.
Soustřeďme se ale nyní na samotné řízení. Je sice pravdou, že v době svázané pravidly více než v minulosti, kdy jsou monoposty k prasknutí nacpané moderními technologiemi, bude řízení F1 snazší. Svědčí o tom i hlasy jezdců, z nichž někteří jej dokonce považují za nudné, ovšem právě míra elektronizace tohoto sportu přináší nové výzvy v jiných ohledech. Co všechno musí za jízdy pilot ovládat, naznačuje už množství tlačítek na volantu. Protože kdyby jediné tlačítko nepotřeboval, nebylo by tam.
Jedna věc ale je si něco takového myslet a jiná to přímo vidět. Není tedy těžké si při přenosech z F1 všimnout, že piloti na volantech „něco cvakají”, ale zkoušeli jste se někdy soustředit jen na to? Níže přiložené video dělá právě tohle a ukazuje jedno kolo Nica Rosberga na novém okruhu v Baku v Ázerbájdžánu.
Kromě toho, že pilot musí točit volantem, přidávat plyn, brzdit a řadit, si musí skoro neustále „hrát” i s dalšími možnostmi vozu. Jednak je nezbytné vždy ve správné chvíli aktivovat DRS, za jízdy ale také provádí všemožná nastavení, a to včetně jemného upravování rozložení brzdné síly.
Pro lepší orientaci přidáváme nejen samotné video, ale i fotku volantu s popisky jednotlivých tlačítek v angličtině. Kdyby vám z ní nebylo jasné, co všechno pilot může skrze volant F1 Mercedesu dělat, přidáváme i stručný český popis.
Co všechno je za světla a tlačítka na volantu Formule 1?
Tohle vážně není volant pro vaší Felicii
Světla
Světa po stranách displeje vlevo a vpravo (pro signalizaci, červené, žluté a modré vlajky)
Světla nad displejem (nastavitelná, obvykle používaná pro signalizaci správného momentu přeřazení)
Otočné ovladače
Celkem devět ovladačů. Pro ovládání třech dolních je potřeba sundat ruku z volantu, pro šest zbylých nikoli.
Z třech dolních slouží pravý (HPP rotary) slouží k nastavení fungování pohonné jednotky, prostřední (Menu rotary) nabízí 15 možností celkové konfigurace vozu a levý (Strategy rotary) pro volbu jízdní strategie zahrnující třeba i míru rekuperace kinetické energie.
Ze šesti zbývajících jsou používány zejména ty ovladače, které má pilot nejblíže palci ruky - pravý pro nastavení rozdělení výkonu, levý pro rozdělení brzdné síly.
Tlačítka
BB- / BB+: nastavení „brake-by-wire”, elektronického ovládání brzd
OT: „předjížděcí tlačítko”
N: neutrál
+10 / +1: nastavitelná tlačítka
Radio: aktivace spojení s boxy
DRS: ovládání aktivní aerodynamiky
Limiter: ovládání omezovače rychlosti
Marker: možnost označit moment ve sběru dat, ke kterému se pilot bude chtít později vrátit při jejich analýze
PC/R: upozornění týmu na brzkou návštěvu boxů
Nic jednoduchého, že... A není to jen pro strýčka příhodu. Za kolo, které uvidíte, bylo provedeno 13 různých nastavení, a to jen od startu do cíle, věci před začátkem kola a po projetí cílem už se nepočítaly. Člověk má problém to na videu stíhat sledovat, protože popisky tam jsou jen velmi krátkou dobu. Člověka napadne, že ovládat půlené převody v tahačích je oproti něčemu takovémuto hračka. A že když se některým moderním autům říká „playstation”, je to pro ně trochu urážka, když vidíme, kam až to může zajít u špičkového závodního stroje...
Takhle vypadá jedno kolo Nica Rosberga
Zdroj: Sploid
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024 - Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024 - Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání jako dodnes nové auto, je to Top Gun bizarních specifikací
19.12.2024 - Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024 - Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB