Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999
20.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nitky dieselového skandálu VW jsou rozplétány jen velmi pomalu, i kvůli krycím názvům v zabavených datech. Do konce dubna tak jasno nebude.
O dieselovém skandálu koncernu VW Group jsme se již prakticky měsíc nezmiňovali. Jedinou výjimkou byla slova Rinalda Rinolfiho, otce moderních dieselů, podle nějž na kauzu doplatí především hybridní pohonné jednotky. Samotný Volkswagen však po celou tuto dobu mlčel a obdobně na tom byla i zahraniční média. Víceméně se totiž čeká na 21. duben, tedy na zítřek, kdy automobilce vyprší nové ultimátum amerického soudu. Ten po koncernu požaduje vysvětlení, jakým způsobem budou napraveny zámořské dieselové motory produkující v reálu vyšší emise NOx, než je povoleno.
Organizace CARB (California Air Resources Board), která za odhalením „chytrého“ softwaru stojí, již dříve naznačovala, že plnohodnotná náprava zřejmě nebude možná, což má vyústit v kompromis mezi Volkswagenem a americkými úřady. Zda k tomu skutečně dojde, to zatím není jisté. Stejně jako je ostatně nejasné, zda se německé automobilce podaří najít řešení před vypršením dodatečného termínu. Vše se nadmíru komplikuje, neboť kupříkladu dle zahraničních zdrojů kořeny celého problému sahají až do roku 1999.
Podle deníku Handelsblatt za vším stojí lidé od Audi, kteří před 17 lety vyvinuli software, který dokáže rozeznat momenty testu a podle toho zacházet s řízením motoru. Nicméně v produkčních vozech jej nikdy nepoužili, k tomu došlo až v roce 2005, kdy technici od Volkswagenu nebyli schopni při daném rozpočtu dosáhnout legislativou požadované velmi nízké míry emisí NOx u turbodieselů z rodiny TDI EA 189.
Řešení, i když nelegální, však bylo po ruce a tak našlo svou cestu pod kapotu takřka 11 milionů aut. Ze strany Volkswagenu a Audi k tomuto obvinění nezazněl žádný komentář, konkrétní informace pak v tomto ohledu nejsou ani od právnické firmy Jones Day, která vede externí vyšetřování celého skandálu. Lidé obeznámení s celou záležitostí ovšem naznačují, že k oficiálnímu průlomu hned tak nedojde.
Stojí za tím fakt, že ačkoliv má 450 interních i externích vyšetřovatelů k dispozici data ze zhruba 1 500 počítačů, prozatím se nedokázali „prokousat“ bezpočtem krycích výrazů. Kupříkladu ono odpojovací zařízení je totiž popisováno jako akustický software. Bude tedy prý ještě hezky dlouho trvat, než dojde k plnému prozkoumání 102 terabytů dat.
Nápomocny v daném ohledu nebyly ani stovky výslechů, jež vyšetřovatelé se zaměstnanci vedli, neboť ti se (možná i oprávněně) bojí legálního postihu. Firma Jones Day proto již naznačila, že do konce dubna se dočkáme pouze „částečné zprávy“. I z toho důvodu pak nejspíše Volkswagen naznačil, že hodlá odsunout již jednou odsunuté výroční setkání akcionářů z konce dubna na červen.
Německá automobilka zároveň hodlá ještě během tohoto týdne prodiskutovat dopad celého skandálu na finanční výsledky VW Group. Podle vyšetřovatelů by přitom koncový účet měl znít na částku okolo 23 miliard dolarů (cca 547,2 mld. Kč), vše ale bude záviset hlavně na výsledcích žalob, jimž VW čelí. Kupříkladu americké Ministerstvo spravedlnosti již upravilo svůj původní požadavek z 18 mld. USD (428,3 mld. Kč) na 46 miliard dolarů (1 094,5 mld. Kč).
Mimo to značce na klidném spánku nepřidává ani ten fakt, že evropská svolávací akce byla pozastavena kvůli možnému nárůstu spotřeby paliva po přehrání softwaru u dvoulitrových turbodieselů modelu Passat. Volkswagen sice tyto spekulace odmítá, pozastavení akce však připouští. Německá autorita KBA však i přesto již vyměnila techniky VW za zcela nezávislé, kteří mají ověřit, zda skutečně ke změnám ve spotřebě a produkci emisí nedojde.












Volkswagen Passat měl být po pick-upu Amarok druhým typem vozu, na který přijde řada v rámci evropských svolávacích akcí. Ty jsou však aktuálně pozastaveny kvůli možnému podezření na zvýšení spotřeby po přehrání softwaru
Zdroje: Reuters, Bloomberg, Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
před hodinouŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejčtenější články
Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321