Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo osadí už každou S90 částečným autopilotem, jeho zákazníci ale chtějí řídit
8.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Průzkum švédské značky nevyzněl pro autonomní řízení úplně nejlépe. Respondenti totiž chtějí, aby autopilot sdílel jejich lásku k řízení.
Vývojem autonomního řízení se zabývá řada společností, a nikoliv pouze těch ryze automobilových. S danou technologií více než koketuje i Google a na sklonku dekády se možná dočkáme také prvního vozu od Applu, který taktéž nebude potřebovat ke svému ovládání řidiče. Tyto firmy ovšem dnes ponecháme stranou, místo toho se budeme soustředit jen na tradiční výrobce aut. Konkrétně pak na Volvo, které v rámci autopilotů patří mezi nejhlasitější propagátory.
Švédská automobilka tak již před časem oznámila, že počínaje příštím rokem spouští program, v jehož důsledku bude Göteborg a jeho okolí brázdit stovka exemplářů XC90 osazená autonomním řízením. Ta má danou technologii vypiplat k dokonalosti a odstranit veškeré mouchy, aby na sklonku dekády mohlo dojít k jejímu masivnímu rozšíření do běžné produkce. I díky tomuto kroku by pak následně měl být splněn cíl Vize 2020, na jejímž základě nemá dojít k jedinému fatálnímu zranění spojenému s provozem vozů značky Volvo.
Značka ovšem rozhodně nehodlá do té doby vyčkávat v nečinnosti a proto oznámila, že veškeré nové sedany S90, tedy alespoň ty určené pro americký trh, dostanou již standardně do vínku polo-autonomní řízení označené jako Pilot Assist. To přitom za vás dokáže převzít kontrolu na dálnicích při rychlostech do 130 km/h. Volvo se tak stane vůbec prvním výrobcem na území Spojených států, který tuto technologii nabízí již ve standardu. Absolutní ztráty možnosti řídit se ovšem ani u švédské automobilky minimálně v nejbližších letech obávat nemusíme.
Na základě průzkumu, který značka učinila u 10 tisíc respondentů po celém světě, totiž motoristé žádají, aby vozy osazené autopilotem byly i nadále vybaveny volantem. A co víc, ten chtějí používat. Nemalých 92 procent dotázaných dokonce oznámilo, že chtějí převzít kontrolu nad vozem v jakékoliv chvíli, což pro Volvo nejspíše bude představovat menší problém. Pokud si totiž vzpomenete na Concept 26, pak ten byl osazen zásuvným volantem. Převzetí kontroly od počítače tedy v tomto případě alespoň pár sekund zabere.
Není to ovšem jediná obstrukce, neboť koncept vozu s autopilotem disponoval také unikátní konfigurací sedadel, které mají v autonomním režimu maximalizovat pohodlí posádky. Než ovšem dojde k jejich přenastavení do ideální jízdní polohy, máme tu další časovou prodlevu. Ve výsledku zde tak máme pár sekund, během kterých se může odehrát neštěstí. I proto 81 procent respondentů požaduje, aby veškerá zodpovědnost za vůz osazený autopilotem a jedoucí v autonomním režimu ležela na výrobci, ne na nich.
Z průzkumu dále vyplynulo, že 88 procent dotázaných chce, aby autopilot respektoval jejich lásku k řízení. A 90 % respondentů vyžaduje, aby vozy s autonomním řízením byly schopné složit ty samé zkoušky, jaké musíte složit vy pro získání řidičského oprávnění. Což sice po teoretické stránce možné je, nicméně si nedovedeme představit, že by k teoretické a praktické zkoušce měl zamířit každý exemplář osazený autopilotem.
Ve prospěch autonomního řízení tak hovoří pouze odpověď na jediný dotaz, a sice na navýšení pohodlí a zisk času navíc během autopilotní fáze, v jehož prospěch se vyslovilo 78 procent dotázaných. Z daného se tedy dá usoudit, že ačkoliv lidé věří, že autonomní řízení může být v určitých okamžicích ku prospěchu, jeho příchodu se obávají. A to je vlastně dobrá zpráva, neboť už současná praxe ukazuje, že slepá víra v neomylnost techniky není na místě...
Volvo si od autonomního řízení mnohé slibuje. Nový průzkum však odhalil, že lidé autopilotům příliš nevěří a požadují možnost okamžitého převzetí kontroly nad vozem, kdykoliv se jim zamane. Navíc chtějí, aby takové automobily sdílely jejich lásku k řízení
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva