Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo má nový testovací polygon, o jízdní vlastnosti či rychlost na něm ale nepůjde
25.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nový polygon AstaZero v západním Švédsku má pomoci Volvu k nule úmrtí v autech značky do roku 2020. Budou na něj mít přístup i jiní, třeba univerzity.
Volvo bere svou vizi, že v roce 2020 nedojde v automobilech této značky k žádnému úmrtí ani těžkému zranění, docela vážně. Naznačuje to i nový testovací polygon s názvem AstaZero, který ve spolupráci s dalšími institucemi postavilo v západním Švédsku. Chce na něm testovat nikoli auta samotná, ale jejich nové bezpečnostní systémy.
Například nová generace Volva XC90, jehož oficiální představení je na spadnutí, má na palubě takovou armádu asistentů a chytrých prvků pasivní i aktivní bezpečnosti, až z toho jde hlava kolem. Samočinné brzdění ve městě považujte za samozřejmost, novinka nabídne třeba i ochranu posádky při opuštění vozovky nebo systém detekce nehody, když vjíždíte do vozovky třeba ze dvora.
Právě testování a kalibrace i těchto systémů bude probíhat na polygonu AstaZero. Nebylo by totiž úplně vhodné, aby vás auto při výjezdu ze dvora zastavilo přesně v dráze rozjetého kamionu a zůstalo stát na brzdách ve snaze vás před srážkou s tím kamionem uchránit. Nebo aby zbytečně zhatilo pokus o trochu svižnější výjezd z vedlejší ulice.
Největší výhodou polygonu údajně je jeho flexibilita. Na mapce je vidět maketa města o šesti budovách, velká asfaltová plocha uprostřed, kousek čtyřproudé silnice a dvouproudý skoro-ovál okolo. Všude se budou pohybovat chodci, kola, motorky, auta, autobusy a náklaďáky a v místech mimo „město” se testovací řidiči dočkají i maket zvířat. Většinou budou řídit lidé, polygon však má sloužit i k testům autopilotů. Také má být dostupný nejen Volvu - přístup mají mít i univerzity, ostatní automobilky, subdodavatelé a podobné instituce.
Zní to zajímavě, zvláště v případě Volva ale tento krok vnímáme s rozpaky. Svá auta udělat se dnes snaží dělat co nejbezpečnější všechny automobilky a rozdíly mezi kvalitami jednotlivých vozů nejsou tak markantní jako kdysi, kdy Volvo mohlo na své orientaci tímto směrem stavět svou pověst. Bezpečnost je u nových aut tak nějak očekávána, není vnímána jako bonus, takže stavět právě na ní image značky pomalu začíná ztrácet smysl. Jiné firmy prostě dělají totéž, jen to nedávají tak okatě najevo stavbou nákladného hřiště, spíše vídáme testy z Nürburgringu či jiných okruhů. Jako marketingový tah tedy informace o novém polygonu určeném ke zlepšení bezpečnosti aut nemusí dost dobře fungovat.
Volvo ovšem tvrdí, že otevření testovacího polygonu AstaZero posunulo značku o krok blíže k budoucnosti bez mrtvých v autech této švédské značky. Nakolik se mu to povede, je zatím ve hvězdách; v úspěch tak ambiciózního cíle příliš nevěříme. A v názvu nehledejte psa, je to zkratka Active Safety Test Area a Zero odkazuje na zmíněnou nulu úmrtí ve Volvech v roce 2020. Když už ale Švédové zmiňují tu flexibilitu, ze skoro-oválu po obvodu by se podle nás snadno dala udělat improvizovaná závodní dráha...















Polygon AstaZero má sloužit zejména k testování bezpečnostních systémů, zejména ve vozech Volvo
Zdroj: HybridCars
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
před 10 hodinamiČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
před 7 hodinamiHonda začala znovu nabízet snad nejvtipnější skrytý prvek výbavy auta, je jako z katalogu Simply Clever Škody
před 9 hodinamiV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
před 10 hodinamiJezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
včeraAutomobilky zastavují vývoz aut do USA kvůli novým clům, nejlíp tak ukazují, oč nyní běží
včera
Živá témata na fóru
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.08. 22:25 - dulus
- Policejní kontroly a měření 04.08. 21:39 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 04.08. 21:01 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.08. 21:01 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.08. 20:38 - Brus
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.08. 17:46 - stst2
- Chlubítko univerzální 04.08. 16:30 - pavproch