Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů

Německý koncern letos nejspíše překoná hranici 10 milionů prodaných vozů, přesto není vše růžové. Jeho marže oproti Toyotě poklesla na pouhou třetinu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů

31.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německý koncern letos nejspíše překoná hranici 10 milionů prodaných vozů, přesto není vše růžové. Jeho marže oproti Toyotě poklesla na pouhou třetinu.

Zhruba před necelými dvěma měsíci jsme informovali o úspěchu Volkswagenu v Evropě a Číně. Souběžně s tím jsme ovšem také uvedli, že v Rusku a Americe se německému koncernu naopak nedaří. K tomu se přidaly vysoké náklady spojené s vývojem i snahou zůstat v plusu právě na Starém kontinentu.

Kvůli tomu musí VW Group po druhém čtvrtletí letošního roku přepočítávat o 2,2 procenta nižší obrat - činí „jen” 51 miliard Eur (1,406 bilionu Kč). Menší než loni je ale i provozní zisk, který po druhém čtvrtletí činí 3,33 miliardy Eur (91,6 mld. Kč) a je oproti loňsku nižší o 3,1 procenta.

Hlavní „zásluhu” na tomto pádu nese samotná značka Volkswagen, které se nižší prodeje, a tak její provozní zisk klesl o více než třetinu na 572 milionů Eur (cca 15,73 mld. Kč). Na druhou stranu, Audi hlásí navyšování tržeb o jednociferné procento (konkrétně se značka nevyjadřuje), díky čemuž k zisku celé skupiny přispívá více než 40 procenty.

Navzdory nižšímu zisku ale německý koncern jako celek prodává více aut než loni a tedy i více než kdykoli předtím. Zatímco loni bylo vyexpedováno více než 9,7 milionu vozů, pro letošek bude dosažena nebo překonána hranice deseti milionů. Za první půlrok metu 5 milionů aut překonal a „desítka” se tak zdá být nadosah. Sám koncern přitom ještě nedávno počítal s tím, že tuto laťku překoná až v roce 2018.

Automobilka by se tedy skutečně mohla stát světovou jedničkou, a pokořit tak Toyotu. Jak se ovšem ukazuje, každý úspěch má svou cenu. Snaha o pokrytí jakéhokoliv segmentu trhu totiž vyžaduje nemalé náklady, zvláště když třeba takový Golf můžete dnes pořídit ve 14 variantách. Je proto logické, že šéf koncernu Martin Winterkorn již začal bít na poplach.

Od roku 2017 bychom se tak měli dočkat škrtů ve výši 5 miliard Eur (137,5 miliard korun) ročně, což rozhodně není málo. Podle analytiků jde ale o krok správným směrem, díky čemuž třeba taková firma NordLB má u akcií firmy napsáno „kupovat“. Očekává se totiž jejich růst, což se ostatně již stalo - jen během dneška totiž narostly o 1,7 % na 178,6 Eur (4 912 Kč).

Než ovšem začnete rušit svůj bankovní účet a zamíříte na burzu, máme pro vás zásadní informaci - jakkoliv akcie Volkswagenu rostou, u takové Toyoty či Hyundai se dají očekávat ještě větší pozitiva. Japonská a korejská značka se totiž může chlubit marží ve výši 8,8 %, respektive 9,5 %, zatímco VW Group to ve druhém čtvrtletí dotáhl jen na 2,3 %.

Je tedy vskutku otázkou, zda nakonec dojdou naplnění prognózy Wolfsburgu, které ještě v únoru hlásaly, že provozní zisk se na konci roku bude pohybovat mezi 5,5 a 6,5 procenty. Loni to přitom bylo 5,9 %. V rámci celkových tržeb se ovšem navýšení očekává stoprocentně, a to o nějaká tři procenta oproti loňským 197 miliardám Eur (5 417,5 mld. Kč).


Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů - 1 - Test Audi A3 Sedan 18 TFSI 2013 07Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů - 2 - Test Audi A3 Sedan 18 TFSI 2013 04Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů - 3 - Test Audi A3 Sedan 18 TFSI 2013 12Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů - 4 - Audi Q3 2011 plne 01Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů - 5 - Audi Q3 2011 plne 05Volkswagenu klesá zisk i prodeje, chystá radikální škrty nákladů - 6 - Audi Q3 2011 plne 04
A3 sedan a Q3 patří mezi nejprodávanější modely Audi. To přispívá hlavní měrou k zisku koncernu Volkswagen Group

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.