Většina řidičů aut touží po autopilotech, 46 procent by jim dokonce svěřilo své děti

Průzkum Cisca ukazuje, že autonomní řízení není strašák, víra v jedničky a nuly dokonce snadno předčí důvěru v mnohé skutečné řidiče.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Většina řidičů aut touží po autopilotech, 46 procent by jim dokonce svěřilo své děti

20.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Většina řidičů aut touží po autopilotech, 46 procent by jim dokonce svěřilo své děti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Průzkum Cisca ukazuje, že autonomní řízení není strašák, víra v jedničky a nuly dokonce snadno předčí důvěru v mnohé skutečné řidiče.

O uplynulém víkendu jsem zavadil o televizní obrazovku v momentě, kdy běžel jeden z pořadů o počítačových novinkách. Mou pozornost v tu chvíli zaujala nová generace závodní hry Grid, která, na rozdíl od předchůdce, jež byl vcelku slušným simulátorem, přepřahá k arkádám. To znamená větší odklon od skutečného světa, který jen dokresluje ztráta pohledu přímo z kokpitu. Takže selhání? Prý nikoli, o vazbu na realitu už skoro nikdo nestál, řízení jako takové už zřejmě není nutnou součástí hry.

Proč se o tom zmiňuji? Vzpomněl jsem si na to při čtení zprávy agentury Cisco, která potvrzuje inklinování motoristů k přesunům vlastním autem, ale bez nutnosti jeho řízení. Reálný svět tak jako by kopíroval nálady toho virtuálního - nudit se v autech lidé nechtějí, řídit jej ale nutně nemusejí. Pro „jízdu v automobilu zcela ovládaného technologií, která nevyžaduje lidského řidiče“ se vyslovilo 57 procent respondentů ankety, přičemž v některých zemích je toto číslo ještě podstatně vyšší.

V Brazílii je to neskutečných 96 % respondentů, na druhém místě pak s 86 procenty skončila Indie a na třetím se 70 procenty Čína. Nejmenší zájem o autonomní řízení naopak panuje v Evropě a Japonsku, když se ve Francii a Velké Británii vyslovilo „pro” pouze 45 procent dotázaných a v Zemi vycházejícího slunce dokonce jen 28 % respondentů. Zdá se tedy, že podobné choutky jsou také spojeny s jistou technologickou gramotností a troufneme si říci i zkušenostmi s náladovostí strojů - lidé chtějí, co příliš neznají, jak typické.

Nejlépe to asi dosvědčují Japonci, kteří přes „technologickou reputaci” nejenže po autopilotech v autech netouží, ale ani jim nevěří. Součástí ankety totiž bylo také to, zda by lidé nechali jet své děti autem, které by řídilo samo. Kupodivu i v tomto případě se celosvětová důvěra v počítače drží na 46 %. Výsledky jsou obvykle velmi podobné (akorát o něco nižší) jako v případě samotné touhy takový systém mít v autě k dispozici, největší rozdíl mezi oběma výsledky panuje v Rusku - zatímco autopilot by chtělo 57 % řidičů, dětem by takové auto svěřilo jen 36 procent dotázaných.

Autonomní řízení se asi v nejbližší době značného rozšíření nedočká (o to více ale překvapí důvěra v něj - nikdo z tázaných nemohl takové auto poznat na vlastní kůži) to ale neznamená, že by lidé od automobilek nepožadovali stále nové technologie. Podle jejich reputace jsou dokonce ochotni preferovat i značku, ve 47 procentech se tak automobilky snadno mohou dočkat „přeběhlíků“. Zajímavé přitom je, že řada kupujících by vyměnila monitoring své jízdy, řidičského stylu a návyků za následné slevy na poplatcích nebo nižší ceny pohonných hmot.

Pro sledování provozních nákladů vozidla, kdy by systém majiteli vozidla průběžně sledoval spotřebu paliva a tím vzniklé náklady, se tak vyslovilo 62 procent dotázaných. Ještě více (74 %) pak hlasuje pro, pokud monitoring povede ke snížení pojistného nebo k nižším cenám v servisech. Pro 52 procent motoristů je pak důležité, aby mohli přímo z vozidla sledovat vývoj cen pohonných hmot s tím, že upozorňováni by byli na nejbližší nejlevnější čerpací stanice.

Až 60 procent dotázaných je pak ochotno poskytnout své biometrické údaje (otisky prstů či dokonce DNA), pokud to na oplátku povede k větší osobní bezpečnosti jich samotných či jejich vozů. Což zní trochu jako „nechci slevu zadarmo“. Za naprosté sci-fi pak můžeme považovat požadavek 65 % respondentů vyžadující větší individualizaci. Nikoliv ovšem po stránce bodykitů - místo toho by údaje o výšce, váze a jízdním stylu řidiče měly být vyměněny za jemu plně přizpůsobené vozidlo. To ale s ohledem na trend snižování nákladů půjde jen těžko.

Velmi reálná je naopak finální část výzkumu agentury Cisco, která sledovala chování zákazníků při koupi nového vozu. Podle aktuálních statistik totiž více než 83 procent dotázaných začíná nejprve sbírat informace na internetu a jen 17 procent volí návštěvu showroomu nebo telefonický kontakt s dealerem. Pro automobilky by přitom dobrou zprávou mohl být fakt, že 61 % používá při svém hledání také jejich internetové stránky. Pro celý digitální svět je pak pozitivní, že 78 procent dotázaných svému výzkumu provedenému online věří, a tak i nakupuje.

Co tedy říci závěrem? Snad jen tolik, že v autech můžeme počítat se stále větším množství nových technologií usnadňujících řízení. Rozhodně se na to ale netěším, ani si nechci zahrát nový Grid...


Většina řidičů aut touží po autopilotech, 46 procent by jim dokonce svěřilo své děti - 1 - Vyzkum agentury Cisco 01Většina řidičů aut touží po autopilotech, 46 procent by jim dokonce svěřilo své děti - 2 - Vyzkum agentury Cisco 02Většina řidičů aut touží po autopilotech, 46 procent by jim dokonce svěřilo své děti - 3 - Vyzkum agentury Cisco 03
Většina řidičů aut touží po autopilotech, 46 procent by jim dokonce svěřilo své děti - 4 - Vyzkum agentury Cisco 04Většina řidičů aut touží po autopilotech, 46 procent by jim dokonce svěřilo své děti - 5 - Vyzkum agentury Cisco 05
Výzkum agentury Cisco dokazuje touhy, ale zároveň i obavy lidstva týkající se autonomních technologií. Sdělování i osobních informací jim ale ve většině případů nevadí

Zdroj: Cisco

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše