Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Většina majitelů elektromobilů v Nizozemsku se vrátí ke spalovacím autům, říká rozsáhlý průzkum
11.3.2024 | Petr Prokopec
Jak jednou usednete do elektromobilu, nechcete jinak, říkají jejich zastánci. Jak jednou sednete do elektromobilu, nechcete znovu, říkáme my. I v krajně zregulovaném Nizozemsku zjevně platí spíš to druhé, stačí osobní zkušenost a zrušení jedné z mnoha umělých výhod.
Během uplynulého desetiletí byla elektrickému pohonu aut umetena cestička opravdu do hladka. Stáli za tím především politici, kteří po roce 2015, kdy prasknul skandál dieselový skandál Volkswagenu, náhle měli na výrobce „páku”. Na tu začali tlačit opravdu vehementně, a to s pomocí biče i cukru. Zatímco tedy na jedné straně přicházely „tresty” spojené se spalovacími auty, na té druhé dochází k odklepávání jedné umělé výhody pro elektromobily za druhou. V mnoha zemích se tak elektrické vozy staly klidně i levnějšími než auta se spalovacím pohonem. A byť dominance na trhu stejně obvykle nedosáhly, desítky procent kupců si takto získaly.
Něco takového je z podstaty neudržitelné, třeba v Nizozemsku si ale na až takový problém nezadělali. Také tam mají dotace, nejde ale o velké peníze, není to tím, co motivuje asi 30 procent lidí pořídit si elektrická auta. Zavedli tam hlavně ony biče - spalovací auta jsou tedy uměle znevýhodněna mechanismy, které jsme probírali před pár dny, a jejichž chystané změny už teď pomáhají odhánět od elektrických aut firmy. A odeženou i soukromé kupce, jak ukázal rozsáhlý průzkum nizozemské Asociace majitelů elektromobilů (VER).
Ten ukázal, že se 54 procent současných majitelů aut s elektrickým pohonem vrátí se při svém příštím nákupu ke spalovacímu vozu. A stane se to dříve než později. Nizozemci sice elektromobily moc nedotují, ale zjevně jim začalo vadit, že jejich majitele kasírují méně než vlastníky spalovacích aut. Považte tu absurditu - stát se nechce udotovat k smrti, a tak jde cestou umělých poplatků za spalovací auta. A pak stejnými poplatky zatíží i elektromobily, protože by mohl dostat víc peněz? To je opravdu na hlavu.
Ale přesně tak to je, počínaje 1. lednem 2026 se změní daňový systém, kdy silniční daň (MRB) dnes odvozovanou z emisí CO2 každého vozu (takže pro elektromobily je snížená asi na čtvrtinu) budou muset platit i majitelé elektromobilů, neboť nově bude určována také základě jiných faktorů, mj. na hmotnosti auta. A protože elektromobily jsou těžké, jejich zvýhodňování tím nejenže skončí, dokonce budou zatížené ještě vyššími platbami.
Majitelé elektrických aut tak ztrácí jen jeden z mnoha důvodů dávat elektromobilům iracionálně přednost, 54 % z 4 800 oslovených tazatelů to ale spolu s dalšími problémy těchto aut stačí k tomu, aby se s elektromobilem rozloučili. Není to ale tak, že šlo o jediný důvod, i v situaci srovnatelných plateb by 38 procent stávajících majitelů elektrických aut dalo těmto vozům vale tak jako tak.
Zas a znovu se tak potvrzuje, že elektromobily nejsou přesvědčivým produktem. A pokud někoho přece jen osloví, je to dáno hlavně jejich umělým zvýhodňováním. Jak už jsme uvedli, nizozemské firmy jim dávají ve velkém sbohem už nyní, nevyplatí se jim ani za stávajících výhod kvůli vysokým ztrátám hodnoty a dalším nákladům, které ani ohýbání tržního prostředí v jejich prospěch nepřekryje. Je to pořád ta samá píseň, ať už se podíváte kamkoli.
Škoda Enyaq je v Nizozemsku populárním autem, mnohonásobně populárnějším než u nás. Proč? Na základě nových zjištění si snadno odpovíte sami. Foto: Škoda Auto
Zdroj: VER
Bleskovky
- Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
dnes - Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
31.12.2024 - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 28.12.2024
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- I drahá Škoda Kodiaq je obětí typických „šidítek” moderních aut, všem dává na odiv, za co jste si nepřiplatili
před 3 hodinami - BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
před 4 hodinami - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
před 6 hodinami - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
před 7 hodinami - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva