Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Věří ještě někdo Škodě? Omezuje výrobu aut kvůli nedostatku čipů, i když výrobci čipů hlásí kolaps poptávky
1.2.2023 | Petr Miler
Je zjevné, že poptávka po autech ochabuje, což je vzhledem k celkové ekonomické situaci a vysokým cenám vozů jen logické. Škoda za takové situace přesto drasticky zdražila a odbory říkají, že omezuje výrobu kvůli nedostatku čipů, po nichž přitom poptávka též ochabuje. Není to celé trochu jinak?
Škodě jsme dlouho fandili a snažili se ji podporovat tak, jak nám jen novinářská čest dovolila, v posledních letech se ale od nás mnoha pozitivních hodnocení nedočkala. Není za tím nic jiného než změna jejího přístupu, kdy se z firmy řízené uspokojováním racionálních potřeb zákazníků, která díky tomu nabízela velmi uspokojivé vozy v poměru hodnoty a ceny, stala společnost řízená ideologií, která nejenže nejde ruku v ruce s potřebami kupců, ale jde přímo proti ní.
I kvůli tomu jsou škodovky tak drahé. Buďme realisté - i když za posledních 10 let došlo ke zdražení mnoha vstupů, celkovému posunu průmyslu k vyšším standardům i příchodu nových regulací, které si vynutily osazení nových vozů tím či oním bez vazby na přání kupců, neexistuje absolutně žádné ospravedlnění proto, aby dnes třeba Škoda IV byla v základu skoro dvakrát dražší než Škoda Octavia III přesně před 10 léty. Absolutně žádné. Jsou to v jádru stejné vozy, investice potřebné do zajištění vývoje a výroby čtvrté generace vozu byly marginální.
Škodovky - a nejen ony - jsou dnes drahé primárně proto, že firma sype miliardy do naprosto ztrátové elektromobility, kterou se nezabývá jen proto, že musí, ale proto, že sama chce. Nabízet jen elektrická auta je dnes jen jejím vlastním cílem, který předhání požadavky stanovené regulátory. Firma si jej stanovila jako jediný možný navzdory tomu, že zájem o tyto vozy je minimální a byl by ještě menší, kdyby se nabízely za skutečné ceny zbavené všech přerozdělovacích mechanismů. Automobilka tak doslova holí kupce relativně levných a relativně primitivních modelů, které za poslední dekádu udělaly nevýznamný technický pokrok, aby jí vyšlo celkové hospodaření v momentě, kdy sype peníze do odpovědi na otázku, kterou trh jednoznačně nepoložil. Jak z toho máme být jako zákaznicky orientovaní lidé šťastní?
Škody se tak staly drahými a z mého nejbližšího okolí, které je dříve opakovaně kupovalo, už je nechce nikdo. Od dealerů víme, že zájem ze strany zákazníků uvadá, objednávek ubývá, česká značka ale za této situace přesto drasticky zdražuje. Smysl to velký nedává, zbytek mozaiky ovšem možná skládá aktuální dění ve firmě.
Agentura Reuters s odvoláním na škodovácké odbory informovala o tom, že firma omezila výrobu modelů Fabia, Scala, Octavia, Kamiq a Enyaq - tedy většiny klíčových typů - kvůli údajnému nedostatku čipů. Může to tak být, třeba si škodovka včas nezajistila dostatečné dodávky a ke všemu problematickému zmíněnému výše řeší ještě tento problém. Ale dá se jí vůbec věřit?
Máme o tom své pochybnosti. Informace ze Škody jako na potvoru přichází v momentě, kdy klíčoví korejští výrobci čipů - Samsung, DB Hitek, Key Foundry, Magnachip a SK Hynix System IC - hlásí kolaps poptávky po jejich zboží, kdy všechny krom Samsungu mají do konce druhého kvartálu jet na 60 až 70 procent výrobní kapacity. A Samsung na 80 procent. Za této situace Škoda nemá čipy? Nechce se tomu věřit.
Napadají nás dva realističtější scénáře. Buď už je zájem o některé modely při jejich extrémních cenách tak malý, že je není komu prodat a automobilce se nehodí přiznat, že tomu tak je. To ale považujeme spíše za nepravděpodobné, dřívější nedodané vozy po něčem takovém nevolají. Pravděpodobnější nám přijde, že se Škodě v minulých letech zalíbilo být pánem na trhu za nedostačující nabídky a nyní ji uměle škrtí - nebo moduluje, chcete-li -, aby se jí nestalo, že by v určitém momentu v budoucnosti musela s cenami dolů a marně vyprodávala svou produkční kapacitu. Nebo aby dokonce mohla s cenami dál mířit nahoru a dotovat výše zmíněné, což nyní ostatně činí.
Nemusí to být bezprostřední zájem, s poptávkou může firma pracovat v dlouhodobém horizontu a výrobu přiškrcovat tak, aby zbývajícím zájemcům dál mohla říkat - a tím směrem nákladově optimalizovat -, že výroba dovolí dodání jejich vozu až v ten či onen termín. Pokud lidé dané auto opravdu chtějí, budou za něj pochopitelně ochotni více zaplatit, méně smlouvat, být vděčnější, že vůbec něco dostanou atp.
Je to jen teorie, pravdu znají jen lidé ze škodovky, a to možná jen těch pár nejvýše postavených. Vzhledem k cenové politice firmy, kdy zdražuje i za situace, kdy ostatní obtížně získávají zákazníky za už tak vysoké ceny, je možné všechno. Pokud tomu tak ale je, povede to jen k dalšímu snížení produkce a prodejů a ruku na srdce - bude-li Škoda Auto prodávat jen pár set tisíc aut za rok a její portfolio se bude více nebo méně zrcadlit v nabídce Volkswagenu, proč by si skupina VW vůbec měla vydržovat nějakou českou značku? Už teď prodává skoro desetinu své celosvětové produkce v Česku, kde ale elektromobil neprodá skoro nikomu. Obáváme se, že pokud Škoda nezmění své směřování, podepisuje si pomalu jen svůj vlastní ortel, jakkoli absurdně by podobné tvrzení ještě před nějakými čtyřmi pěti roky působilo.
Výroba Škody se dočká omezení, postižen bude mimo jiné model Octavia. Důvodem je prý nedostatek čipů, dá se tomu ale věřit za situace, kdy výrobci čipů hlásí nouzi o poptávku a jedou na půl plynu? Nepohrává si jen česká značka s trhem, na kterém se jí zalíbilo vládnout a určovat ceny? Foto: Škoda Auto
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva