K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut

Byl to druhý pokus automobilky prorazit do světa supersportů a úspěchem opět neskončil. Do krachu výrobce vzniklo jen 14 vozů a jeden z nich je teď na prodej.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut

12.3.2021 | Petr Miler

K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut

/

Foto: Barrett-Jackson

Byl to druhý pokus automobilky prorazit do světa supersportů a úspěchem opět neskončil. Do krachu výrobce vzniklo jen 14 vozů a jeden z nich je teď na prodej.

Americká automobilka Vector proslula hlavně strojem jménem W8, kterému zlomily vaz patálie Andre Agassiho. Byl v prodeji mezi léty 1990 a 1992 a chtěl zašlapat do země Ferrari i s Lamborghini díky přeplňovanému osmiválci od GM, který dával v základním nastavení 650 koní a vůz s ním zvládal rychlost až 354 km/h. Nebyl to nicméně jediný modely, který firma dnes už zesnulého Geralda Wiegerta stavěla.

Jeho nástupcem byl Vector M12, který si naopak od Lamborghini některé klíčové díly půjčoval. Stál na prodlouženém šasí modelu Diablo a za kabinou pracoval 5,7litrový dvanáctiválec, také původem z Diabla. Na rozdíl od W8 tedy byl zde uložen podélně. Měl atmosférické plnění, na kola posílal slušných 498 koní a 576 Nm. Zrychlení na stovku trvalo 4,8 vteřiny a maximálka byla 304 km/h. A řazení bylo manuální, pětistupňové.

Vector M12 byl ve výrobě mezi léty 1995 a 1999 a navzdory očekávání jeho autorů se prodejním hitem nestal. Futuristický design mohl táhnout a technika Lamborghini by těž zákazníkům supersportovních aut nemusela být proti mysli, oproti skoro kosmickému W8 se ale M12 držel přes vyklápěcí světla a dveře příliš při zemi pojetím vnitřku a nakonec i techniky. Však proč si kupovat dražší a pomalejší „americké Lamborghini”, když si levněji můžete koupit to původní, italské a mít ještě rychlejší vůz? Navíc se nedá říci, že by Vector vůz sladil tak dobře jako Lambo - americký magazín Autoweek svého času označil M12 po testu za nejhorší auto, které kdy vyzkoušel.

Za pět let výroby tak vzniklo jen 17 nebo 18 exemplářů a mezi sportovními vozy bychom stěží hledali mnoho větších prodejních propadáků. Současně je ale díky tomu M12 ještě vzácnější než W8 a platí to tím spíše, že jen 14 aut bylo produkčních - zbylá byla závodními stroji či prototypy a z jednoho údajně vznikl prototyp zamýšleného nástupce, označeného SRV8. Na jeho výrobu ale nikdy nedošlo, automobilka totiž Vector zkrachovala po výrobě oněch 14 produkčních kusů, když nebyla schopna Italům zaplatit za další motory do M12.

Americká aukční firma Barrett-Jackson nyní ve své tiskové zprávě informuje, že se ji do rukou dostal jeden z černých kousků z roku 1999 s pouhými 2 160 najetými mílemi (3 476 km). Je to tedy prakticky nové auto, které navíc v roce 2019 prošlo částečnou technickou i vizuální renovací, při níž byl mj. přečalouněn interiér, aby prý odpovídal modernějšímu italskému stylu. Tušíme, že prodejní ceně to příliš neprospěje, ale kdo ví - vůz se prodává bez rezervní ceny a neexistuje ani ta odhadní, takže netušíme, jak moc si tohoto padlého exota může někdo vážit. Více se dozvíme příští víkend po aukci ve Scottsdale, kde bude tento konkrétní M12 dražen.


K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 1 - Vector M12 prodej 2021 BJ 01K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 2 - Vector M12 prodej 2021 BJ 02K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 3 - Vector M12 prodej 2021 BJ 03K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 4 - Vector M12 prodej 2021 BJ 04K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 5 - Vector M12 prodej 2021 BJ 05K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 6 - Vector M12 prodej 2021 BJ 06K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 7 - Vector M12 prodej 2021 BJ 07K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 8 - Vector M12 prodej 2021 BJ 08K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 9 - Vector M12 prodej 2021 BJ 09K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 10 - Vector M12 prodej 2021 BJ 10K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 11 - Vector M12 prodej 2021 BJ 11K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 12 - Vector M12 prodej 2021 BJ 12K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 13 - Vector M12 prodej 2021 BJ 13K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 14 - Vector M12 prodej 2021 BJ 14K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 15 - Vector M12 prodej 2021 BJ 15K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 16 - Vector M12 prodej 2021 BJ 16K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 17 - Vector M12 prodej 2021 BJ 17K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 18 - Vector M12 prodej 2021 BJ 18K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 19 - Vector M12 prodej 2021 BJ 19K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 20 - Vector M12 prodej 2021 BJ 20K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 21 - Vector M12 prodej 2021 BJ 21K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 22 - Vector M12 prodej 2021 BJ 22K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 23 - Vector M12 prodej 2021 BJ 23K mání je jeden z největších průšvihů mezi sporťáky, výrobce zkrachoval po výrobě 14 aut - 24 - Vector M12 prodej 2021 BJ 24
Vector W12 se prodejním hitem skutečně nestal, jedno z pouhých 14 vyrobených aut se silniční homologací vyrobené během 5 let je nyní na prodej. Foto: Barrett-Jackson

Zdroj: Barrett-Jackson

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.