Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
6.6.2023 | Petr Miler
Pokud se na jedné straně dělá vše pro to, aby elektromobily působily co nejatraktivněji, a na tu druhou se spalovacím - a zejména pak dieselovým - autům hází klacky pod nohy, je skutečně na pováženou, když lidé začnou více tíhnout k naftovým ojetinám.
Iluze o obrácení 100 procent automobilistů na „elektrickou víru” je tak neuvěřitelně naivní, že si výsměch zaslouží sama o sobě. Ještě absurdnější ale je, když si k tomu přidáme limitující technické a ekonomické faktory. Auto není barevný větrník do květníku za sklem, nekoupíte ho za pár korun a nenacházíte uspokojení v tom, jak se hezky točí. Je to funkční stroj, který musí uspokojovat potřeby svých kupců. A musí tak činit za cenu, kterou si takoví lidé mohou dovolit zaplatit. Elektromobil ale vypadává z jedné, druhé, popř. obou škatulek optikou asi 80 % kupců aut.
Samozřejmě, vývoj nezastavíte, a tak se obojí může změnit, ale kdy? Pokud ani velcí električtí optimisté nečekají srovnání cen elektromobilů se spalovacími auty dříve než za 10 let, postupně tuto vidinu odkládají a ani výrobci baterií si nedělají iluzi, že by zmohli cokoli dříve, je skutečně nanejvýš nepravděpodobné, že by se do roku 2032 nebo 2033 cokoli podstatného stalo. A nikde není psáno, že se cokoli z toho stane alespoň v takový moment. Ono stoprocentní obrácení na „elektrickou víru” by tedy mělo proběhnout za přibližně stávajícího stavu věcí, což je jedním slovem nemožné.
Nejlépe to vidíme u nás, kde mají letos elektrická auta podíl směšných 2,48 % na trhu v momentě, kdy centrem pozornosti není nic jiného. Jasné projevy neochoty valné části publika jít politiky nalajnovaným směrem jsou ale patrné i tam, kde pro rozmach elektromobility dělají první poslední. Jednou z takových zemí je můj druhý domov, Nizozemsko.
Je třeba říci, že Nizozemci vyrazili trochu jinou než obvyklou cestou - v rámci metody cukru (dotace elektromobilů) a biče (umělé zdražování spalovacích aut, paliv atp.) sází hlavně na bič, což v prvé řadě způsobuje to, že si lidé mezi novými auty nekupují stále častěji vůbec nic. Trh s ojetinami je ale na historickém maximu a přes dotace a penalizace i na tomto poli (ovšem menší) se jej obrátit k elektromobilům vůbec nedaří.
Informují o tom prodejní portály Gaspedaal a Autotrack, podle nichž lidé nejvíce jeví zájem o spalovací vozy. To by až tak nepřekvapilo, zajímavé jsou ale poměry a trendy. Není to tak, že by dvě třetiny lidí chtěly benzin a třetina elektřinu, plných 57 procent zájemců pořád hledá jen benzinové vozy. 22 procent jich pak má zájem o benzinové hybridy (což jsou pořád dominantně benzinová auta). Na elektromobily tak zbývá pouhých 8,2 procent zájmu. Chybí vám v přehledu něco? Ano, diesely.
O ty nyní jeví zájem 9 procent lidí, což se nezdá jako moc, je to ale více než za několik posledních let, neboť kdysi politiky preferované naftové motory jsou v Nizozemsku od roku 2015 druhem na vymření. Lidé tak začali najednou více a více poptávat ojeté diesely, protože... No to už si domyslíte. Aktuální cena nafty je nízká, diesely fungují a to lidi samozřejmě přitahuje. V Nizozemsku je dráž než u nás, rozdíl v cenách obou druhů paliv je ale podobně zásadní - 1,96 Eur za litr benzinu (46,10 Kč) a 1,64 Eur za litr nafty (38,60 Kč) v průměru.
Celá statistika ale nejlépe ukazuje, jak malý přirozený zájem o elektrická auta je. A je to zájem, ne prodeje, prostě 91,8 procenta lidí chce něco jiného. A stále více jich chce pohon, který byl roky na odpis, zájem o něj ale nyní překonal roky protežované elektrické pohony jako nic. Je to smutným obrazem doby, neboť za tohoto stavu je opravdu absurdní vnucovat elektromobily všem a počítat s tím, že se to stane. Ale dokáže někdo ještě vrátit tento svět do latě se zdravým rozumem?

















Ojetiny jako VW Passat Variant B8 2,0 TDI jsou v Nizozemsku znovu v kursu, lidé je chtějí víc než ojeté elektromobily. V dnešní době a na tomto místě je to pozoruhodné. Foto: Mirek Brokeš, Autoforum.cz
Zdroje: Autotrack, Gaspedaal
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
28.3.2025Volvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
28.3.2025Někdo najel s nezničitelným Mercedesem 1,4 milionu km a prodává ho dál, pro současný Mercedes je to hořká pilulka
28.3.2025Japonci znovu staví legendární americké muscle cary z levné Hondy Civic, teď dokonce i v její nejúspornější verzi
28.3.2025Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva