Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Singapuru na to přišli. Emise Tesly Model S jsou reálně vysoké, pokutují je
9.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Že nemáte výfuk ještě neznamená, že vaše auto neprodukuje žádné emise. Opak vědí všichni, až v Singapuru ale podle toho začali jednat.
Je spousta zemí na světě, kde na pořízení elektromobilu dostanete nějakou formu dotace. Vůz vás tak ve výsledku nestojí třeba 40 tisíc dolarů, ale 32 500 - to je konkrétně případ Spojených států a jejich daňové slevy. Tesla Model S k elektromobilům bezpochyby patří, i když je dražší než uvedený příklad - federální daňová sleva 7 500 dolarů (cca 184 tisíc korun) pro ni ale platí stejně.
Motivace, proč dotovat i auta s cenou v řádu milionů Kč, je jednoduchá - nulové emise. Že je tento pohled nesmírně krátkozraký, jsme zmiňovali mnohokrát. Také elektromobily „žerou”, jimi spotřebovaná energie musí být nějak vyrobena a to bez emisí nejde nikdy, třebaže se podle zdroje energie budou lišit. V naprosté většině zemí zůstávají k tomuto pohledu slepí, existují ale i taková místa, kde nad věcí přemýšlejí hlouběji.
Zjistil to Joe Nguyen, šéf singapurské IT-firmy, který si v Hong Kongu pořídil ojetou Teslu Model S. A dovezl si ji domů, do Singapuru, kde se Tesly oficiálně neprodávají. Dovezená ojetá auta tedy musejí projít kompletní homologační procedurou a mj. i emisním testem, aby bylo určeno, zda mají zaplatit daň z emisí nebo zda naopak dostanou daňovou slevu podle tamního schématu s označením CEVS. To má podporovat nákup aut s nízkými emisemi CO2.
Ve všech státech na světě by elektromobily automaticky dostaly největší slevu, v tomto konkrétním případě 30 tisíc singapurských dolarů, tj. asi 533 tisíc korun. A skutečně, v roce 2014 dostal elektromobil Peugeot iOn slevu 20 tisíc SGD, tehdejší maximální slevu. Nguyenova Tesla ovšem dopadla výrazně jinak - majitel musel zaplatit 15 tisíc SGD (cca 267 tisíc korun) za emise CO2 ve výši 222 g/km.
Způsob, jakým k tomu tamní úřady došly, je racionální. Nguyen tedy hořekuje nad tím, že své auto nemohl sedm měsíců používat kvůli probíhajícímu schválení pro provoz, ale to je jiný problém. Pozoruhodné je, že podle výsledku celé procedury spotřebuje pořízená Tesla Model S asi 444 watthodin na kilometr. A toto číslo odpovídá již zmíněným emisím 222 g CO2/km.
Leckdo pochopitelně může namítnout, že 444 watthodin je docela hodně a také podle už zmíněného měření dokáže Model S jezdit i úsporněji. Ale každý test je jiný, tento vyšel takto a singapurské normy neznáme. Ono to beztak není podstatné, nejde o číslo, jde o princip. Ten princip, že spotřeba elektromobilu není nulová a tedy ani jeho emise nemohou být nulové.
U Tesly bylo naměřeno 444 wh na kilometr a LTA, singapurský dopravní inspektorát, konstatuje, že dále už jen použil přepočet této cifry na CO2 podle standardů R101 vydaných Ekonomickou komisí pro Evropu při OSN (UNECE). Ta zohledňuje i výrobu elektřiny a právě zde tak bylo stanoveno oněch 222 gramů. Je ostatně samozřejmé, že se elektřina musí nějak vyrobit, až pak ji můžete „natankovat” do auta. A ač se v každém regionu bude konkrétní způsob lišit, bez CO2 se to neobejde. LTA použil tuto definici a došel ke stanovenému závěru. Přijde nám to normální, ale pokud je nám známo, nikde jinde na světě nic podobného nepoužívají. Bohužel, nutno dodat.
A pokud se vám zdá, že v Singapuru nejsou konzistentní, když dříve u zmíněného Peugeotu iOn rozdávali dotace a u Tesly ne, není to pravda. U Peugeotu byla naměřena spotřeba 135 Wh/km, což znamenalo 67,5 g CO2/km a to se vejde do kategorie pro největší slevu. Princip je tedy stejný, pouze Tesla je velká, těžká, má logicky vyšší spotřebu energie a znamená vyšší ekologickou zátěž. To je celé.
Nejsme si jisti, zda si z tohoto případu někdo vezme ponaučení, je ale příjemné vidět, že alespoň někdo dokáže u emisí elektromobilů hledět dále než metr za ně. Jaký bude vývoj, těžko odhadovat; Joe Nguyen je v kontaktu s Elonem Muskem a ten zase o tomto tématu prý hovořil se singapurským premiérem.
Tesla Model S má v Singapuru vysoké emise, ve zbytku světa nulové. Kdepak je asi pravda...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva