Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V roce 2050 bude mít většina aut na silnicích autopilot, tvrdí studie IHS
2.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
IHS předpovídá budoucnost autonomních vozů - jejich množství má růst a nehodovost klesat. První taková auta mají jezdit roku 2020, úskalí je ale řada.
Analytická a prognostická společnost IHS Automotive, která nedávno celosvětovému automobilovému průmyslu předpověděla růst v pětiletém horizontu, jde ještě dál do budoucnosti. Ve své nové studii se věnuje autům, která umí sama řídit, a předpovídá, že mezi léty 2025 a 2035 jejich prodeje raketově porostou - z 230 tisíc vozů v roce 2025 až k 11,8 milionu aut v roce 2035.
Čistě autonomní vozidla, tedy taková která nejenže nebudou potřebovat řidiče, ale ani nebude fyzická možnost je řídit, se na trhu objeví někdy v roce 2030. V roce 2050 již na silnicích má podle studie být drtivá většina automobilů autonomních, a to nejen osobních, ale i nákladních aut všech váhových kategorií.
Egil Juliussen, hlavní analytik pro oblast informačně-zábavních řešení a autonomních vozů a spoluautor studie, říká, že „vozy, které se samy řídí, znamenají pro řidiče i chodce přínos” a že „nehodovost poklesne - ostatní auta sice budou do těch autonomních bourat, ale jak se bude zvedat procento autonomních aut, počet nehod bude úměrně tomu klesat. Ubude také dopravních zácp a emisí, protože tyto vozy půjde naprogramovat pro co nejúspornější provoz.”
Kromě benefitů však autonomní auta přinášejí také řadu úskalí. Jednak situací, ve kterých je každý aspekt proměnný a které se nedají přesně namodelovat, zažíváme na silnicích dnes a denně stovky, a počítače na rychlé rozhodování bez šablony moc nejsou a to je jedním z důvodů, proč by jim např. tři čtvrtiny Američanů nesvěřily odvoz svých dětí.
A jednak tu také je nebezpečí ze strany úřadů, příp. nátlakových institucí schovaných pod názvy „občanské sdružení”. Ty totiž až nepříjemně často žijí v přesvědčení, že lepší svět lze stvořit od zeleného stolu, a mohly by nabýt dojmu, že žádný člověk vlastně auto sám řídit nepotřebuje a že světu tedy zakázáním lidských řidičů pomůže. Že to někoho baví, je to jeho koníček, úřad zajímat nebude. Praxi, že se vlády snaží prosadit něco, co lidé v podstatě nechtějí, můžeme vidět třeba na elektromobilech.
Mimo to je zde také otázka peněz. Ne nepodobně elektromobilům je cena autonomního řízení zatím dost vysoká - podle předpovědi IHS by měl autopilot v roce 2025 stát do 10 tisíc dolarů (195 tisíc korun), v roce 2030 by to mělo být okolo 5 tisíc dolarů (98 tisíc korun) a v roce 2035 už „jen” 3 tisíce dolarů (59 tisíc korun).
Samo IHS však nadšení trochu krotí; podle studie autonomní auta stojí před velkými technologickými riziky, zejména v oblasti bezpečnosti a spolehlivosti softwaru. Existují prý také bariéry v oblasti legislativy. S obojím lze souhlasit; k rizikům bychom přidali možnost snadnějšího sledování pohybu a legislativa bude muset zprostit osádku auta (použít pojmenování „řidič” nelze) odpovědnosti za dopravní nehody způsobené automobilem.
I když např. Renault nebo Nissan slibují autonomní vozy okolo roku 2020, IHS jim nevěří. Podle studie budou v té době takovéto vozy fungovat spíše na principu autopilota, kdy stále bude potřeba jakéhosi řidiče, který by v případě selhání počítače vzal otěže do svých rukou. Podobně se vyjádřil Mike Robinson, šéf udržitelnosti (ať už tento titul znamená cokoliv) u GM. Jiný vysoce postavený človek v GM se nechal slyšet, že plně autonomní vozidla v dohledné budoucnosti jezdit nebudou.
Nechceme snižovat váhu předpovědí IHS, ale mysl se neubrání vzpomínce na občas se vynořivší obrázky z 50. let, zobrazující svět v roce 2000. Je pravdou, že otázka u autonomních aut není „jestli”, nýbrž „kdy”, avšak doba, kdy nás budou vozit počítače na kolech, je pořád nejspíše dosti vzdálenou budoucností.













Mercedes je se systémem Intelligent Drive ve vývoji docela daleko, úplně automatickou jízdu ale zvládne jen na jediné, pečlivě zmapované silnici
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejčtenější články
Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Čínský hit, který je větší než Octavie, ale stojí míň než Fabie, se ukázal v novém. Teď vypadá jako Audi a stojí ještě míň
29.3.2025Tohle je nejkrásnější pohled na 800koňový kombík BMW M3, jinde je to jako když přijela pouť
29.3.2025BMW se zoufale snaží rozprodat nechtěné XM. Prodeje padly až k nule, dává na něj slevy už 520 tisíc Kč
30.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva