Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V roce 2050 bude mít většina aut na silnicích autopilot, tvrdí studie IHS
2.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
IHS předpovídá budoucnost autonomních vozů - jejich množství má růst a nehodovost klesat. První taková auta mají jezdit roku 2020, úskalí je ale řada.
Analytická a prognostická společnost IHS Automotive, která nedávno celosvětovému automobilovému průmyslu předpověděla růst v pětiletém horizontu, jde ještě dál do budoucnosti. Ve své nové studii se věnuje autům, která umí sama řídit, a předpovídá, že mezi léty 2025 a 2035 jejich prodeje raketově porostou - z 230 tisíc vozů v roce 2025 až k 11,8 milionu aut v roce 2035.
Čistě autonomní vozidla, tedy taková která nejenže nebudou potřebovat řidiče, ale ani nebude fyzická možnost je řídit, se na trhu objeví někdy v roce 2030. V roce 2050 již na silnicích má podle studie být drtivá většina automobilů autonomních, a to nejen osobních, ale i nákladních aut všech váhových kategorií.
Egil Juliussen, hlavní analytik pro oblast informačně-zábavních řešení a autonomních vozů a spoluautor studie, říká, že „vozy, které se samy řídí, znamenají pro řidiče i chodce přínos” a že „nehodovost poklesne - ostatní auta sice budou do těch autonomních bourat, ale jak se bude zvedat procento autonomních aut, počet nehod bude úměrně tomu klesat. Ubude také dopravních zácp a emisí, protože tyto vozy půjde naprogramovat pro co nejúspornější provoz.”
Kromě benefitů však autonomní auta přinášejí také řadu úskalí. Jednak situací, ve kterých je každý aspekt proměnný a které se nedají přesně namodelovat, zažíváme na silnicích dnes a denně stovky, a počítače na rychlé rozhodování bez šablony moc nejsou a to je jedním z důvodů, proč by jim např. tři čtvrtiny Američanů nesvěřily odvoz svých dětí.
A jednak tu také je nebezpečí ze strany úřadů, příp. nátlakových institucí schovaných pod názvy „občanské sdružení”. Ty totiž až nepříjemně často žijí v přesvědčení, že lepší svět lze stvořit od zeleného stolu, a mohly by nabýt dojmu, že žádný člověk vlastně auto sám řídit nepotřebuje a že světu tedy zakázáním lidských řidičů pomůže. Že to někoho baví, je to jeho koníček, úřad zajímat nebude. Praxi, že se vlády snaží prosadit něco, co lidé v podstatě nechtějí, můžeme vidět třeba na elektromobilech.
Mimo to je zde také otázka peněz. Ne nepodobně elektromobilům je cena autonomního řízení zatím dost vysoká - podle předpovědi IHS by měl autopilot v roce 2025 stát do 10 tisíc dolarů (195 tisíc korun), v roce 2030 by to mělo být okolo 5 tisíc dolarů (98 tisíc korun) a v roce 2035 už „jen” 3 tisíce dolarů (59 tisíc korun).
Samo IHS však nadšení trochu krotí; podle studie autonomní auta stojí před velkými technologickými riziky, zejména v oblasti bezpečnosti a spolehlivosti softwaru. Existují prý také bariéry v oblasti legislativy. S obojím lze souhlasit; k rizikům bychom přidali možnost snadnějšího sledování pohybu a legislativa bude muset zprostit osádku auta (použít pojmenování „řidič” nelze) odpovědnosti za dopravní nehody způsobené automobilem.
I když např. Renault nebo Nissan slibují autonomní vozy okolo roku 2020, IHS jim nevěří. Podle studie budou v té době takovéto vozy fungovat spíše na principu autopilota, kdy stále bude potřeba jakéhosi řidiče, který by v případě selhání počítače vzal otěže do svých rukou. Podobně se vyjádřil Mike Robinson, šéf udržitelnosti (ať už tento titul znamená cokoliv) u GM. Jiný vysoce postavený človek v GM se nechal slyšet, že plně autonomní vozidla v dohledné budoucnosti jezdit nebudou.
Nechceme snižovat váhu předpovědí IHS, ale mysl se neubrání vzpomínce na občas se vynořivší obrázky z 50. let, zobrazující svět v roce 2000. Je pravdou, že otázka u autonomních aut není „jestli”, nýbrž „kdy”, avšak doba, kdy nás budou vozit počítače na kolech, je pořád nejspíše dosti vzdálenou budoucností.
Mercedes je se systémem Intelligent Drive ve vývoji docela daleko, úplně automatickou jízdu ale zvládne jen na jediné, pečlivě zmapované silnici
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 32 minutami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 2 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 3 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 4 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva