Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V prodeji se objevil jeden z vrcholů zlaté éry Volkswagenu, najel pouhých 13 km
5.7.2021 | Petr Prokopec
Volkswageny nebyly snad nikdy špatná auta, jen jednou ale stály na absolutním vrcholu potravního řetězce automobilového mainstreamu. Vozy z těch časů jsou dnes stále více opotřebované, tento Golf GTI je stále nejetý.
Pokud chcete nehynoucí důkaz o tom, jak jediný člověk dokáže proměnit firmu zaměstnávající stovky tisíc lidí, stačí vzpomenout na dnes už zesnulého Ferdinanda Piëcha. Pedantický synovec Ferdinanda Porsche byl chodícím sloganem „Náskok díky technice” a poté, co tímto přístupem poslal z průměru na vrchol Audi, posunul podobným způsobem celý Volkswagen.
Jeho zahleděnost do technické výjimečnosti, kterou navíc uměl spojit s citlivou minimalizací nákladů, přeměnil koncernu VW během jediné dekády z firmy stojící na okraji bankrotové propasti v ekonomicky zdravou automobilku vládnoucí mainstreamovému segmentu a ovládající jednu prestižní značku za druhou. Ne všechno mu vyšlo, auta jako Bugatti Veyron, VW Lupo GTi, VW Golf R32, VW Passat R36, VW Touareg R50, VW Phaeton, motory V10 TDI, W12, W16 a další technické skvosty jsou jeho děti, které sice z hlediska celkového odbytu VW neznamenaly v podstatě nic, posunuly ale prestiž automobilky nad veškerou konkurenci a naučily techniky věci, které zužitkovali i při konstrukci obyčejnějších vozů.
Výše zmíněné stroje jsou dnes stále více žádoucí relikvie, o dobovém Golfu GTI to ale tak úplně neplatí. Čtyřkový Golf jako takový byl sice velmi povedeným vozem, gétéíčku ale chyběly grády, které měla jen verze R32 - vrcholy evoluce slabší sportovní varianty přišly později. Přesto je i Golf IV GTI jedním vrcholů zlaté éry koncernu VW a nad hezkým kouskem žádný nadšenec neohrne nos. A dnes vám ukážeme exemplář, který je nejen hezký, je doslova nový a ze čtvrté generace je patrně tím úplně nejpovedenějším.
Jedná se o verzi GTI 25th Anniversary Edition, která se objevila v prodeji v roce 2001 a slavila pětadvacetileté výročí příchodu první generace. Automobilka jej přitom nabízela pouze ve třech možných barvách (Diamond Black, Tornado Red a Reflex Silver), k nimž přihodila opravdu řádně našlapanou výbavu Nechyběla ani 18palcová litá kola, za nimiž se vpředu skrývaly větší brzdy, či snížený sportovní podvozek.
Do interiéru se pak nastěhovala sportovní sedadla Recaro s černo-červeným čalouněním, kůží obšitá řadička šestistupňového manuálu a madlo ruční brzdy nebo dekory z broušeného hliníku. K mání ovšem nebylo střešní okno, neboť u této verze byl kladen důraz na návrat ke kořenům. VW tak záměrně nechtěl zvyšovat těžiště, což by se negativně projevilo na ovladatelnosti a výkonu.
Pohon měla na starosti pro Golf tehdy vrcholná přeplňovaná jedna-osma, jenž na přední kola posílala 180 koní a 235 Nm točivého momentu. Zrychlení z klidu na stovku se tak odehrálo již za 7,9 sekundy, což je solidní údaj dodnes. Jakkoliv vedle současného Clubsportu, jenž danou disciplínu zvládá za 5,6 sekundy, jde spíše o druhou ligu. To platí i o maximálce (222 versus 250 km/h).
Na druhou stranu, v rámci výročního modelu dostáváte méně rušivých elektronických elementů. A hlavně skutečnou raritu, která navíc odpovídá stavu zcela nového vozu, přestože továrnu opustila v roce 2002. Najeto má totiž pouze 8 mil, tedy asi 13 km, což z ní dělá asi nejméně jetý Golf čtvrté generace, který si lze koupit. O nabídce informuje ve své tiskové zprávě firma Silverstone Auctions, která jej bude dražit 31. července ve svém domovském městě. Ve všeho zmíněného tušíte, že má volant vpravo, což kvůli případné nutné konverzi atraktivitu pro kupce z kontinentální Evropy snižuje, přesto je jasné, že nebude vydražena ani trochu levně. A pohled na tento vůz v roce 2021 v takovém stavu je pozoruhodný každopádně.
Pravděpodobně nejméně jetý Volkswagen Golf čtvrté generace míří do aukce. Jde navíc o verzi GTI 25th Anniversary Edition, která slavila pětadvacáté jubileum sportovního derivátu a byla velmi slušně vybavena. Foto: Silverstone Auctions
Zdroj: Silverstone Auctions
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 5 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Jedna z největších pojišťoven nařídila odstranit nabíječky aut ze všech svých parkovacích domů kvůli riziku požáru
28.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024 - VW zaskočil vlastní dealery změnou spojenou s chystanými elektrickými novinkami, ti už na něj chystají žalobu
28.10.2024 - Další automobilka se pochlubila rostoucím zájmem o ruční řazení, tento model s ním kupuje hned 83 % zákazníků
28.10.2024 - Matka moderních rodinných stíhaček Audi je k mání ve stavu nového auta. Je tak rychlá, že ohromí i dnes
28.10.2024
Živá témata na fóru
- kamera do auta 11.27. 18:24 - jerry
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 11.27. 17:17 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 15:40 - řidičBOB
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.27. 13:34 - jerry
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel