Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V pekle začalo sněžit? Šéf policejní unie přiznal, že měření rychlosti je k ničemu
22.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Pravidelně kritizujeme paušální limity rychlosti a jejich tvrdé vymáhání jako cestu k bezpečnějším silnicím. Zastání teď přišlo z překvapivých míst.
Měření rychlosti je častá náplň práce policistů posvěcená z nejvyšších pozic vedení bezpečnostního sboru. Samotná existence paušálních rychlostní limitů a podpora sledování rychlosti řidičů začíná u politických představitelů a pavouk bedlivého dohledu nad naší jízdou prochází šéfy policie až k plnění rozkazů řadovými policisty, kteří musí nasbírat čárky i kdyby na silnici zůstali jen cyklisté. Nechceme říkat, že jsou z toho nešťastní, většina z nich se se svou prací musí dlouhodobě ztotožňovat.
I v Česku probíhá dlouhodobé přesvědčování veřejnosti, že největší hrozba pro naši bezpečnost na silnicích je rychlá jízda. Opravdu podstatné porušování pravidel silničního provozu je v pozadí. Rychlost se snadno změří mnoha dostupnými prostředky, nebývá problém vystavit důkazy a pokutovat řidiče. Ostatní nešvary vyžadují náročné sledování a složité usvědčování, je to prostě víc práce. A také z toho nejsou zajímavé titulky novin. Více očí zaujme nadpis, že někdo byl změřen radarem při 200 km/h, než že někdo celou dálnici projel za jasného dne levým pruhem s puštěnou zadní mlhovkou.
Historie už mnohokrát ukázala, že samotné zavádění paušálních rychlostních limitů nemá absolutně vliv na bezpečnost provozu, stejně jako zvyšování postihů za jejich porušování. Naopak, přísné měření rychlosti nehody jen způsobuje. Dlouhodobě na tuto problematiku poukazujeme a nemáme v úmyslu s tím přestat, teď jsme se ale dočkali zastání ze vskutku nečekaných míst. Samotný institut zejména skrytého měření rychlosti jako cestu k vyšší bezpečnosti provozu zkritizoval šéf Policejní unie v australském Queenslandu.
Ten veřejně uznal, že skryté měření a tajné kamery nesnižují počet nehod. Nejsou nic víc, než jen plánovaný zdroj přijmu pro státní správu, upozorňuje Ian Leavers. „Slouží jen ke zvýšení rozpočtových příjmů, prostě a jednoduše, všichni to víme,“ řekl Leavers a dodal: „V jakékoli jiné organizaci, když něco zkusíte a nefunguje to, zkusíte něco jiného. V případě rychlostních kamer, i když víme, že nefungují, místo vyzkoušení něčeho jiného vedení policie začne prostě více měřit. To nedává smysl.”
Chce svým názorem změnit situaci na severovýchodě Austrálie. Nechal se slyšet, že by se měl změnit postup zvyšování bezpečnosti na cestách. Jasno má v názoru na radary: „Všechny formy mobilních, skrytých a neoznačených rychlostních kamer, včetně měřících přívěsů nezpůsobí nic, co by ovlivnilo počet úmrtí na silnicích.“ Podle Leaverse je veřejnost v případě této otázky už značně cynická a má a veškeré právo obviňovat vládu z ryzí honby za vyššími příjmy.
Není od věci dodat, že vládnoucí labouristická strana v plánu zvýšit své příjmy z měření rychlosti o 50 % do roku 2021 na odhadovaných 190 milionů dolarů (cca 3,2 milardy Kč). Má to přímo zakotveno v rozpočtovém plánu, prostě se s tím počítá. Nikdo tak snad ani nedoufá, že lidé začnou jezdit pomaleji a na silnicích bude bezpečněji - počítá se s tím, že si připlatí za zachování statu quo.
Ian Leavers z policejní unie dodává, že stíhání řidičů nevede jen k účelovému plnění pokladnice, ale zároveň kazí reputaci policie. „Taková zařízení slouží pouze k poškození reputace policie. Jen viditelná přítomnost policie a označená policejní auta jsou způsob, jak vyřešit úmrtnost na silnicích. Výkon policejní služby bylo vždy partnerstvím mezi námi a veřejností a bude tím úspěšnější, čím se dokonalejší bude naše spolupráce. Policisté jsou kritizováni a obviňováni lidmi, že jen vybírají pokuty s pomocí skrytých radarů.“
Stacionární radary jsou podle policisty naprostou ránou vedle už kvůli časovému rozestupu mezi spácháním přestupku a uložením trestu za něj. „Dostat lístek poštou až měsíc po překročení rychlosti, když si stěží pamatujete, kde a kdy jste byli v té době, nemá žádný účinek. Potřebujeme okamžité ukončení používání těchto záludných zařízení a zvýšit viditelné vykonávání služby, abychom zpět získali důvěru veřejnosti.“ Na závěr dodal, že tragické nehody zaviňuje sorta řidičů, na které překročení rychlosti a obálka ve schránce nemá žádný vliv. Jen viditelné hlídky by mohly situaci změnit.
Není co dodat, vše bylo řečeno a ne poprvé. Skoro bychom chtěli dodat, že policie si musí uvědomit, že cesta k bezpečnějším silnicím tkví v náročném „vyzobávání” opravdu nebezpečných elementů z provozu, nikoli v masovém pokutování lidí, kteří jedou Mrázovkou 85 km/h. Ale jak vidno, policisté to ví, alespoň někteří z nich. Snad i tento hlas poslouží k posunu debaty o přístupu k měření rychlosti tím správným směrem...
Policejní unie Queensland v čele s Ianem Leaversem hlasitě vystoupila proti měření rychlosti...
...lepší řešení je prý viditelná přítomnost policie v ulicích a ne jen tajně měřit rychlá auta
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva