Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Japonsku parkují auta v přeplněných městech velmi originálními způsoby
13.4.2019 | Mirek Mazal
Na rozlehlá parkoviště v centrálním Japonsku není prostor a na parkovací domy jakbysmet - dětská hřiště a obytné stavby mají prioritu. Kam tedy s nepřeberným množstvím stojících aut?
Podle posledního sčítání lidu žije dnes v Japonsku 126,2 milionu obyvatel, z toho 80 % z nich se nachází na ostrově Honšú. Všechny primární a sekundární regiony s vysokou hustotou obyvatelstva leží na pobřeží, celkem jedna třetina populace bydlí v Tokiu a kolem něj na centrální rovině. Extrémní hustota zalidnění volá po různých chytrá řešení v rámci veřejné infrastruktury a Japonci nemají problém jej vyslyšet.
Některé prvky silniční sítě jsou plné rozumných řešení, na speciálně přizpůsobené silnice navazuje podobně propracované parkování. Japonští architekti byli kvůli nedostatku místa nuceni improvizovat a v podmínkách hustě obydlených měst dokonale vyřešili problém s parkováním osobních automobilů i bez velkých parkovacích ploch či domů.
Motoristům jsou k dispozici vícepodlažní parkovací místa, která jsou ukryta v zemi a vyjíždí na povrch do výšky potřebné k odjezdu ukrytého vozidla. Podobně jak rostou mrakodrapy s obytnými prostory, vznikají pod zemí několikapatrová stání. Stavby jsou chráněny před přírodními živly, například časté deště by neměly způsobit žádné škody.
Ovládání výtahu je přístupné po vložení originálního klíče. Zelená či červená spouštěcí tlačítka slouží k vysunutí nebo zasunutí parkovacích plošin. Spodní patra mohou obývat jen nižší automobily s výškou maximálně 155 centimetrů. Větší modely jako SUV využívají horní místa kompaktního parkoviště.
Podle velikosti se platí pravidelné nájmy, cena začíná na sumě 18 tisíc japonských jenů (3 700 Kč) za měsíc za nejmenší stání, střední odpovídá 19 tisícům jenů (3 900 Kč) a pro velká auta na horním patře vyjde parkování na 20 tisíc jenů (4 100 Kč). Poplatky nejsou neúměrně vysoké proti klasickým parkovacím plochám na denním světle. Japonci v každém případě na cenných pozemcích raději staví domy či hřišté než aby na nich nechali stát auta.
Chytré parkování na japonský způsob skutečně nepostrádá důvtip, jedno obyčejné parkovací míst pro mění v celou „harmoniku” aut
Zdroj: Drom Fun@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 2 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 3 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 5 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 6 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva