Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Indii ze dne na den zakázali registrace dieselů, nových i starých
14.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Občané Dillí nesmí s okamžitou platností nově registrovat dieselová auta a obnovit registraci desetiletých. Cílem je zlepšit kvalitu ovzduší.
V souvislosti s kauzou Dieselgate probíhají v Evropě mnohé změny. Hovoří se o lepší kontrole, nových způsobech měření, zákazech pro naftové vozy apod. Značná část těchto změn byla v plánu už dříve, diesely byly v poslední době otloukánky např. v Británii či také ve Francii, a to i bez Dieselgate, která vše jen akcelerovala. A to samé se týká i zavedení měření spotřeby a emisí dle normy WLTP už od roku 2017.
V Evropě se pořád stále hlavně mluví, padají data typu 2017 nebo 2020 a když už přijde na konkrétní opatření, jsou okamžitě zjemňována. Je to logické, pravidla nelze měnit ze dne na den, je třeba nechat jednotlivým subjektům prostor se na ně adaptovat. Opak by mohl položit i velké firmy a statisíce nezaměstnaných by Evropu jistě trápily více než trocha automobilových emisí navíc.
Jenže ne všude takto uvažují. V Evropě se mluví, v Indii se koná, bezodkladně. V Dillí tak ze dne na den začal platit úplný zákaz registrace nových dieselových automobilů, podobně také nebudou obnovovány registrace dieselových aut starších než 10 let. Toto omezení zatím platí jen do 6. ledna 2016, zatím, jistý konečný termín to být nemusí.
V současnosti registrovaných naftových aut se ale žádný takovýto zákaz netýká, stále budou moci být provozována, a tak je otázkou, co takové omezení může přinést. Také platí zákaz jen v Dillí, kam za prací dojíždí řada lidí z okolních měst - kde stále diesely půjde registrovat, resp. jejich registraci obnovit. Právě těmito fakty podložené zaznívají názory, které říkají, že zákaz ničemu nepomůže.
Kromě toho bude od 1. ledna po dobu dvou týdnů platit střídavý zákaz jízdy pro některá auta - jeden den budou moci jezdit auta s lichým číslem na registrační značce, druhý den auta se sudým číslem. Podobné opatření bylo zavedeno v Paříži, byly rozdány pokuty za statisíce a ke zlepšení kvality ovzduší to ve skutečnosti nevedlo.
Ani v Dillí neškodí ovzduší jen auta. Problémem je také vypalování strnišť na polích v okolí aglomerace a prach ze staveb, kterých je Dillí plné. Roční průměr koncentrace pevných částic PM2,5, u kterých byly prokázány negativní vlivy na dýchací systém člověka, tu je s hodnotou 153 μg/m3 asi šestkrát vyšší než „bezpečný” limit 25 μg/m3. Měřeno těmito částicemi, Dillí je město s nejvíce znečištěným ovzduším na světě a dalších devět indických měst je ve světové „top 15”.
Problematické pro toto město jsou také větší pevné částice, PM10, jejichž koncentrace do 50 μg/m3 je považována za bezpečnou. Extrému jejich koncentrace dosáhla při ohňostrojích u příležitosti hinduistické slavnosti Diwali v půlce listopadu - „běžná” byla čísla okolo 1 000 μg/m3 a v extrému to byl dokonce až dvojnásobek. Takováto čísla samozřejmě nejsou běžná, ale obecně množství PM10 v ovzduší Dillí mezi léty 2000 a 2011 vzrostlo o 47 %.
Přesto je na náhlém indickém zákazu jeden fascinující aspekt - prostě se vyhlásí, že své nové dieselové auto najednou nesmíte používat za situace, kdy je v Dillí jen asi 23 % registrovaných aut dieselových. A důvodem mají být i potíže jedné automobilové značky na druhém konci světa. Zde můžeme vidět velký rozdíl oproti Evropě, kde se takovéto změny zavádějí většinou dost pomalu. Pravda, to leckdy znamená, že se zamýšlené opatření zcela mine účinkem, ale nestane se, že se člověk ráno probudí a najednou nesmí používat svůj majetek zakoupený za docela jiných podmínek.
Srovnejme Dillí třeba s Turínem, italským městem, které bylo v minulém roce údajně nejvíc znečištěné z celé Evropy - s hodnotou 30,1 μg/m3 částic PM2,5. Proti tomu se turínská radnice snaží bojovat - zcela po evropském způsobu - dotacemi na registraci do bike-sharingového programu BikeMi.
Na druhou stranu, podobně drastická opatření jako v Dillí zafungovala v Pekingu, kde bylo pevných částic PM2,5 ve vzduchu cca 10x víc oproti doporučovaným 25 μg/m3. Nyní se tam místní pobočka vládního úřadu pro ochranu životního prostředí začala angažovat na sociálních médiích, kde zveřejňuje fotografie největších znečišťovatelů, aby je zahanbila. A protože důstojnost a čest v Číně znamenají hodně, může to fungovat, jakkoli také toto je pochybný způsob. Zda ovšem budou podobně úspěšní v Dillí, ukáže příštích pár týdnů.
Dillí chce řešit problémy se smogem dočasným zákazem registrací dieselových aut
Zdroje: BBC, Bloomberg, India Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Na první moderní elektrické Škodě neprodělávala jen firma, ruinuje i majitele. Tato ho připravila o 320 tisíc Kč za 15 tisíc km
27.10.2024 - Jaguar znovu vyrábí nová spalovací auta, ale jen na zvláštní přání pro ty nejbohatší
27.10.2024 - Porsche před 25 léty potají postavilo desetiválcový závoďák. Zařízlo ho před dokončením, teď se ukázal v ostré akci
27.10.2024 - Doba obrovských slev na nová auta začíná, říká dealer. Lidi ale spíš naštve, spoustu z nich připraví o spoustu peněz
27.10.2024 - Ferrari vyrábí auta docela jinak než téměř všichni ostatní, díky neobvyklému řešení chce své vozy udržet na silnicích navěky
27.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva