Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Evropě se začal stavět nejdelší podvodní silniční a železniční tunel světa, třičtvrtěhodinovou cestu zkrátí na 7 minut
15.7.2024 | Petr Prokopec
Je to fascinující stavba, která - uvážíme-li cenu a „rychlost” vzniku českých dopravních staveb - vznikne v neuvěřitelném čase. Výsledkem bude 18kilometrový podmořský tunel nejen pro auta, ale i pro vlaky, druhý takový na světě nebude.
Dánsko zčásti leží na Jutském poloostrově, kde také sousedí s Německem. Je to jeho jediná pozemní hranice, dále je totiž tento stát tvořen 406 ostrovy. Z nich největší je Sjaelland, na kterém leží také hlavní město Kodaň. Pokud jste se do něj chtěli podívat, jinak než s pomocí trajektu to nešlo. Od roku 2029 ale bude možné využít také největší podvodní silniční a železniční tunel na světě. Dánský král Frederik X. totiž slavnostně posvětil zhotovení jeho prvního bloku.
Tunel zvaný Fehmarnbelt Fixed Link svou 18kilometrovou délkou výrazně zaostává za tunelem pod kanálem La Manche, který spojuje Velkou Británii a Francii. Ten je nicméně určen pouze pro vlaky, auta jím mohou jezdit pouze naložená na vagónech. Navíc vzniknul tradičnějším ražením, zatímco v případě propojení Německa a Dánska se počítá se zmíněnými bloky. Celkem jich bude postaveno 89, přičemž každý měří 217 metrů na délku, 42 metrů na šířku, 9 metrů na výšku a váží neskutečných 73 500 tun.
Každý blok bude vyroben ve speciálním podniku v Roedbyhavnu na jižním pobřeží Lollandu, odkud budou transportovány do již předem vyhloubeného příkopu, který bude v nejnižším místě ležet 40 metrů pod mořským dnem. Jakmile pak bude postaven, měl by 45minutovou cestu trajektem, která je nyní jedinou možností, zkrátit na zhruba 7 minut při využití železnice, popř. na 10 minut v případě aut. Z Hamburku do Kodaně se tak lidé dostanou za asi 2,5 hodiny.
Tunel je zároveň popisován i jako ekologická stavba. „Rychlejší doprava udělá z vlaku silnou konkurenci pro letecký transport, přičemž přesun materiálu po železnici je tím nejlepším řešením pro životní prostředí,“ uvedl ke stavbě Michael Lovendal Kruse z Dánské společnosti pro ochranu přírody. Nicméně i tak se projekt rodil v určitých bolestech, neboť proti němu protestovali nepřekvapivě jak majitelé trajektů, tak překvapivě environmentalistické organizace.
Německý spolkový soud však veškeré stížnosti smetl ze stolu jako neopodstatněné. Novému tunelu tedy skutečně již nic nebrání v cestě. Společnost Femern, která má jeho stavbu na starosti, dále dodává, že jakmile bude továrna na výstavbu bloků v plném provozu, bude mít jeden hotový každé dva týdny. Ten pak bude opatřen vodě odolnými uzávěry z každé strany a dopraven na místo, kde dojde na jeho napojení. Zajištěn tak má být bezproblémový provoz tunelu na alespoň 120 let.
Jakmile dojde k seskládání všech bloků, z nichž 10 je speciálních se spodním servisním patrem, dojde na instalaci kolejí, ventilace, kamer či dopravního značení. Náročné testy funkčnosti každého separátního systému pak budou finální tečkou za veškerou konstrukcí, přičemž slavnostní otevření je naplánováno na polovinu roku 2029. Když si uvědomíme, s jakým tempem jsou v Česku stavěny obyčejné dálnice na souši a bez doprovodné železnice, je to opravdu neskutečný kalup.
Oproti tunelu Channel propojujícími Francii a Anglii bude ten mezi Německem a Dánskem tvořen 89 bloky a obslouží i auta bez vlaků. Ke slavnostnímu otevření má dojít v půlce roku 2029. Foto: Femern, tiskové materiály
Zdroj: Femern
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva