Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uzavřené kokpity F1 jsou znovu na stole. Takto by mohly vypadat
14.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bianchiho nehoda dovedla FIA opět k diskusi o uzavřených kokpitech F1. Tyto ilustrace ukazují možný vzhled.
Nedávná vážná nehoda Julese Bianchiho na závodech F1 v Japonsku opět rozvířila debaty o zpřísnění některých bezpečnostních omezení, která by měla podobným neštěstím zabránit. Mluví se například o zavedení dálkově řízených omezovačů rychlosti, kterými by vedení závodu v případě vyvěšení žluté vlajky v některých úsecích na dálku zpomalilo monoposty. A také byly opět ze šuplíku vytaženy nápady na uzavření kokpitů.
Právě takovým úpravám se věnuje polský designér Jacek Kolodziejczyk se svými ilustracemi uzavřené formule Ferrari. Kdo by čekal skleněnou kupoli podobnou těm na některých větroních, bude zklamán - okna na těchto obrázcích spíše připomínají ta na závodních vozech třídy GT. Není to samoúčelné, sloupky totiž můžou poskytnout hlavě jezdce lepší ochranu než jen sklo.
Je dost možné, že právě při Bianchiho nehodě, který „podjel” jeřáb odklízející jiný vůz, by takovýmto způsobem uzavřený kokpit pomohl. Na druhou stranu by při jiných nehodách bylo pro pilota složitější a časově náročnější se z auta dostat ven a uniknout tak třeba při požáru. Další otázkou je, zda by vznikly na bocích monopostu miniaturní dveře jako na některých prototypech viděných třeba v Le Mans. Je to možná pravděpodobnější, než na prostor velmi náročné odklápění celého zastřešení kokpitu, ale vysoukání se z hořícího auta by bylo ještě náročnější, takže by někdo mohl uhořet.
Purističtí fanoušci budou prskat v každém případě, ale těm se nelíbí jakákoliv změna, od odlišných pravidel po stránce počtu válců motorů po povinné odlétávání jisker. Pravda, některé věci, jako například ony jiskry, jsou skutečně hlouposti a mluvit o něčem takovém je vhodné jen 1. dubna. A také je pravda, že by uzavřením monopostů tento sport ztratil část svého kouzla, a to jak pro diváky, tak i pro jezdce.
Divácky nejatraktivnějšího „bezvládí”, které vedlo týmy ke snaze o dosažení vítězství v podstatě jakýmikoliv metodami, se už nedočkáme a bylo by bláhové v něco takového doufat. Na druhou stranu ale není ani vhodné dělat ze závodů autodráhy a z jezdců princezny jejich uzavíráním do kokpitů a omezováním rychlostí - určitý adrenalin je se závody vždy spojen a to je právě to, co je činí přitažlivými jak pro diváky, tak i pro piloty.
Ty nejvážnější nehody v F1 se, stejně jako tato, staly nešťastnou souhrou náhod. V případě Julese Bianchiho to bylo špatně zvolené obutí, mokrá trať a jeřáb odtahující vůz Adriana Sutila, který v podobném místě havaroval o něco dříve. Někteří zastávají názor, že měl vyjet safety car - i Sutil byl mezi nimi. A právě změny v pravidlech pro výjezdy safety caru by mohly být lepším postupem, než omezování rychlostí či uzavírání kokpitů.
Julesi Bianchimu každopádně přejeme brzké a úplné zotavení a úspěšný návrat za volant, ať už formule či čehokoliv jiného.
Uzavřený kokpit F1 by mohl vypadat například takto. Utéci z hořícího vozu by ale bylo složitější
Zdroje: Iacoski
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis