Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už se ví, proč nejsilnějším Fordům Focus odchází motory. Příčina je komicky banální
9.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Už několik měsíců se táhne kauza přeplňovaných čtyřválců Focusu RS, které vydrží nanejvýš pár desítek tisíc km. Teď už se nejspíš ví, čím to je.
Jednou z velkých kauz posledních měsíců jsou defektní motory Fordu Focus RS. Těm obvykle už po najetí pouhých 10 tisíc kilometrů začíná prolínat chladící kapalina skrze těsnění hlavy válců a dostávat se přímo do motoru. Zpočátku se tento problém projevuje pouze nepravidelným chodem při startu a bílým kouřem z výfuku, postupně ale motor přestane fungovat zcela. Autorizované servisy si s náznaky tohoto problému dlouho nevěděly rady, takže byly obvykle konfrontovány až se zdeformovanou hlavou válců či dokonce blokem motoru, kvůli čemuž musel být celý 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec EcoBoost vyměněn. Ford se nejprve k problému moc neměl, pak je alespoň přiznal, příčina však byla dosud neznámá, alespoň veřejně.
Teorií přišlo na přetřes mnoho, nakonec i proto, že automobilka přiznala nesnáze již během vývoje. Ty sice měly být překonány, nicméně stávající defektní jednotky naznačovaly pravý opak. Vypadalo to tedy na závadu v celkovém designu, respektive u nových prvků, jimiž se pohonná jednotka liší od čtyřválcového EcoBoostu, jenž pohání Ford Mustang. Aby totiž automobilka dosáhla u hot hatche vyššího výkonu než u pony caru, vsadila na nové materiály a komponenty.
Nyní to ovšem vypadá, že nic z toho onen bílý kouř nezpůsobilo. A chybu nejspíše neudělal ani Ford, místo toho lze problém hledat u dodavatele těsnění. S odvoláním na své zdroje v automobilce to tvrdí americký Road and Track, podle nějž zkrátka Focusy dostaly jiné těsnění, než měly.
To vypadá na první pohled naprosto stejně jak u Focusu RS, tak u Mustangu, realita je ale jiná. V případě pony caru zde totiž máme dva otvory ve svrchní části, které jsou navzájem propojené drážkou, a jenž umožňují průchod chladicí kapaliny jak skrze hlavu motoru, tak i skrze její blok.
U hot hatche je však design průtoku chladicí kapaliny o odlišný a ve svrchní části nalezneme pouze jeden otvor. Druhý se nachází pod povrchem, přičemž je s tím prvním propojen kanálkem ve tvaru písmene „V“. Na té straně motoru, kde najdeme i svody výfuku, je tedy vlastně ona přímá zdířka zakryta, nejspíše ve snaze odklonit chladicí kapalinu o trochu dále, kde by nebyla zbytečně zahřívána výfukovými zplodinami.
Design samotného těsnění pak logicky umožňuje napojení kanálků tak, aby kapalina mohla protékat jak skrze blok, tak skrze hlavu. Pokud ovšem dojde k záměně onoho těsnění, chladicí kapalina je do značné míry uvězněna v drážce v těsnění, kde nemá žádný odtok. Přitom zde dochází k jejímu zahřívání, což vede k opotřebení těsnění a následnému průsaku do válců. Tam je pak kapalina spalována společně s palivem, navíc sama hlava ani motor nejsou dokonale chlazeny. A zbytek příběhu už znáte
Na první pohled to zní až neuvěřitelně, nicméně zapravdu ji dávají nejen projevy problému, ale i servisní a výrobní čísla jednotlivých komponentů. V případě Fordu Mustang (a také modelu Explorer či Lincolnu MKC) má těsnění výrobní číslo EJ7E-6051-xx a servisní EJ7Z-6051-xx. U Fordu Focus RS jsou však čísla G1FY-6051-xx, respektive G1FZ-6051-xx. Stačí tedy trocha nepozornosti, a záměna je možná.
Právě k tomu nejspíše došlo na straně dodavatele těsnění, který jednoduše díly pro Ford Mustang vložil do krabic, jenž zamířily na linky, kde se montuje Focus RS. Problém tak byl na světě, přičemž následně již jen záleželo na jízdním stylu majitele a četnosti používání vozu, kdy se onen omyl projeví. Respektive kdy bude těsnění opotřebované natolik, že začne způsobovat průsak kapaliny do válců.
Když tedy Ford ve výsledku začal vyměňovat zničené pohonné jednotky, majitelé si snadno mohli povšimnout „nového“ designu těsnění, jenž byl zcela odlišný vůči tomu starému. Tedy jinými slovy, zahrnoval pouze jeden otvor, nikoliv dva. Evidentně však nešlo o komponent zcela nový, nýbrž pouze ten správný umožňující cirkulaci chladicí kapaliny napříč celým okruhem.
Automobilka zatím oficiálně nepotvrdila, že záměna skutečně vedla k poškození několika pohonných jednotek. Nicméně všechno tady zapadá - třeba i to, že dotčená je sice spousta aut, ne však všechna. A nakonec i to, že Ford vyměňuje raději kompletní motory - problém je sice v jednotlivosti, ale jelikož jeho následkem dochází k poškození celého motoru...
Jsme tedy zvědavi, zda v příštích týdnech Ford vyrukuje s oficiálním stanoviskem či nikoliv. V tomto případě ale nemá smysl cokoliv tajit, značka je v celé šlamastyce do značné míry nevinně. A pro majitele Focusu RS, kteří již mají najeté desítky tisíc kilometrů bez potíží by šlo o dobrou zprávu - v jejich případě by s největší pravděpodobností bylo instalováno správné těsnění...
Těsnění Fordu Mustang má odlišný design...
...než u Fordu Focus RS. Záměnou komponentů tak mohlo dojít k poškození
Že přitom k záměně u některých vozů evidentně došlo, potvrzují výrobní a servisní čísla komponentů. Toto odpovídá Fordu Mustang, instalováno ale bylo na Fordu Focus RS
„Zcela nové“ těsnění je tak vlastně jen to správné
Zdroj: Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva