Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už se ví, kdo v USA „napráskal” úřadům, že Volkswagen podvádí s TDI
24.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hovořilo se o odhalení při testování akademiků, bylo ale pravděpodobnější, že úplný základ kauzy Dieselgate je jinde. Teď už se ví, kde.
Minulý pátek byla do značné míry uzavřena kauza Dieselgate. Proběhlo slyšení u amerického soudu, kde se Volkswagen přiznal ke třem zločinům. Těmi jsou spiknutí, narušování spravedlnosti a import zboží na základě lživých podkladů. Značce byla vyměřena další pokuta, tentokráte ve výši 4,3 miliard dolarů (cca 107,6 miliard korun). Pokud by automobilka vinu nepřiznala, čelila by dle vlády možnému stíhání a pokutě až 34 miliard USD (850,65 mld. Kč).
Soudce Sean Cox, který soudu předsedal, v jeho průběhu řekl. „Neutrpěl management VW, tedy lidé, kterým jsou vypláceny velké mzdy a bonusy. Hlavní zátěž nesou běžní zaměstnanci, kteří vyrábějí auta. Právě ti přijdou o miliony Eur na bonusech. Jejich hodinová mzda se navíc snižuje a bude se ještě snižovat kvůli miliardám, jež musí Volkswagen v důsledku skandálu vyplácet.“
Současně Cox přiznal, že německá automobilka poslouží jako exemplární případ ostatním výrobcům, aby taktéž nesahali po ilegálních praktikách. Je to takový americký Lacina - ani zde už nejde o spravedlnost, ale o to někoho důkladně potrestat a dát příklad ostatním. V tomto kontextu nakonec ani nepřekvapí, že během pátečního slyšení nezazněla jména lidí, kteří jsou za skandál zodpovědní ze strany VW. Shodou okolností ale vylezlo na světlo světa jméno člověka, který německou značku americkým regulátorům „práskl“. V nové knize Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Skandal, kterou napsal reportér New York Times Jack Ewing, je totiž přesně označen.
Jmenuje se Stuart Johnson a svého času byl šéfem technické a ekologické divize Volkswagenu sídlící v Auburn Hills v Michiganu. Jeho pracovní náplní bylo vyjednávání s americkými regulátory. O tzv. odpojovacím zařízení tak musel být zpraven a asi mu tato taktika automobilky byla proti srsti. To potvrzuje i Ewing, dle nějž při „pročítání dokumentů dostáváte pocit, že mu celá situace byla odporná“.
Nakonec se tedy Johnson v srpnu 2015 sešel s Alberto Ayalou, zástupcem ředitele sdružení CARB. Tomu pak velmi pravděpodobně potvrdil to, o čem se v zákulisí mluvilo již hezkých pár měsíců - tedy že Volkswagen používá nelegální software, díky němuž jeho dieselové vozy vyhovují regulím pouze v laboratorních podmínkách, na reálných silnicích ale produkují mnohem více NOx, než je povoleno.
Johnson tak jednal v přímém rozporu s příkazy svých nadřízených. A svého chlebodárce nejspíše udal výměnou za vlastní kůži. Americkými vyšetřovateli je totiž veden jako „spolupracující svědek číslo 1“, kromě něj mají úřady k dispozici také svědka č. 2. Jeho jméno je zatím utajeno, nicméně i ten souhlasil se spoluprací výměnou za dohodu, dle které nebude za svou účast na kauze stíhán.
Můžeme tedy jen předpokládat, že ve chvíli, kdy by došlo na lámání chleba, byl by před soud postaven i Johnson. Jakkoliv mu bylo jednání Volkswagenu odporné, až do 19. srpna 2015 vůči němu nic nepodnikl. A jelikož si navíc musel být vědom konverzace, která od jara 2014 probíhala mezi německou automobilkou a organizacemi CARB a EPA, snadno si spočítal výsledek.
Ukazuje se tedy, že na počátku celé kauzy nebylo měření emisí akademiků, kterým se výsledky tehdy zkoušeného Passatu 2,0 TDI, tohle už přišlo v reakci na informace, které měli regulátoři k dispozici od člověka, který přesně věděl, co TDI v USA (a nejen tam) dělají. A nebýt jeho, možná by se na celý podvod nikdy nepřišlo - VW všechno držel pod pokličkou léta, aniž by kdokoli měl podezření, že něco takového dělá.
Jsme zvědavi, kdo Johnsona bude hrát ve filmu, který již Hollywood o celé kauze chystá. Jisté ovšem je, že pro Volkswagen se bude jednat pomalu o stejného „zrádce národa“, jakým byl pro nás Karel Čurda. Váš pohled bude zřejmě trochu jiný, ten už si ale můžete udělat sami. Pomoci vám k tomu případě může i zmiňovaná kniha, která vyjde v květnu, prozatím samozřejmě jen v angličtině.
I těmto následkům kauzy Dieselgate přispěl Stuart Johnson, jakkoli se musíem ptát, zda by kauza Dieselgate dříve nebo později nevypukla i bez jeho udání
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 10 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 11 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva