Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už odepsaný, drahý a v hrstce verzí dostupný Renault Mégane prodejně drtí elektrického nástupce, bude se prodávat dál
13.1.2024 | Petr Miler
„Nejseš mrtvej, dokud nejseš mrtvej,” zní klasická poučka akčních filmových hrdinů. Tak nějak o sobě může přemýšlet starý Renault Mégane, který měl být dávno po smrti, jenže není. A jen jako kombík se dvěma motory a jednou převodovkou totálně válcuje čistě elektrického nástupce.
Otázka za milión, kterou si můžeme pokládat každý den, v automobilovém světě zní: Jak bystrý člověk musí být, aby pochopil, že elektromobily jako jediná alternativa nejsou tou správnou cestou, kterou se má tento obor ubírat? Podle nás velmi málo, přesto se zdá, že většině lidí, kteří dnes o podobě automobilismu rozhodují, chybí i tato nezbytná troška.
Není ani třeba pouštět se do složitých výpočtů, není třeba se hluboce orientovat ve vývoji techniky a jejích budoucích možnostech, nemusíte být ani ekonomové. Cokoli z toho by vám řeklo, že stoprocentní elektrifikace aut je cestou mimořádně neschůdnou, nakonec ale stačí jen obyčejný selský rozum a pohled na to, co a jak a za jakého úsilí se prodává.
Vezměme si takový Renault a jeho Mégane. Automobilka vrhla extrémní úsilí do toho, aby vyvinula a přivedla na trh elektrickou verzi tohoto modelu, muselo to stát miliardy na vývoji a stamiliony na marketingu. Nepropaguje téměř nic jiného, na svém webu vám vnucuje téměř jen to a auto vám naservíruje na zlatém (k čertu se stříbrem) podnose s nejmodernějšími vychytávkami v provedení, jaké si budete přát. Je to jeho hvězda, střed pozornosti, je to ta otylá rádoby princezna z Popelky, na kterou matka věší nejlepší šaty a leští ji prachovkou, když jen zdáli zavětří prince.
Vedle toho Renault zachoval v prodeji předchozí, dnes už osm let starou variantu Méganu jako kombík. To proto, že kombík se už nevrátí - kombíky nejsou „in”, frčí SUV a když z elektromobilu, který není SUV, uděláte kombík, vypadá stejně jako SUV kvůli půltuně baterek v podlaze. Tohle auto mělo skončit s loňským rokem, ještě v srpnu tomu vše nasvědčovalo, teď ho ale vidíme i v nových cenících pro rok 2024. A Renault k tomu říká, že „minimálně po část roku 2024” bude dál k dispozici. Důvod? No to se pomějete.
Tohle auto je takový automobilový renegát, po kterém musíte sami jít, když o něj stojíte. Nikdo ho nepropaguje, Renault si ho nevšímá. Je to 8 let starý, odepsaný vůz, který se v prachu válí někde na skladech a ráno na něj hlídač zařve leda: „Seber si hrách, šmejde!” Berte to s humorem, ale tak to je - starý Mégane je nemilovaný a nechtěný, je do počtu, je to jen kombík, má dvě úrovně výbavy a dva motory, z nichž jeden je o ničem (1,3 turbo se 140 koňmi) a druhý jen víc (1,5 diesel se 115 koňmi). Koupíte ho už jen s automatem a fór je, že ani není levný. Základní cena 585 000 Kč je na takovou nabídku docela krutá, však hádejte, kolik stálo to samé auto, když přišlo na trh. Bubny... Neuhodli jste, stálo od 369 900 Kč. Za 624 900 Kč jste mohli mít vrcholné GT s 205 koňmi, nic takového už dnes nekoupíte a za stejné peníze dostanete skoro jen holý základ. Základní diesel pak stojí 696 000 Kč, tak drahý Mégane dříve ani neexistoval, vrcholný 165koňový diesel stál 684 900 Kč.
Navzdory tomuhle všemu ale platí, že tenhle starý Popelák elektrického nástupce prodejně překonává napříč Evropou. Jen kombík, jen se dvěma motory, jen se dvěma výbavami, jen s jednou převodovkou, hotový doprodejový artikl, jehož biologické hodiny vesele tikaly dřív, než se vaše dnes školou povinné děcko narodilo, tvoří podle dat JATO Dynamics víc jak polovinu evropských prodejů tohoto modelu za loňský rok. A to je Evropa s mnoha pokřivenými velkými trhy, podívejme se na data SDA z Česka. Tady se loni prodalo 574 Méganů, což z auta dělá spolu s Astralem třetí nejžádanější model značky. A kolik z nich bylo elektrických? 61. Šedesát jedna. Skoro jen desetina, téměř 90 procent prodejů uzmula předražená panenka posedávající v koutě. Přesto si ji většina lidí našla a vzala domů.
Jaký další důkaz někdo chce o tom, že elektromobily hrají s neskutečně slabými kartami? Kdyby hra byly vyrovnaná, kdyby tu byl zbrusu nový spalovací a zbrusu nový elektrický Mégane, obojí s odpovídající šíří nabídek výbav, motorů, převodovek, obojí se stejnou obchodní podporou apod., jak by asi výsledky vypadaly? No jak, když za extrémního protežování elektrické verze dostává tento vůz nabančeno od dožívajícího kombíku v poměru skoro 10:1? Proč se pořád někdo snaží ohnout realitu a vnucovat lidem něco, co evidentně nechtějí? Je to skutečně absurdní stav věcí, okamžik bezprecedentní ignorace preferencí zákazníků na místě, které by mělo být trhem.
Posledním projevem racionality je tu jen to, že Renault původní Mégane nezařízne, když nutně nemusí, protože co by jinak prodával? Ale jak dlouho bude schopen v této pozici setrvat? Neustále bující požadavky na ten či onen povinný prvek ve výbavě Grandtour dříve nebo později zabijí a pak už automobilce - zejména pak v Česku - zůstane v rukou jen elektrická novinka zřetelně odmítaná téměř všemi. Nezbývá než dodat: Bonne chance, Renault.



Renault Mégane Grandtour měl být po smrti, ale není. Pořád se bez podpory prodává v hrstce verzí za docela vysoké ceny. Přesto to stačí, aby u nás prodejně totálně rozdrtil svého elektrického nástupce, proto také zůstává v nabídce. Foto: Renault
Zdroje: Renault, JATO Dynamics, SDA
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejčtenější články
Kia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
11.3.2025Ford odhalil, jak zkusí zachránit své krachující aktivity v Evropě, připomíná to plány EU
11.3.2025Jaguar poprvé ukázal v akci své přelomové auto, i s celebritou „za volantem”. Přiznává, že s ním přijde o 85 procent zákazníků
11.3.2025Bugatti poprvé nechalo řádit smetánku ve speciálech schopných udělat 0-500 km/h za 20 s, sešly se stroje za půl miliardy
11.3.2025Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva