Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už i Renault přestává věřit dieselům, u většiny čeká smrt do roku 2020
7.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S novými způsoby měření spotřeby a emisí slibuje EU nulovou toleranci a vysoké pokuty. Podle Francouzů to většinu dieselů zabije.
Koncernu VW v posledních měsících někteří kauze Dieselgate nemohou přijít na jméno. Pokud ovšem patříte mezi odpůrce „naftožroutů“, možná byste měli do ústředí německé automobilky zaslat děkovný dopis. Právě díky jejím machinacím se skutečně dočkáme přísnějších emisních regulí. O jejich zavedení se samozřejmě mluví již delší dobu, nicméně se dá předpokládat, že Volkswagen by si jako zaměstnavatel řady lidí dokázal - samozřejmě ve spolupráci s dalšími značkami zaměřenými na evropský kontinent - vydupat jistý odklad.
Nicméně právě kvůli oné kauze je na diesely upřen mnohem přísnější pohled než kdy předtím a politici se bojí být měkcí. I kvůli tomu stále více automobilek naznačuje, že s nimi do budoucna zcela skončí. Výraznou měrou k realizaci této vize dochází u Toyoty, která místo „producentů sazí“ stále více upřednostňuje hybridní ústrojí. Své pochybnosti o dieselech ovšem již vyjádřilo také Volvo a nově možná pro někoho překvapivě i Renault.
Vedení francouzské automobilky se již na počátku léta sešlo na schůzce, kde byla probírána zejména budoucnost dieselů. Ta souvisí s koncem dekády, kdy v plné míře vejdou v platnost nové regule počítající i s tzv. RDE (Real Driving Emissions, emisemi vypouštěními ve skutečném světě) přibližující výsledky z laboratoří realitě. Ačkoliv se v jejich případě mluví o hranici pouhých 80 gramů NOx na kilometr, automobilová lobby zvládla vyjednat výjimky umožňující produkci až 168 g/km.
Jenže tohle bude platit jen dočasně. Přechodné období spojené s výjimkami má totiž platit jen do konce dekády, poté již Evropská unie slibuje „nulovou toleranci“. Zda k ní skutečně dojde, to je nyní sporné. Nicméně hrozba vysokých pokut a negativních reakcí publika na automobilky zabírá.
Renault proto naznačuje, že v případě malých vozů se již investice do dieselových motorů nevyplatí. Od roku 2020 by jimi měly být osazeny maximálně vrcholné verze modelu Mégane či případně vozy velikosti Espace. V jejich případě ovšem můžeme očekávat cenu, jež velmi pravděpodobně dorovná či dokonce převýší hybridní ústrojí, což značky favorizující kombinaci benzinového ústrojí a elektromotoru často zmiňovaly.
Mluvčí francouzské automobilky sice tyto informace odmítl komentovat, podle dvou lidí, kteří se na červencové schůzky zúčastnili, je můžeme považovat za realitu. Podle technického šéfa Renault Thierryho Bollore „se nyní dohadujeme, zda vůbec diesely přežijí. Přitom ještě na počátku roku o tom nikdo nepochyboval,“ zrekapituloval Bolloreho myšlenky jeden ze zdrojů.
Dále pak bylo zmíněno, že „přísnější standardy a testovací metody navýší cenu těchto technologií až na tu míru, jež vykáže diesely z trhu“. Pro Renault to představuje nemalý oříšek, neboť v loňském roce spadala do nejnižších obchodních tříd většina z jeho 1,6 milionu prodaných vozů. Více než 60 procent těchto aut pak bylo vybaveno právě dieselovým motorem.
Jak jsem si ovšem řekli již na počátku, nejde pouze o Renault. „Každý s diesely couvá, protože po letech 2017/2018 budou stále dražší,“ dodává Pavan Potluri z analytické firmy IHS Automotive, podle kterého se dieselové motory stanou „prémiovým“ zbožím. „Po roce 2025 je pak mnozí výrobci zcela vypustí, neboť náklady na elektrifikaci výrazně klesnou.“
Je evidentní, co by mělo „naftožrouty“ nahradit, přičemž dle odhadů má podíl dieselů na sklonky příští dekády klesnout v Evropě ze stávajících zhruba 50 procent na pouhých devět. Zda se tak skutečně stane, ukáže jen čas.
Dle německé organizace DUH má takový Renault Espace problémy s emisemi již nyní...
...do budoucna se tak na dieselovým ústrojím francouzské značky, jenž užívá třeba i Captur, stahují mraky
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva