Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Útěk Carlose Ghosna před Japonci byl komplotem mnoha lidí, možná i vlád
2.1.2020 | Petr Miler
Ven se dostávají další a další detaily k útěku Carlose Ghosna z Japonska, kde byl tamní justicí zadržován pod přísným dohledem. Ven jej mohl dostat jen propracovaný plán a na ten zjevně došlo.
V době, kdy se nejen automobilový svět zajímal hlavně o to, jak co nejlépe oslavit příchod nového roku, nabral zcela nečekaný vývoj případ loňského náhlého zatčení šéfa Nissanu. Kauza, která se od začátku zdála být spíše snahou zdiskreditovat zachránce japonské automobilky a také šéfa Renaultu, Mitsubishi i celého konglomerátu, se nyní zdá být ve slepé uličce, neboť Carlosi Ghosnovi se podařilo před japonskou justicí uprchnout do Libanonu.
Svou motivaci k tomuto kroku popsal záhy, tu ale bylo možné tušit. Svět se tedy nezajímá ani tak to, proč uprchl, ale jak se mu to vůbec mohlo podařit. I když byl v průběhu roku propuštěn do jakési domácí cely předběžného zadržení, ke svobodnému člověku měl daleko. Mohl komunikovat jen s úzkou skupinou lidí, navíc za přísných okolností a často jen na zvláštní povolení soudu. Pobýval v permanentně sledovaném domě a volně nemohl komunikovat se světem ani po internetu nebo jakkoli jinak. Naplánovat za těchto okolností útěk se zdá být skoro nemožné, Ghosn to ale nějak dokázal
Včera jsme zmiňovali, že měl být odvezen v pouzdru na hudební nástroj a také k této verzi víme nyní více. Jde zatím o nepodloženou informaci libanonské MTV, podle té si ale Ghosn měl na 29. prosince domluvit soukromý koncert skupiny, která ale ve skutečnosti sestávala z členů soukromé bezpečností agentury. Ti měli po „koncertu” bývalého šéfa několika automobilek naložit do pouzdra místo jednoho z nástrojů a odvézt jej takto na letiště. Oproti předchozím informacím se od Japonců dozvídáme, že Ghosnův pohyb v domě sice monitorován byl, přímo on prostředk k online sledování pohybu nenosil. To jeho pozici pochopitelně usnadnilo, jakkoli v domě musel zůstat někdo, kdo se za něj vydával.
Jestli se takto vše odehrálo, neumíme potvrdit, další informace jsou ale fakty. Jakmile se Ghosn dostal na letiště, nastoupil do pronajatého Bombardieru Challenger tureckých aerolinií, kterým byl převezen do Istanbulu. Celá cesta nestandardně vedla jen nad ruským územím. Tryskáč se v noci z 29. na 30. prosince zdržel v Istanbulu asi 30 minut a pak pokračoval do Bejrútu v Libanonu, kde přistál asi ve 4 hodiny ráno.
Libanonská strana už potvrdila, že Ghosn do země vstoupil za pomoci francouzského pasu a libanonské občanky a jeho vstup tak byl zcela standardní a legální. Kde ovšem vzal platný francouzský pas, neví nikdo - jeho japonští právníci už potvrdili, že všechny jeho pasy (tedy i ten brazilský a libanonský) mají u sebe a není jim známo, že by operoval dalším.
Podle zdrojů citovaných agenturou Reuters se měl krátce poté setkat s libanonským prezidentem, který je od začátku jeho velkým podporovatelem. Přímo Libanon měl opakovaně - a naposledy minulý týden - žádat Japonsko formálně o repatriaci svého občana, ale nebylo mu vyhověno. Japonce to vede k domněnce, že se přímo Libanon na jeho útěku podílel, jedna z mateřských zemí Carlose Ghosna to ale odmítá. Podle oficiálního vyjádření ministerstva zahraničí šlo o ryze osobní záležitost a o jeho návratu neměl Libanon informace dříve, než Ghosn vstoupil do země.
Znovu Reuters s odvoláním na své zdroje konstatuje, že šlo o měsíce připravovanou akci, do které byla zapojena řada osob v několika zemích. Impulsem pro její spuštění měla být Ghosnova zoufalost z přetrvávajícího zakazu styku s jeho manželkou a dokola odkládané stanovení data konání samotného soudu. Jeho japonský právník Junichiro Hironaka k tomu řekl: „Jeho útěk je neodpustitelný, ale dokážu pochopit, jak se cítil.”
Přímo s útěkem z Japonska mu měli pomoci jeho tamní spojenci, do transportu se zapojit lidé v Turecku, duplikát pasu obstarat známí ve Francii a bezpečné přijetí kontakty v Libanonu. To vše zní pravděpodobně, několik detailů ale naznačuje, že jen dobří známí nemuseli stačit. Je velmi nepravděpodobné, že by libanonská vláda byla z obliga. Nakonec jsou to tamní ozbrojené složky, které hlídají místo jeho současného výskytu - velmi pravděpodobně z obav z „diverzní” akce Japonců.
Dalším otazníkem je přelet čistě přes Rusko a zastávka v Turecku. Je možné, že někdo předem dojednal ochranu Ghosna v těchto dvou zemích pro případ, že by se něco pokazilo. Nesmíme zapomínat, že Ghosn po léta nepřímo vládl i ruskému AvtoVAZu a též v této zemi musel mít řadu známých na vysoké úrovni, podobně jako v Turecku, kde vyrábí svá auta samotný Renault.
Jestliže už dosud byl případ Ghosnova zatčení hodný zfilmování, teď je na to zralý dvojnásob. Člověku se až nechce věřit, že muž takového významu zaznamenal za pouhý rok tolik vzestupů a pádů. Více nám sám řekne na tiskové konferenci plánované 8. ledna, jakkoli předem říká, že přímo svůj útěk nebude obšírněji komentovat z obav o diskreditaci těch, kteří mu s ním pomáhali.
Bývalý šéf Nissanu a Renaultu Carlos Ghosn prchl z Japonska za podpory mnoha lidí, to je zřejmé. Velmi pravděpodobné je zapojení libanonské vlády, nad pozicí Turků a Rusů visí otazníky
Zdroje: Reuters, Wall Street Journal, Financial Times
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 9 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 10 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
včera - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
včera - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva