Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ústup BMW ze slávy se stále zřetelněji projevuje i na trhu ojetých aut
8.5.2021 | Petr Miler
Zaměření BMW se za poslední dvě dekády změnilo u jako žádné jiná srovnatelně velké automobilky a k lepšímu to podle nás nebylo. Mnichovské vozy ztrácejí část své atraktivity a znát je to i mezi ojetinami.
„Kdyby naši předci vstali z ledu, podivili by se, jak jsme vpředu,” zpívá jeden český bard ve své slavné písni. Podivili by se i dnes, v případě aut by ale jen o ohromení pokrokem nešlo. Spousta věcí se nepochybně posunula vpřed, s každým krokem tímto směrem ale přišel i přinejmenším jeden mířící do přesně opačných míst a na nabídce některých automobilek je to hodně znát.
Snad nejkřiklavějším případem je BMW, které se od přelomu milénia do dnešních dnů proměnilo z prémiového výrobce sportovně laděných sedanů, kupé a kombi ve výrobce sportovně se tvářících SUV. Dobře, to je trochu zjednodušující tvrzení, ústup z jakési faktické výjimečnosti a zaměření na náročného zákazníka je ale zcela nezpochybnitelný. Nikoho v BMW by v roce 2000 nenapadlo nabízet předokolku s turbem přeplňovaným tříválcem, ono by tehdy nikoho nenapadlo nabízet ani ono turbo. Dnes je takových aut v nabídce mnichovské značky hned několik.
Nejde tu ale jen o nové modely, které automobilce dovolují zvyšovat prodeje navzdory ztrátě přízně části tradiční klientely, jde tu i o změnu charakteru klasických řad. Třeba taková řada 3 platila do časů generací E46 a částečně ještě E90 za velmi kvalitní, trvanlivé, řidičsky velmi zajímavé a výjimečnou technikou (zejména pak atmosférickými řadovými šestiválci) obdařené auto. To z ní sice neudělalo nejprodávanější nový vůz, na to byla moc drahá, ale rychle ji to posunulo na pozici nejžádanější ojetiny. To trojce vydrželo až do roku 2018, od té doby už to neplatí.
Poprvé si trojka musela pakovat ze stupňů vítězů v roce 2020, a to po dlouhých 11 letech na výsluní. Že to byl efekt ohromné popularity generace E46, kterou si částečně udržela i generace E90, je nepochybné - právě tehdy se tyto vozy začaly stávat dostatečně starými na to, aby oslovovaly široké publikum (2008). Suverénní dominance platila ale jen do chvíli, než žádané generace začaly být příliš staré. Trůn tak loni dobyl zpět rival sice obecně ne až tak atraktivní, ale stabilní úroveň si držící - bavorský premiant byl z vedení sesazen Volkswagenem Golf.
Informuje o tom německý prodejní portál Autoscout24, jeden z největších v Evropě, který ve svých výročních zprávách zmiňuje těžko zpochybnitelná fakta - o BMW řady 3 mělo v roce 2018 zájem 4,1 % Evropanů, v roce 2019 trojka klesla na druhé místo s 3,5% zastoupením a loni se se zájmem propadla až na 3,14 %. Vedoucí VW Golf se může pochlubit 3,78% zájmem, naopak třetí pozici obsadil Mercedes-Benz třídy C s 2,55 %. Pětici nejlepších v Evropě doplňují iksková BMW (2,47 %) a Mercedes-Benz E (2,19 %).
Fascinující je, že BMW řady 3 loni neuhájilo první pozici v jediné zemi, ve které Autoscout24 působí, přitom ještě za rok 2019 existovalo alespoň několik ostrůvků popularity. Tohle je prostě odchod daný prostě a jednoduše tím, že řada 3 nepředstavuje tak výjimečný vůz jako dříve. Ne snad, že by v rámci generace F30 neexistovaly zajímavé typy, jde už ale jen o ty nejvýjimečnější modely v nabídce. Nemasné, neslané čtyřválcové modely 328i a 330i jsou vtip vedle toho, co bývali jejich šestiválcoví předchůdci.




BMW řady 3 dále ztrácí oblibu u kupců ojetin, s novějšími generacemi přestalo být tak zajímavé. Foto: BMW
Evropsky nejžádanější ojetinou je tak Volkswagen Golf. Foto: Volkswagen
Zdroj: AutoScout24
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 2 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Soudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 39 minutamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 2 hodinamiNejprodávanější VW, který za 250 tisíc nabízí víc než Octavie, dostal úplně nový vzhled. Teď vypadá jako laciné čínské auto
před 3 hodinamiÚplně nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali stát opuštěná na kraji silnice, teď se prodávají v aukci za směšné peníze
před 5 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB