Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Američané posílají na Ukrajinu věhlasné tanky, jejichž unikátní pohon je darem i prokletím
15.2.2023 | Petr Prokopec
Je to obávaný stroj, za čímž stojí také pohon ukrytý v jeho nitru. Ten mu umožňuje rychlý přesun, je však poměrně žíznivý. Na druhou stranu je ale také nevybíravý, pokud jde o použité palivo.
Ještě v polovině ledna podle amerických vládních představitelů nebyla vhodná doba na vyslání tanků Abrams na Ukrajinu. Nicméně již o pár dní později administrativa prezidenta Bidena změnila názor a odsouhlasila dodávku 31 strojů v hodnotě 400 milionů dolarů (cca 8,8 mld. Kč). Toto rozhodnutí bylo stěžejní, neboť jím podmínil dodávku tanků Leopard 2 německý kancléř Olaf Scholz. Ten zároveň odsouhlasil, že tuto techniku mohou Ukrajincům poskytnout také další země, které ji mají ve výzbroji.
Může zdát, že Spojené státy dodávku jen zbytečně zdržovaly a navíc slíbily dodat jen velmi malé množství tanků. Vždyť ve skladech na pouštích jich stojí stovky. Jenže ty používají unikátní pancíř obsahující ochuzený uran a tudíž nemohou být exportovány. Tanky slíbené Ukrajině tak budou muset být nově vyrobeny.
Existuje ještě jiný, tentokrát technicko-logistický problém. Abrams je poháněn turbínou, která byla vyvinuta tak, aby mohla spalovat téměř libovolné fosilní palivo. Američané měli hromadu důvodů, proč se pro takové řešení rozhodli. „Turbína je poměrně jednoduchým typem motoru, který disponuje pětinou pohyblivých částí oproti běžné pístové jednotce. Zároveň je spojen pouze s minimálním příslušenstvím,“ uvedl již roce 1967 armádní kapitán David A. Noake. Zároveň dodal, že agregát Abramsu lépe zvládá operace v zimě či prašném prostředí. A kromě toho nevyžaduje žádnou speciální ochranu při překonávání vodních toků.
Benefity tím ani zdaleka nekončí. Turbína rovněž neprodukuje kouř, je kompaktnější a při rozpohybování pásů prototypů dosahovala působivých výsledků. Zrychlení z klidu na 32 km/h totiž zabralo jen něco málo přes 6 sekund. Na silnici se pak tank mohl pohybovat rychlostí až 72 km/h, zatímco v terénu bylo tempo omezeno na 48 km/h. Nicméně vývojové stroje vážily „pouze“ 59 tun. Produkční verze ovšem nabrala dalších více než 10 tun, i díky lepší výzbroji a odolnějšímu pancíři.
Abrams se tak na silnici zvládá rozjet jen na 68 km/h, mnohem podstatnější je však pokles dojezdu o zhruba 100 kilometrů na 425 km. Američané proto s vysláním tanků na Ukrajinu váhali, neboť spřátelenou stranu upozorňovali hlavně na nákladný provoz a problémy s dodávkami pohonných hmot.
Kvůli zjednodušení logistiky se totiž americká armáda rozhodla primárně používat letecký petrolej a u pohonné soustavy tanku kvůli tomu proběhly drobné úpravy. Turbína nadále může spalovat cokoli, co se do ní nalije, ovšem v potaz je třeba vzít celou palivovou soustavu. Tam už problémy nastat mohou. Ukrajinská armáda se sice snaží, starost o tři typy západních tanků používajících zcela jinou techniku ale bude tvrdý oříšek. Proto bude potřebovat, aby se Abrams vrátil ke kořenům a přestal si palivo vybírat.
Lze už jen dodat, že Abrams vzniknul jako reakce na hrozbu sovětských tanků v průběhu studené války. Tehdy na vzájemný souboj mocností nedošlo, nyní však konečně budou moci změřit své síly. Společnost General Dynamics, která v roce 1982 odkoupila divizi Chrysler Defense, jež byla zodpovědná za vývoj, přitom celkově vyrobila zhruba 10 400 exemplářů. Oněch 31 strojů je tedy skutečně kapkou v moři.



Spojené státy posílají na Ukrajinu dodávku jednatřiceti tanků Abrams. Jeho výhodou a zároveň i nevýhodou je použitý pohon. Foto: General Dynamics
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 7 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
před 6 hodinamiNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 7 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
před 8 hodinamiVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
před 9 hodinamiNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva