Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Upravené 580koňové Ferrari se ve sprintech postavilo kouřícímu Seatu Cordoba 1,9 TDI, nemělo to dělat
16.7.2024 | Petr Prokopec
Jakékoli Ferrari je vnímáno jako král silnic, zvlášť když jde o moderní stroj s výkonem 580 koní. Stará dieselová Cordoba se vedle něj zdá leda k smíchu a ona trochu k smíchu je, přesto některá klání proti 458 Spider dokáže ovládnout.
Pokud by mělo dojít na poskládání žebříčku nejzajímavějších aut historie, na jeho první místa by Seat Cordoba pasoval asi málokdo. Jakkoli je třeba uznat, že první generace španělského vozu má něco do sebe. O její design se postaral Giorgetto Giugiaro, který čtyřdveřovému sedanu nadělil vcelku dynamický profil. Ten ještě umocnilo kupé, které stejně jako kombík dorazilo v roce 1996, tedy tři léta po originálu. Na základě třídvířka pak ostatně vznikl i speciál pro WRC, který v 37 závodech zvládl uchvátit tři pódia.
V roce 2002 přišel Seat s druhou generací, která byla k mání jen jako čtyřdveřový sedan. A jakkoli Walter de Silva nejspíše splnil firemní zadání, s odstupem času jeho kreaci nelze považovat za bůhvíjak povedenou. Publikum to vidělo stejně, a tak se Cordoba začala z prodeje pakovat již v roce 2006, s další generací pak Španělé nikdy nepřišli. Ostatně druhá generace vozu se prodávala dvakrát hůř než její předchůdce.
Jeden z raných kousků vyrobených v roce 2003 se dostal k Luisovi, který se z bůhvíjakého důvodu rozhodl, že provedení s motorem 1,9 TDI je ideálním základ pro krále sprintů. Cordobě se podíval na zoubek již v případě exteriéru, kdy zaujmou hlavně čelní partie, které působí dojmem, jako kdyby motor seškvařil kapotu, jenž následně stekla na nárazník. Vše je pochopitelně podřízeno aerodynamice a navíc velmi profesionálně napasované na přepracovanou třídveřovou karoserii, ovšem i tak výsledek působí hrozivě a směšně současně.
V ještě větší míře se upravovalo pod kapotou, kde z původního 1,9litrového turbodieselu zůstal pomalu jen blok. Dorazily totiž jak nové portované hlavy, tak turbodmychadlo 2869 Skillaturbo, jiné vstřikování, písty či hřídel. A nechybí ani třífázové nitro. Právě s jeho pomocí výkon celého ústrojí narůstá na 700 koní, při použití samotné nafty motor produkuje 500 koní. Ty pak míří přesně na tu nápravu, jako tomu bylo po opuštění fabriky, tedy na přední.
S těmito „kamny na kolech“ se Luis postavil Chrisovi a jeho Ferrari 458 Spider. To se rovněž dočkalo vizuálních i technických úprav, jeho osmiválec nicméně ve stínu konkurence dává k dobru poněkud skromných 580 koní. Veškeré stádo však míří na zadní nápravu, navíc za pomoci modernější elektroniky, a tak nepřekvapí, že při startu z místa Ferrari vyhrává ve zrychlení na stovku i na čtvrt míli.
Jakmile ale dojde na akceleraci s letmým startem, je Cordoba TDI zrychlení ze stovky na dvoustovku najednou na koni. Při pohledu na oblaka kouře si znovu nemůžeme pomoci od zatrpklého úsměvu, něco nám ale říká, že přesně takové chtěl autor celé kreace vyvolávat. Podívejte se na to sami.
Cordoba druhé generace nenapodobila úspěch svého předchůdce, její mizivé prodeje vedly ke konci tohoto modelu. Jeden z prvních kousků pak byl konvertován na 700koňová „kamna na kolech“. Ilustrační foto: Seat
Zdroj: Officially Gassed - OG@YouTube
Bleskovky
- Ferrari ještě s motorem V12 bez turba změřilo síly s vrcholnou Godzillou, je to testament jedné automobilové éry
16.10.2024 - Fiat v záchvatu zoufalosti srovnává neprodejnou elektrickou pětistovku s Teslou Cybertruck, je to absurdní
14.10.2024 - Chris Harris si nechal přečalounit své beztak unikátní BMW M5 látkou místo kůže. Fajn, ale co ten materiál? A barva?
14.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- MS-Superbike a Supersport jdou do finále včera 16:00
- Pre Phillip Island: Lídry jsou Martin a Ogura, mistrem už Alonso včera 10:00
- Finále sezóny WorldSBK - časový program 16.10.2024
- Triumph Speed Twin 900 2025: s novým podvozkem 16.10.2024
- Opět brzké ranní vstávání: Časový program GP Austrálie 16.10.2024
Nejčtenější články
- Když nám chcípá koza, tak ať vám chcípne taky! Šéf Stellantisu přes kritiku EU najednou odmítá zmírnění limitů CO2 pro auta
17.9.2024 - Ford odhalil finální specifikace nejrychlejšího Mustangu historie, srovnává ho s Porsche 911 GT3
17.9.2024 - Je na pováženou, když čínská auta dostávají v testech Němců stejné známky jako VW či Škody
17.9.2024 - Zájem o elektrické pick-upy je tak malý, že i nevalné prodeje Tesly Cybertruck stačí na to, aby všechny válcovala
17.9.2024 - Dealeři aut už nevydělávají skoro nic, na nových vozech vůbec nic. I jejich bilance ukazuje, že míříme směr Kuba
17.9.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva