Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uplynul již rok od náhlého zatčení šéfa Nissanu, z kauzy je stále větší podivnost
22.11.2019 | Petr Prokopec
Má za sebou 129 dnů vazby, ani po propuštění na kauci si však nemůže užívat svobody či dokonce kontaktu s manželkou. Dle právníků je za vším komplot Nissanu a japonské vlády a bojují za jeho očištění.
„Naše rodina vždy slavila výročí, tento týden na to však nedošlo. Před rokem byl náš otec, bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn, zatčen a uvězněn. Momentálně je sice propuštěn na kauci, ale jeho aktivity jsou velmi omezené. Nevíme, kdy začne jeho soud a kdy tato noční můra skončí.“
Takto začíná prohlášení, jež zaslaly do médií Ghosnovy děti. I když jejich otec mohl opustit vazební věznici, ve které strávil 129 dní, stále nemá povolený kontakt s rodinou, a to v jakékoliv formě. Nemohou se tedy nejen vídat, ale ani si psát. Jak se tedy zdá, někdejší hlava francouzsko-japonské aliance stráví již další Vánoce a oslavy Nového roku v osamění. Dle Ghosnových právníků proces odstartuje nejdříve v dubnu příštího roku, tedy prakticky rok a půl po jeho zatčení.
Tento týden uplynulo přesně dvanáct měsíců od chvíle, kdy Ghosnův soukromý tryskáč naposledy přistál na letišti Haneda. Je tak ideální chvíle zrekapitulovat si, k čemu dosud došlo a připomenout si, jak velká podivnost se postupem času z kauzy stala. Začneme obviněními, dle kterých se bývalý šéf Renaultu a Nissanu měl dopustit finanční zpronevěry. Z japonské automobilky měl odčerpat 5 milionů dolarů (cca 115,4 milionů korun) a ty převést na účty krycích firem. Nakonec měly tyto peníze rozmnožit jeho majetek.
Mimo to mělo interní vyšetřování Nissanu poukázat na nesrovnalosti v Ghosnových výplatách, privátní akce placené firemními penězi a mnoho dalších přečinů. Veškeré informace si převzali zástupci japonské justice, kteří však dosud neumožnili protistraně jakoukoliv prohlídku důkazů. Proto Ghosnovi právníci požádali soud, aby jim umožnil přístup k šesti tisícům dokumentů, včetně elektronické pošty, aby mohl být jejich klientovi zajištěn spravedlivý proces.
Problém je v tom, že vládní vyšetřovatelé veškeré důkazy vrátili Nissanu. To je dle Ghosnových právníků stejné, jako kdyby „bylo povoleno vyšetřující agentuře smazat důkazy“. Zvláště proto, že japonská automobilka má nyní možnost mnohé náležitosti tajit s odkazem na obchodní tajemství. To je sice pochopitelné, nicméně v takovém případě by všude jinde ve světě ony důkazy nebyly soudem připuštěny. Princip fungování japonské justice je však jiný.
I z toho důvodu obhájci bývalého šéfa aliance poukazují na možné spolčení japonské automobilky, tamních vyšetřovatelů a tamního ministerstva průmyslu a obchodu. Ghosn chtěl daleko více svázat Renault a Nissan, aby mohl lépe čelit výzvám budoucnosti. Japonci však oproti tomu toužili po daleko větší svobodě a proto měli „upéct“ komplot, který dostal Ghosna do vězení. Jeho současná omezení na svobodě pak mají zlomit jeho vůli ukázat světu pravdu.
Šéf právnického týmu Junichiro Hironaka naznačuje, že veškerá obvinění jsou nejen neopodstatněná, ale dokonce i nedostatečná. Proto soud ještě hezky dlouho neproběhne. Vyšetřovatelé hledají další kostlivce, kteří by jim konečně pomohli dostat se Ghosnovi na kobylku. S tím souhlasí i bývalý vládní vyšetřovatel Nobuo Gohara, dle nějž je „celý proces nenormální. Pravděpodobně zatkli Ghosna jen proto, aby byl zatčený. Neexistuje však způsob, jak vybudovat případ jen s podporou Nissanu.“
Spekulace o spiknutí tak skutečně nejsou od věci, nicméně zda nakonec u soudu zvítězí ta či ona strana, není aktuálně vůbec jisté. Ovšem již nyní lze s jistotou tvrdit, že proces (pokud k němu vůbec dojde) bude asi nejsledovanější v celé japonské historii. A do značné míry ovlivní i tamní ekonomiku, neboť v závislosti na rozsudku možná zemi budou opouštět zahraniční manažeři. To by pro řadu firem mohla být pohroma, jak ostatně dokazuje i vývoj u aliance.
Bez Ghosna u kormidla se Nissan i Mitsubishi potácí v problémech a jejich spojenectví s Renaultem je křehčí než kdy dříve. Ani jedna automobilka nevykazuje růst či zisk, naopak dochází ke stále větším ztrátám. Ukazuje se tedy, že někteří lidé jsou nenahraditelní, jakkoliv je obestírá značná kontroverze. Ghosn byl jedním z nich a Nissan měl raději ustoupit ze své hrdosti a povolit užší vazby s Renaultem. Mohl by dnes přepočítávat zisk a nejspíše i počítat s podílem koncernu FCA. Takto ale nemá ani šéfa, který útok proti Ghosnovi odstartoval, neboť také Hiroto Saikawa „byl odejit“, a to rovněž kvůli finančním nesrovnalostem.









Od překvapivého zatčení Carlose Ghosna uplynul již rok. Přesto dle jeho právníků vyšetřovatelé nemají v ruce nic, zač by jej poslali za mříže na delší dobu. Proto na soud hned tak nedojde, místo toho bude žalující strana hledat další důkazy
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 3 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 5 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
před 6 hodinamiSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
před 8 hodinamiU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva