Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uhádnete, co je skutečné na této fotce Škody Kodiaq? Snad ani nemáte šanci
10.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Kejkle automobilek s oficiálními prezentačními fotkami evidentně neznají hranic. Snímky nových Škod z poslední doby zašly tak daleko, že skutečné na nich není už vůbec nic.
Jak pořídit působivé fotografie automobilu? Škoda se vcelku nedávno vytasila s návodem, který pro ní připravil Julian Calverley. Známý britský fotograf se kvůli tomu s Octavií Scout vydal do Walesu, přičemž sebou nevláčel drahé přístroje, nýbrž pouhý mobil. Přesto i tak za pomoci zkušeností a několika aplikací, ve kterých kupříkladu upravil ostrost a textury, vytvořil snímky, jež by automobilka z fleku mohla využít při propagaci.
Nicméně Škoda tak trochu káže vodu, ovšem sama pije víno. V rámci oficiálních fotogalerií nepostupuje dle jediného bodu Calverleyho seznamu - svůj štáb nevláčí po kopcích a nenutí sledovat, kdy vyjde slunce či může pršet. Místo toho jednoduše osloví své dodavatele z řad firem zaměstnávajících špičkové grafiky a ti ji vytvoří dokonalou iluzi čehokoli.
Nebojte, neprobudili jsme se z dekád umělého spánku a víme, že snímky publikované automobilkami realitu neodráží už roky. Stačí se podívat třeba na nedávné obrázky VW T-Roc a je vám hned jasné, že auto nebylo ani na jednom z míst, kde je zachyceno a fotky, na kterých se pohybuje, neukazují jedoucí vůz - má obvykle jen kola „roztočená” na počítači.
Tohle se dělá už roky - firma nechá pořídit zvlášť záběry exteriérů a zvlášť záběry auta ve studiu a výsledek vznikne „slepením” těchto záběrů. Ukazovali jsme vám i poněkud fiktivnější metody, ke kterým se uchyluje Audi nebo pozoruhodně falešné první video s Bugatti Chiron, které bylo natočeno ještě dříve, než vzniklo samo Bugatti. To pořád ale byla částečná realita.
Důvody, proč se automobilky k těmto praktikám uchylují, jsou obvykle pragmatické. Není nic těžkého vzít auto do města, do hor nebo kamkoli jinam a udělat pár fotek, pak jste ale konfrontováni s tím, co se nedávno stalo Fordu s novým Focusem nebo VW s novým Touaregem - auto je nafoceno bez maskování už měsíce před premiérou. V době, kdy má mobil s foťákem skoro každý, je prakticky nemožné focení utajit.
Tohle chápeme, proto třeba u T-Rocu vznikly snímky tak, jak vznikly, v tomto i dalších zmíněných případech ale šlo o částečnou realitu upravenou v digitálním světě. Škoda - a nejen ona - ale zašla v poslední době ještě dál. Některé její prezentační fotky vznikají tak, že skutečný na nich není jediný pixel a ani nejmenší část záběrů nebyla pořízená pomocí fotoaparátu.
Pár důkazů můžete vidět níže. Pochlubila se jimi česká firma Punctum Images, která tyhle fotky pomáhá automobilkám vytvářet. Poznáte mezi nimi minimálně nedávnou prezentační fotku Kodiaqu Laurin a Klement, který se tvářil, jako že se nachází poblíž luxusního horského hotelu. Nebyl tam a být ani nemohl - žádný takový neexistuje. A ani samo auto se v této poloze s danou značkou a dalšími detaily nikdy nikde nevyskytovalo, graiku dodala jiná česká firma Fallon .
Docela by nás zajímalo, kolik taková sranda stojí - levná rozhodně nebude. A nejsme si úplně jisti, proč firma zachází tak daleko. Autoři „fotek” by nám patrně řekli, že něco tak dokonalého nikdy nejde nafotit, ani kdybyste si návod Juliana Calverleyho přečetli stokrát. Nemluvě o tom, že dokonalý hotel s ideálním prostředím neexistuje, podobně jako nejde ani ve studiu do naprosto perfektního světla postavit ono auto - počítačový svět meze nemá.
Na druhou stranu je výsledkem jedna jediná fotka, která... je dokonalá, až to bolí. Přes veškerou snahu nepůsobí úplně přirozeně a snaha ukázat nové produkty v co nejlepším možném světle se tak možná míjí účinkem. To už ale posuďte sami, třeba na to budete mít jiný názor...
Společnost Punctum Images připravila digitální luxusní hotel pro „focení“ Škody Kodiaq Laurin & Klement...
...i venkovní prostředí pro sportovní modely značky. To dokonce vzniklo ve dvou verzích, pokaždé je ale vše zcela umělé. Auta „dodal” Fallon Prague a jsou to znovu jen rendery
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 58 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 56 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva