Uber se s tím nemaže, přečtěte si jak bojuje s konkurenčním Lyftem

Uber neleží v žaludku jen taxikářům, ale i největšímu konkurentovi, společnosti Lyft. Verbuje jí řidiče a běžně objednává odvoz a pak ho ruší. Ani Lyftu ale není agresivní marketing cizí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Uber se s tím nemaže, přečtěte si jak bojuje s konkurenčním Lyftem

29.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Uber se s tím nemaže, přečtěte si jak bojuje s konkurenčním Lyftem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Uber neleží v žaludku jen taxikářům, ale i největšímu konkurentovi, společnosti Lyft. Verbuje jí řidiče a běžně objednává odvoz a pak ho ruší. Ani Lyftu ale není agresivní marketing cizí.

Sanfranciská společnost Uber, která vznikla teprve před několika lety, je terčem protestů tradičních taxikářů a už si nachází cestu i do českých měst, není jedinou takovou společností na americkém trhu. Jednou z dalších, a nutno říci největším konkurentem Uberu, je Lyft, jehož auta se dají poznat podle velkého růžového kníru na masce chladiče. Lyft funguje od roku 2012, zatím jen ve městech Spojených států, a neuhodli byste, kde vznikl - v San Francisku.

Obě dvě firmy operují na podobném principu - řidič se zaregistruje a pak vlastním autem vozí zákazníky podobně jako taxíky, jen neskládá někdy až nesmyslně náročné zkoušky, které musejí podstupovat tradiční taxikáři. Mezi Uberem a Lyftem tedy vře ostrá konkurenční bitva.

V průběhu uvádění Lyftu do ulic New Yorku údajně Uber vytvořil tým deseti lidí, kterým rozdal mobily a kreditní karty. Měli si vytvořit několik účtů u Lyftu, jezdit s nimi a přesvědčovat řidiče, aby zanechali spolupráce s Lyftem a raději přešli k Uberu. A za každého přesvědčeného řidiče měli dostat bonus ve výši údajně až 750 dolarů (15 500 Kč). Zároveň si měli navzájem poskytovat informace o řidičích, se kterými mluvili, aby se nestalo, že to na ně bude některý kolega zkoušet znova.

Nyní se Uber rozhodl tuto taktiku rozšířit po celých Spojených státech. Tomuto rozšíření říká Operace SLOG, kterážto zkratka znamená něco ve smyslu zajištění dlouhodobého růstu společnosti. Informoval o tom na svém uzavřeném blogu ve chvíli, kdy začala média do praktik Uberu trochu šťourat. "Verbující" zaměstnanci údajně dostali e-mail, že nemají o své práci detailně hovořit, protože by tím porušili podepsanou dohodu.

Tento měsíc se na televizi CNN objevil report, že od října loňského roku zaměstnanci Uberu objednali a pak zrušili celkem 5 560 jízd s Lyftem. Číslo pocházelo od Lyftu, který na to přišel tak, že porovnal telefonní čísla objednaných a zrušených jízd s telefonními čísly lidí, kteří se snažili přesvědčit řidiče Lyftu, aby přešli pod Uber. Důvod k takovému rušení jízd je jasný - pokud jedete pro jednoho zákazníka, musíte jiného odmítnout a dopředu o zrušení pochopitelně nevíte.

Uber to samozřejmě označil za nepravdivé, jeden z jeho zaměstnanců ale uvedl, že stížnosti Lyftu nestály tak úplně na vodě. "Nejenže o takových praktikách Uber ví, dokonce je na běžné denní bázi podporuje. Jak zákazíkům, tak médiím a investorům tedy lže," řekl webu The Verge nejmenovaný zdroj.

Uber podle vlastních slov považuje za nejlepší způsob verbování přímý marketing, čímž de facto přiznává snahu o přetáhnutí řidičů od jiné společnosti osobní přepravy. Nabízí také různé výhody řidičům, mezi něž patří například možnosti pořídit si novější auto s pomocí Uberu po stránce financování.

Takto agresivní snahou o expanzi se však nevyznačuje jen jedna strana těchto sporů. Lyft údajně v minulosti také verboval řidiče Uberu podobným, i když možná ne tak propracovaným systémem. Také nabízel velké bonusy nově příchozím řidičům a dokonce organizoval recepce s jídlem v době oběda na parkovištích přímo naproti centrálám Uberu, na kterých se snažil naverbovat nové řidiče, mimo jiné i z řad Uberu.

Obě firmy za sebou údajně mají kapitál v řádech stamilionů dolarů, proto si mohou dovolit nákladný marketing jak na straně rekrutování řidičů, tak i pro zákazníky. Obě firmy také chtějí být tím prvním, na co Američan pomyslí, když si bude chtít zavolat taxi. A k tomu se budou snažit dostat co největším plošným pokrytím svými službami, očividně klidně i na úkor konkurence takovýmito způsoby.


Uber se s tím nemaže, přečtěte si jak bojuje s konkurenčním Lyftem - 1 - uber vs lyft 01
Vozy Lyftu lze poznat podle růžového knírku na masce chladiče, třebaže to vypadá jako fotomontáž

Uber se s tím nemaže, přečtěte si jak bojuje s konkurenčním Lyftem - 2 - uber vs lyft 02
Přímo naproti centrále Lyftu na rohu Šestnácté a Vermontské ulice v San Francisku si Lyft otevřel stánek, kde verbuje řidiče z řad Uberu. Všimněte si růžového knírku

Zdroje: The Verge, Uber Blog, Forbes

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.