Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
U továrny na elektromobily vypukl mohutný požár. Shořelo víc jak 50 aut, museli kolem nich postavit hradbu z kontejnerů
27.8.2024 | Petr Miler
Pro elektrická auta to není dobré období, během krátké doby tu máme už třetí masivní požár, jehož příčina zatím nebyla vysvětlena. Tentokrát se stal přímo u továrny na elektrická auta a je v podstatě štěstí, že zasáhl opodál stojící skupinu vozů, jinak mohly být následky ještě horší.
Požár jediného elektromobilu v podzemní garáži a 880 poničených aut, 1 600 domácností bez elektřiny. Požár jediného elektrického tahače u silnice a na 16 hodin zavřená dálnice, zákaz přibližování se kohokoli na méně než 800 metrů. A nyní jeden požár, který zničil - pokud správně počítáme - 57 elektrických aut. Nad elektromobily v tomto ohledu aktuálně nesvítí slunce, ale co se dalo s jejich postupným rozšiřováním čekat?
Můžeme si stokrát říci, že jejich požáry mohou být méně pravděpodobné, ale pokud mají takovéto následky, bude to stěží uklidňující konstatování. Zatím poslední zdokumentovaná velká událost tohoto typu se odehrála o víkendu ve městě Normal v Illinois, kde má velkou továrnu automobilka Rivian, která nic jiného než elektromobily nevyrábí. Pozoruhodné je na celé události už to, že i když je nepochybně významná, dva dny unikala pozornosti a v podstatě jen díky záběrům místních, diskuzi na Redditu a podobným zdrojům se jí začala věnovat média jako Motor Trend. Ten trefně uvádí, že takový požár ve městě Normal rozhodně není normální.
Z dostupných informací od Rivianu, z lokálních médií a ze zmíněných diskuzí víme, že událost se odehrála už v noci ze soboty na neděli a její příčina zatím není známá. Ze záběrů je patrné, že šlo o velký požár, který vypukl na parkovišti u továrny a vyžádal si nejen masivní zásah hasičů, ale také nestandardní opatření. Kolem shořelých aut (napočítali jsme jich 57) byl postaven val z přepravních kontejnerů pro případ, že by došlo k opětovnému vzplanutí už uhašených vozů.
Důležité je, že nikdo nebyl zraněn, téměř 60 aut je ale v pánu. A je v podstatě štěstí, že jde o tak omezený počet vozů, který stál na parkovišti stranou - zasáhnout oheň větší shluk aut, mohl být počet „obětí” snadno násobně vyšší. Historicky nejde o první takovou událost v továrně Rivianu, tato je ale zatím svými dopady tou nejhorší.
Na další informace čekáme zejména od hasičů z Normalu, kteří se k věci navzdory opakovaným dotazům dosud nevyjádřili a překvapivě ani iniciativně nevydali k této události žádnou zprávu, třebaže jen zřídka řeší požár takového rozsahu, který zničil majetek za snadno 100 milionů korun.
V mezičase se ale dozvídáme další z následků zmíněného jihokorejského požáru, po němž budou výrobci elektromobilů nuceni podstoupit certifikaci používaných baterií a veřejně přiznávat jejich původ, jak uvádí Korea JoongAng Daily. Jde zřejmě o snahu nepřímo postavit do horšího světla více problematické baterie čínského původu, které měly stát i za požárem onoho jediného Mercedesu EQE.
Podle odborníků oslovených Reuters jde ale spíš o další opatření pro opatření než skutečné řešení čehokoli. Neboť reálně čínského původu jsou dnes prakticky všechny baterie pro elektromobily, certifikaci dostanou znovu všechny a zákazník nemá šanci rozlišovat mezi spolehlivostí řady pro širší veřejnost neznámých firem, které je dodávají.
Bude to chtít odlišná opatření a hlavně rozum v hrsti, aby se zabránilo nejhorším následkům požárů těchto aut třeba skrze úplnou nemožnost je parkovat v uzavřených prostorách, kde je těžké se s jejich požáry efektivně prát a jejich následky mohou být opravdu hrozivé. Po takovém opatření si ale vzhledem k aktuálním náladám téměř nikdo netroufl a zřejmě ani netroufne sáhnout dřív, než se stane něco opravdu tragického.
U továrny Rivianu v Normalu hořelo. A následky nejsou pěkné ani normální, jak můžete vidět níže. Foto: Rivian
Zdroje: Motor Trend, Reddit, 25newsnow, Korea JoongAng Daily, Reuters
Bleskovky
- Hra skončila, Mercedes vrátí i menším AMG motor V8 místo nikým nechtěného nesmyslného čtyřválce
včera - Mercedes se chce z problémů dostat s pomocí další herecké hvězdy, s elektromobily už to ani nezkouší
25.9.2024 - Nové Lambo se poprvé před kamerou prohnalo po okruhu. Místo řevu motoru jízdu definuje smutný šepot vysoké hmotnosti
24.9.2024
Nové na MotoForum.cz
- Předběžný kalendář Grand Prix 2025 včera 16:45
- Návrat Öttla k Ducati včera 15:00
- Pre Mandalika: Na čele šampionátu přijíždí na Lombok Martin, Ogura a Alonso včera 10:00
- Pre Aragon: Lídry jsou Razgatlioglu, Huertas a Mahendra 25.9.2024
- Honda X-ADV 2025: zaměřeno na komfort 25.9.2024
Nejnovější články
- Detaily k brutálnímu 1079koňovému turbomotoru nové vrcholné Corvette berou dech, výrobce překonal sám sebe
před 11 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetu Škodu Octavia IV, co s ní provedlo najetí 100 tisíc km během pár let?
včera - Vrcholné verze nejprodávanějšího auta Ameriky zůstávají i v novém samy sebou, ponechaly si motory 6,7 a 7,3 V8
včera - Šéfka německých odborů je totálně mimo. „Lidé musí chtít elektrická auta,” říká a navrhuje to, co pošle celý průmysl leda ke dnu
včera - Škoda představila nejodolnější auto své historie, na první pohled to na něm nemáte šanci poznat
včera
Živá témata na fóru
- Bez dálniční známky 09.26. 21:36 - Truck Daškam
- Onboard videa 09.26. 20:43 - M.Z.
- BMW Divize 09.26. 17:21 - pavproch
- Rychlodotazy 09.26. 16:20 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 09.26. 15:31 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 09.26. 14:49 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.26. 14:45 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.26. 14:39 - pavproch