Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené”

Bylo to jedno z mála atraktivních aut ze západu, která se tu dala alespoň nějak koupit v dobách komunismu. Doby jeho slávy pominuly, toto je ale jako nové.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené”

13.8.2020 | Petr Miler

Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené”

/

Foto: SportsCar4You.eu

Bylo to jedno z mála atraktivních aut ze západu, která se tu dala alespoň nějak koupit v dobách komunismu. Doby jeho slávy pominuly, toto je ale jako nové.

Vyplatí se to připomínat, neboť lidé mají tendenci zapomínat to zlé a pamatovat si jen to dobré. Před rokem 1989 byla Česká republika, tehdy ještě součást socialistického Československa, hotovým skanzenem, kde „nové” se říkalo dekády zastaralému. Platilo to i o autech, kdy normou byly do příchodu Favoritu (který se ale před revolucí sotva začal prodávat ve větších počtech) vozy koncepčně pocházející z hloubi předchozích dekád, ať už šlo o škodovky nebo cokoli jiného.

Pár vozů západních značek se ale do ČSSR přece jen dostalo a nejčastěji šlo Fiaty. Nebyla to náhoda, strůjce úspěchu Fiatu Gianni Agnelli byl kovaný komunista, a tak ani Sovětům nevadilo zaplatit právě jemu za licenci na výrobu toho, čemu se u nás říkalo žigulík. Do československých Mototechen a ještě častěji do Tuzexů se pak pravidelně dostávaly i větší várky samotných Fiatů. Chtělo pořád konexe nebo devizy, abyste se k nim dostali, ale šlo to.

Nejvíce žádoucím italským autem se pak v druhé polovině 80. let stalo malé Uno. Prodejně vůbec nejúspěšnější Fiat je s 9 miliony vyrobenými kusy osmým historicky nejprodávanějším autem světa a jako magnet fungoval i na Čechy a Slováky. To si pište, že naprostá většina se k němu stejně nedostala, pokud vás ale sen o novém Unu neopustil dodnes, můžete si jej pořád splnit.

Ne, nebojte se, Fiat v postkoronavirovém zoufalství nevrátil tuto klasiku do výroby, to jen v Německu jeden z dealerů značky dodnes udržel ve stavu nového vozu jeden z vyrobených exemplářů. Nejde o předrevoluční kousek, ale model vyrobený až později, v roce 1996, ovšem nejtypičtější konfiguraci s litrovým motorem Fire. Auto sloužilo jako výstavní kousek a nikdy nebylo prodáno, dokonce ani nikdy nebylo zcela zbaveno ochranných fólií.

V tomto stavu vydrželo do dnešních dnů, kdy s ním byly podnikány pouze krátké cesty v souvislosti s pravidelnou údržbou. Na tachometru tak má pouhých 900 km a je... prostě nové, po všech stránkách. Jeho motor s výkonem 45 koní a 74 Nm točivého momentu dlažebním kostkám fazónu nepocuchá - stačí to jen na maximálku 145 km/h a zrychlení na stovku za 18 sekund, ale... co byste také chtěli od nového auta za 5 900 Eur, tedy asi 154 tisíc Kč. Právě tolik tento relikt stojí, asi pět průměrných českých platů. Skoro zadarmo ve srovnání s tím, co vše jste museli před 31 a více léty udělat, abyste se k novému Fiatu Uno dostali.


Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 1 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 01Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 2 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 02Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 3 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 03Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 4 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 04Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 5 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 05Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 6 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 06Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 7 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 07Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 8 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 08Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 9 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 09Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 10 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 10Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 11 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 11Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 12 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 12Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 13 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 13Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako stále nejeté auto, není ani „vybalené” - 14 - Fiat Uno Fire 1996 nejety 2020 prodej 14
Vskutku pozoruhodný lístek na vlak do minulosti se objevil v prodeji v Německu. Dodnes nový Fiatu Uno může být váš za asi 154 tisíc korun. Foto: Zdroj: SportsCars4You.eu

Zdroj: SportsCars4You.eu

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše